Auteur Topic: Sproeiermaat wijzigen  (gelezen 5048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gilbert N

Sproeiermaat wijzigen
« Gepost op: 23 mei 2016, 21:59 »
Dag allen

Ik ben van plan om de sproeiers in mijn Transalp 650 (jaar 2006) te vervangen door een kleinere maat. Dit omdat ik het vermoeden heb dat het mengsel continue te rijk is. De choke hoef ik koud niet te gebruiken.
Als ik op de site van japparts kijk: http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=830_832_864
zie ik dat ze met een ronde kop als met een zeskant leverbaar zijn.
Welk type is de juiste?
Origineel is de maat 132 gemonteerd heb ik gelezen, welke maat bevelen jullie aan zodat hij niet gaat inhouden?
Wie heeft hier al ervaring mee?

Gr,
Gilbert

Offline EelkoL

'99 TA

Offline xrvtuur

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2016, 22:19 »
Vanaf fabriek loopt je motor niet echt te rijk, en je sproeiers worden ook niet vanzelf groter,  dus er moet een andere oorzaak zijn, luchtfilter/ doorlaat? 
Varadero SD02  2004

Offline Gilbert N

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2016, 08:28 »
Even vooropgesteld. Er is geen probleem, het verbruik is 1 op 19 a 20. Ik wil de prestaties en het verbruik optimaliseren.

Offline xrvtuur

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2016, 11:02 »
Ik denk dat het met jouw verbruik al optimaal is, vergeet niet dat brandstofmengsel ook voor koeling zorgt, daarom is de hoofdsproeier van de achterste cilinder ook iets groter, want die is wat warmer. Betere prestaties bij een 650 krijg je door de katalysator weg te halen.
Varadero SD02  2004

Offline wimj

Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline hewi

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2016, 20:36 »
Afgelopen winter zelf PAIR en KAT verwijderd en de sproeiers aangepast, een zuinigere en goed oppakkende motor terug gekregen.

Kan ik iedereen aanraden!!!

 :D :D :D
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2016, 19:46 door hewi »

Offline Gilbert N

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2016, 20:52 »
Mag ik weten welke sproeiermaat je gemonteerd hebt?
En had de sproeier een ronde kop of een 6 kant kop?
Had je ze bij japparts besteld?

Gr,
Gilbert

Offline hewi

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2016, 22:10 »

Bij de Honda Dealer maat 126 ( was de standaardmaat in de buurt van 125)
Zeskant uitvoering

Offline Gilbert N

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2016, 11:40 »
Bedankt!

Offline Gilbert N

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2016, 21:18 »
ik ben nog een stapje verder gegaan, ik heb in beide carburateurs een 120 sproeier gemonteerd. Wat een verschil bij lage toeren. Motor pakt veel prettiger op.
Voorheen was hij een beetje bokkerig zo rond de 2500 tot 3500 o/min. ik ben nog in afwachting van het verbruik!
Wordt vervolgt.

Offline kevinvw

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2017, 16:27 »
Hey Gilbert,
Even een vraagje. Hebt u enkel de sproeiers gewijzigd zonder aan het PAIR en de catalysator te komen? Indien nee, merk je dan ook nog iets aan het verbruik?
Ik ben momenteel in Bolivië en heb kleinere sproeiers gestoken omdat de motor met moeite nig vooruit ging op 4000m hoogte.
Ik vraag dit trouwens omdat ik de sproeiers dan zou kunnen laten zitten wanneer ik terug op normale hoogte ben.
Heb er 127 sproeiers laten insteken....
Www.wijzijnweg.org

Offline alain

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2017, 06:45 »
Ik zou dit topic iets verruimen en vragen:

Welke truucjes zijn er toe te passen om het vermogenstekort op grote hoogte op te vangen?

Ik open dit in een nieuw topic.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15254
« Laatst bewerkt op: 24 april 2017, 06:56 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Gilbert N

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2017, 20:49 »
Ik heb de 120 sproeiers toch geruild voor 125. Dit omdat op hogere snelheid (snelweg ritten) het mengsel net te arm was.
Dit resulteerde in wat inhouden. Ik rijd nu alweer effe met de 125 sproeier, en die bevalt prima.
Het verbruik is nu rond de 1 op 22. Moet ik er wel bijzeggen, dat ik geen scheurneus ben.
De kat zit er nog gewoon onder. Het PAIR systeem heb ik afgeplugd.

Offline lexbreijs

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2017, 16:59 »
beste geinterreseerden

125 jets zijn bij cafe racer onderdelen.nl te bestellen voor weinag artikel nr: 55-0103, zojuist erin geschroefd dus past gewoon.

groet lex

(ik werk daar niet ofzo, scheelt gewoon zoeken)

Offline lexbreijs

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2017, 00:10 »
nog even een vraag,

inmiddels ook de bougies vervangen, dezen zagen er niet zwart uit. hoe zagen bij jullie de bougies eruit voor er kleinere sproeiers in gingen?

alvast bedankt lex

Offline voorstad

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2017, 11:19 »
beste geinterreseerden

125 jets zijn bij cafe racer onderdelen.nl te bestellen voor weinag artikel nr: 55-0103, zojuist erin geschroefd dus past gewoon.

groet lex

(ik werk daar niet ofzo, scheelt gewoon zoeken)

Honda schrijft voor en achter verschillende sproeiermaten voor, van wege de mindere koeling van de achterste cilinder.... Of eenzelfde sproeiermaat voor en achter dan verstandig is?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline lexbreijs

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2017, 20:01 »
ik heb een 650, deze heeft voor en achter de zelfde sproeier zitten 132 zoals eerder beschreven. ik denk dat de verschillende sproeiermaten voor de 600s geldt

groet lex

ps: heb ze er net zelf uitgeschroefd  8)

Offline lexbreijs

Re: Sproeiermaat wijzigen
« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2017, 00:07 »
besten

inmiddels een dag proefgereden met de aanpassingen, te weten: pair verwijderd, cat verwijderd en 125 sproeiers in de carburateurs. kan niet anders zeggen dan dat het echt een hoop scheelt. motor lijkt een stuk strakker te lopen. voor de aanpassing had ik al eens per dag dat er twee keer gestart moet worden, dit is onveranderd gebleven (iemand suggesties of mee leren leven?). mocht ik tegen issues met de aanpassingen aanlopen, zal ik dit uiteraard posten.

groet lex