Auteur Topic: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994  (gelezen 64260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob de Bob

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #210 Gepost op: 16 november 2016, 16:11 »
Wanneer de kabel vast wordt bevestigd heb je dat probleem natuurlijk niet.


Marien, wat bedoel je precies met dat de kabel vast wordt bevestigd, anders dan solderen?

Citaat
Een kabel toevoegen aan een bestaande massakabel ( of + ) soldeer ik nagenoeg altijd. Daarna gewoon isoleren uiteraard.

Betekent dat dat je achter je contact het omhulsel van één van de kabels eraf haalt (bijv. van je dimlicht), vervolgens  de + kabel van de voltmeter daar aan vast soldeert en vervolgens de boel weer met krimpkous isoleert?

Merk dat ik echt een noob ben op dit gebied  :P

Offline Oldtimer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #211 Gepost op: 16 november 2016, 17:30 »
Wat ik bedoel is dat wanneer een kabel beweegt, het soldeerpunt kan afbreken. Dat stukje is niet flexibel meer.
Als de kabel na de soldering ergens wordt vastgezet, zodat de boel niet meer beweegt is het prima.

Achter de topkuip rechts zit een rode stekker verbinding waar 3 draden zitten.
2 ervan voeren spanning, waarvan 1 constant.
de andere heeft spanning als het contact wordt aangezet.
Deze is ideaal om een voltmeter of andere accessoires op aan te sluiten.
Contact uit = altijd de boel spanningsvrij toch.
Scheelt je weer een lege accu. ;)

Ik maak idd een stukje kabel vrij en isoleer dat daarna weer.
Krimpkous voldoet prima. Ik gebruik vaak zelf vulkaniserende rubber tape.
Niet goedkoop maar wel waterdicht.


Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Rob de Bob

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #212 Gepost op: 17 november 2016, 12:13 »
Duidelijk, dankjewel weer!

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #213 Gepost op: 20 november 2016, 21:01 »
Top

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #214 Gepost op: 06 februari 2017, 22:43 »
Kleine klusjes, zodat m'n Alp er weer netjes bij staat.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #215 Gepost op: 06 februari 2017, 22:46 »
 :)

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #216 Gepost op: 06 februari 2017, 22:48 »
Top Alp

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #217 Gepost op: 06 februari 2017, 22:50 »
Misschien toch eens een groot scherm aanschaffen, zodat ik iets meer uit de wind kan zitten.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #218 Gepost op: 05 maart 2017, 14:17 »
Na eerdere posts over voorste tandwiel, heb ik ook het kapje maar even verwijderd. Ik denk dat het er goed uitziet masr zijn er bijzonderheden om nu extra op te letten ?

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #219 Gepost op: 05 maart 2017, 14:18 »
Extra.

Offline Sopa

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #220 Gepost op: 05 maart 2017, 15:08 »
om te zien of de splines op de as zijn ingeslagen moet je het voortandwiel er even afhalen

Offline Timy

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #221 Gepost op: 05 maart 2017, 15:11 »
Links is wat je wel wil zien, rechts ben je de sjaak..

Kan het niet heel goed zien maar, volgens mij mag jij ook wel een nieuw borgplaatje.
Even loshalen! Is maar 2x M10 losdraaien en je weet het  :)

toevoeging: Als je het voortandwiel eraf wil halen terwijl je ketting er nog opzit..dit kan maar..  Haal even de spanning van de ketting door het achterwiel iets naar 'voren' te halen. Anders moet je ontzettend klooien.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2017, 15:16 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline PimW

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #222 Gepost op: 05 maart 2017, 15:34 »


Even loshalen! Is maar 2x M10 M6 losdraaien en je weet het  :)


Borgplaatje kun je pas wat van zeggen als hij los is, maar ik vind dit er op het eerste oog niet slecht uitzien. In ieder geval een stuk schoner dan bij mij.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #223 Gepost op: 05 maart 2017, 15:58 »
Ok top, dan ga ik straks het plaatje eraf halen.
Hoop dat het natuurlijk allemaal rete strak eruit ziet.  Ik zal er straks een foto van posten.

Offline Timy

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #224 Gepost op: 05 maart 2017, 16:07 »
Borgplaatje kun je pas wat van zeggen als hij los is, maar ik vind dit er op het eerste oog niet slecht uitzien. In ieder geval een stuk schoner dan bij mij.

Je hebt gelijk.. bedoel steeksleutel 10  ::)
Het is inderdaad bizar netjes.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #225 Gepost op: 05 maart 2017, 17:17 »

Je kunt goed zien dat tandwielen slijten. De jouwe is nog prima maar hij begint 'hakerig' te worden.

Het voortandwiel gaat 15x zo vaak rond als het achtertandwiel, waarbij de druk verdeeld is over pakweg 8 tanden vóór tegen verdeeld over 23 tanden achter.

Het voortandwiel slijt dus het snelst, daardoor slijt de ketting versneld mee en daardoor ook het achtertandwiel, waarbij die eerste invloed weliswaar naar achter toe steeds verder afneemt.

