Auteur Topic: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994  (gelezen 56589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Raymond

M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Gepost op: 24 mei 2016, 15:50 »
Na de aanschaf van mijn eerste transalp maar eens mijn bike leren kennen. 
Een transalp rijder zei mij: sleutel aan je motor, leer hem kennen, hoe alles werkt.
Dus .... vandaag het gereedschap te voorschijn getoverd en de boel eens open gemaakt.
Hier en daar toch wat verrassingen tegen gekomen.
Ik zal jullie advies wel nodig hebben hier en daar  :)

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2016, 15:51 »
Eerste opvallende is dat er waarschijnlijk een brandje heeft gewoed onder mijn zadel ??!!

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2016, 15:52 »
Zie foto

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2016, 15:54 »
Ook zag ik dat de, volgens mij cdi, los ligt in het frame :o

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2016, 15:56 »
De bedoeling van dat witte doekje is om alles op z'n plek te houden. Nogal een goedkopere oplossing  ;)

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2016, 15:57 »
Ook de luchtfilter verwijderd en volgens mij aan verversing toe ? Maar dat weet ik niet zeker.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2016, 16:01 »
Koppelings kabel heeft ook z'n beste tijd gehad gok ik zomaar

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2016, 16:05 »
Die zwarte hoezen om de voorvork poten zijn ook gescheurd.
Is het noodzakelijk deze hoezen te hebben ? Ik zie ze namelijk ook wel een zonder !?

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2016, 16:09 »
Ook rondom het ventiel van het achterwiel is wat zichtbaar. Nu had ik al gelezen dat deze velgen uiteindelijk op deze wijze door rotten. Is dit al alarmerend? Of gewoon zijn leeftijd ?

Offline robgoesdakar

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2016, 16:21 »
Goed bezig !!!!

Luchtfilter heeft inderdaad betere tijden gekend.
CDI zou ook wel een ophangrubber kunnen gebruiken.
Voorvorkhoezen zou ik wel vervangen, want zonder ga je waarschijnlijk veel sneller last krijgen van lekkende voorvorkkeerringen.

Verder gewoon eerst een goede beurt geven : olie, oliefilter, bougies (4x !), luchtfilter, kleppen controleren/stellen
Daarna eens controleren/vervangen : koelvloeistof, voorvorkolie

Kijk ook regelmatig naar je oliepeil, ketting/tandwielen, remblokken, remschijven, balhoofdlager, wiellagers, achterbrug lagers e.d.

De corrosie op je velg ziet er nog niet heel dramatisch uit, maar dat kun je pas echt zeggen bij de volgende bandenwissel.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline EelkoL

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2016, 19:54 »
Remvloeistof en evt remleidingen niet vergeten...
'99 TA

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2016, 17:51 »
Wat mij opviel is dat de spanningsregelaar boven de uitlaat bevestigd is. De spanningsregelaar moet kunnen koelen.
Waarom dus direct boven een hitte bron ? Koelt de SR voldoende op deze plaats? Zijn er leden die 'm verplaatst hebben ?

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2016, 17:51 »
SR

Offline Mirko

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2016, 21:02 »
Regelaar boven de uitlaat is inderdaad niet echt handig, maar geeft geen problemen. Zeker niet tijdens het rijden
Yamaha XJR 1300

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2016, 21:09 »
Bedankt Mirko  :D goed te weten. Dan hoef ik daar niets aan te veranderen.

Offline alain

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2016, 21:20 »
Raymond, zou het kunnen dat je ontluchtingsbuisje niet op je accu aangesloten is? (Rechts)

bekijk dat eens want zuur dat uit je accu loopt kan schade veroorzaken.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Arjen

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2016, 08:35 »
Wat mij opviel is dat de spanningsregelaar boven de uitlaat bevestigd is. De spanningsregelaar moet kunnen koelen.
Waarom dus direct boven een hitte bron ? Koelt de SR voldoende op deze plaats? Zijn er leden die 'm verplaatst hebben ?

Wanneer je de motor weer netjes in elkaar zet, zal je zien dat de rechter zijkap over de spanningsregelaar valt en deze dus min of meer isoleert (qua warmte) van de uitlaat :)
“Never Stop Exploring”

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2016, 08:43 »
Ik denk dat je gelijk hebt Alain. Zal dat vandaag even nakijken. Zit daar een speciale aansluiting voor ( om dat buisje te bevestigen?)

Bedankt Arjen, door het voor het eerst te bekijken, dacht ik dat er mogelijk juist teveel warmte zich verzameld onder de kap en zodoende de SR niet voldoende zou koelen. Maar aangezien de enorme afstanden die er gereden worden zal het idd wel meevallen.

De koppelingskabel is besteld en verwacht deze morgen binnen te krijgen.

Offline alain

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2016, 09:33 »
Zit daar een speciale aansluiting voor ( om dat buisje te bevestigen?)


Rechtsboven opzij zit een aansluitnippel voor het buisje (BREATHER TUBE) dat het overlopende zuur tot onder je motor moet leiden. Bekijk de sticker maar eens op de bevestigingsbeugel van je accu.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2016, 13:41 »
Check Alain, aansluiting gevonden en inderdaad geen slangetje bevestigd. MAAR......
Nu zie ik dat de vloeistof in alle kamers te laag is in de accu
En een kamer staat het zelfs tot in het midden ???
Wat nu ?? Accu naar z'n klo....

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2016, 13:50 »
Accu

Offline alain

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2016, 14:31 »
Nog niet wanhopen.

Zorg eerst dat je gedistilleerd (=gedemineraliseerd) water ter beschikking hebt.
Haal de accu er uit. Verwijder de dopjes. Vul zeer zorgvuldig de kamers 1 voor 1 tot het maximum niveau met gedemineraliseerd water.
Plaats de dopjes terug. Reinig de bovenkant van de accu met tissues en werp die weg in een plastic zak (zwavelzuur spatten).

Controleer na het laden van de accu of na een tijdje rijden de spanning. Arjen kan je vertellen wat de juiste spanning moet zijn.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Arjen

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2016, 16:33 »
Bij het vullen van je accu: handschoenen aan + (veiligheids)bril op!

Na het vullen, eerst de accu aan de lader, zodat de accu weer goed op spanning komt. Daarna minstens 24 uur met rust laten.

Na de rustperiode kan je de accu spanning (voltage) tussen de + en - pool meten met een multimeter. Dit geeft je een indicatie van de staat van jouw accu.

12,7V = 100% (nieuwe accu)
12,5V = 80%
12,3V = 60%
12,1V = 40%
11,9V = 20%
11,6V = 0%

Is de spanning van de volgeladen accu, na de rustperiode onder de 12,3V dan zou ik persoonlijk naar een nieuwe gaan uitkijken.

“Never Stop Exploring”

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2016, 17:45 »
Ok, de accu is helaas stuk ( zojuist laten controleren bij de accu specialist in de buurt ) dus nieuwe accu erin.
Opgeladen aangesloten geeft hij een waarde van 12.90.
MAAR wanneer ik m'n TA start en de motor stationair draait bij ongeveer 1000 a 1100 toeren heb ik een waarde van 14.70 (???) Bij oplopende toeren gaat het niet erg omhoog maar krijg wat wisselende waarde rond de 14.70 tot 14.95.... dus wat nu ...?... spanningsregelaar defect ?

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2016, 19:27 »
Net de motor even laten draaien. Loopt netjes, verlichting werkt. Maar na heel even draaien zag en hoorde ik toch licht borrelen in de accu. Om ellende en met panne onderweg te voorkomen wil ik graag zeker zijn van mijn TA. Wat denken jullie  ?

Offline robgoesdakar

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2016, 21:16 »
UIt mijn hoofd kloppen de waardes gewoon.

Overigens is de formele test bij 5000 toeren, en dan mag de alp volgens mij rustig tegen de 15 volt aanlopen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Mirko

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2016, 21:18 »
14 volt is normaal. Exacte waarde weet ik niet uit mn hoofd, maar bijna 15 volt is naar mijn mening te veel. Dan gaat je accu kapot.
Spanningsregelaar kan defect zijn.

Rob is de specialist. Ik ben altijd angstig van laadstromen in de buurt van de 15v, maar als Rob zegt dat het kan dan mag je dat aannemen.
Yamaha XJR 1300

Offline jeroen emke

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2016, 21:20 »
uit de WP
still no angel found who flies at the same speed

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2016, 21:38 »
13.5 tot 15.5 bij 5000 toeren  :o  nou da's een hoop.
Dus dan klopt het tot nu redelijk goed. Zal morgen testen bij 5000 toeren om te kijken of het daar niet boven zal raken. Ik mag aannemen dat die belletjes dus geen kwaad kunnen ?.
Bedankt hoor voor alle hulp alvast, ik leer hier een hoop van, en is mijn TA straks weer in goede conditie  :)

Offline robgoesdakar

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2016, 22:16 »
Rob is de specialist. Ik ben altijd angstig van laadstromen in de buurt van de 15v, maar als Rob zegt dat het kan dan mag je dat aannemen.
En ik was nog even voorzichtig, omdat bepaalde motoren rustig tot over de 15 mogen, maar Jeroen heeft het al opgezocht ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)