Je kunt overwegen je voortandwiel iedere 10.000km of iedere oliebeurt te vervangen (dat is op een set 2x resp. 3x extra). Als je je ketting en tandwielen goed onderhoudt moet het langer mee gaan. Je houdt in ieder geval op die manier de splines op de secundaire as stukken langer goed, want ook de omwentelingen en drukverdeling spelen een rol tussen tandwiel en as.

Andersom, langer met een tandwiel willen doorrijden heeft alleen maar een exponentieel schadelijker effect.

Je hebt i.i.g. een eersteklas merk tandwiel, een JT.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #226 Gepost op: 05 maart 2017, 18:13 »
Bedankt Brom, da's goed om te weten.
Ik zal iig in 2017 de ketting en tandwielen vervangen.
Nu heb ik alles er even afgehaald zodat iedereen een goed beeld kan krijgen over de huidige status

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #227 Gepost op: 05 maart 2017, 18:14 »
Looks good i think.... ???

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #228 Gepost op: 05 maart 2017, 18:15 »
Is het waar je de Shaft saver kunt plaatsen ?

Offline PimW

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #229 Gepost op: 05 maart 2017, 18:35 »
Dat kan, maar is het nodig?

De as en tandwiel zien er nu nog heel mooi uit en als je bedenkt dat er motoren zonder shaftsaver rondrijden met 100.000 of 200.000 op de klok vraag ik me af of je die centen niet in een paar extra nieuwe tandwielen kunt steken :-)

Offline Timy

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #230 Gepost op: 05 maart 2017, 20:59 »
Geen zorgen!

En het borgplaatje? Was dat ook nog goed?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #231 Gepost op: 05 maart 2017, 21:12 »
Buiten wat aanslag aan beide zijde zag het borgplaatje er nog goed uit. Ik ben erg zuinig op m'n TA en wil daarom goed voor m'n bike zorgen. Daarom dacht ik aan een shaft saver. Maar als dat niet nodig is, prima. Dan gaat het eerste een nieuwe ketting set worden.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #232 Gepost op: 05 maart 2017, 21:16 »
Misschien voor de zekerheid een nieuw borgplaatje halen bij admies 8), just to be sure.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #233 Gepost op: 14 juni 2017, 19:42 »
Het is weer even geleden beste vrienden. Heerlijk aan het rondcrossen geweest natuurlijk. Na de nodige poetsbeurten van de TA en natuurlijk ook de ketting lijkt hij dan nu toch echt aan vervanging toe. Dus na wat op het internet rondneuzen ben ik niet veel wijzer geworden. Veel verschillende prijzen maar vaak onduidelijk over de set.
Ik zoek dus voor mijn TA een set. Waar moet ik op letten qua kwaliteit?  En goud of grijs maakt dat iets uit ?
Ik hoor/lees het graag  :D

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #234 Gepost op: 14 juni 2017, 19:44 »
Oldtimer, nog steeds blij met de tassen hoor .

Offline jaspersFZR

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #235 Gepost op: 14 juni 2017, 20:19 »
Ik zou gewoon een kettingsetje scoren bij een van de clubdealers dan heb je prima spul!

Smeer je de ketting eigenlijk wel genoeg? op die plaatjes van je tandwiel lijkt de ketting zo netjes schoon? (ik zie em liever een beetje vet)
de transalp wordt steeds mooier

Offline xrvtuur

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #236 Gepost op: 14 juni 2017, 20:34 »
  En goud of grijs maakt dat iets uit ?

Met een gouden ketting is hij absoluut sneller
Varadero SD02  2004

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #237 Gepost op: 14 juni 2017, 20:42 »
Jaspers; ik had de ketting toen net helemaal schoon gemaakt. Daarna natuurlijk wel ingevet.
Ik zal eens informeren bij waffie voor een set. Gaat mij er meer om dat het kwaliteit materiaal is idd.

Xrvtuur; sneller ? Hahaha. Ik dacht meer aan goud is sterker of iets dergelijks.  Overal staat volgens mij DiD op of naast of onder of achter... dus ja ..wa dan heee

En natuurlijk het prijs verschil.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #238 Gepost op: 20 juni 2017, 20:39 »
Zo nieuwe ketting netjes op de Alp. Wat merk je dat goed zeg !
Schakelt als de beste. Even in de gaten houden of alles naar behoren staat. Hoor wel wat meer geluid thv voortandwiel. Mischien sleept deze ketting meer over dat zwarte bescherm ding op de achterbrug.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #239 Gepost op: 22 juni 2017, 17:18 »
Voor de bougies van de TA.
Hoeveel kilometer gaan deze eigenlijk mee, of wanneer wenselijk te vervangen.
Zijn die zo te vervangen ? Of moeten er onderdelen verwijderd worden. Op de remleiding na (orgineel) is het nu goed bijhouden van onderhoud. Vandaar mijn vraag