Auteur Topic: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994  (gelezen 64287 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EelkoL

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2016, 22:32 »
Altijd meten met je licht aan, anders krijg je verkeerde waardes!
'99 TA

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #31 Gepost op: 26 mei 2016, 22:47 »
Oooh da's goed om te weten want die waren uit. Licht aan dus.. check

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #32 Gepost op: 27 mei 2016, 12:09 »
Vandaag wederom wat metingen verricht. Dit keer met de verlichting aan. Accu 12.9. - draaiende motor stationair 14.6 - 5000 toeren rond 14 . Moet er bij zeggen dat de meter ook niet zo'n beste is. Volgens mij zitten de waarde goed.
Vervolgens stuk gereden heerlijk.
Nu afwachten op de bestelde koppelingskabel ( wat door een foutje van de shop nu een week gaat duren )

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2016, 17:00 »
Kleine pauze (om stiekem m'n bike te bewonderen)

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #34 Gepost op: 28 mei 2016, 16:06 »
Ooooh nee, er is een bout afgebroken van de passagier voetsteun bevestiging. Hoe krijg ik dat er nu weer uit ? Iemand tips ?

Offline arne

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #35 Gepost op: 28 mei 2016, 17:44 »
Kruipolie, linkse tappenset en veel geduld?

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #36 Gepost op: 28 mei 2016, 19:10 »
Kruipolie - check.
Geduld... uuhm tja.  ???
Grrrr....

Offline arne

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #37 Gepost op: 28 mei 2016, 20:01 »
Hahahaha, geduld sucks. ;)

Maar zonder heb ik al een paar linkse tappen gebroken. ;)

Offline Brombeer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #38 Gepost op: 29 mei 2016, 01:39 »
Ik mag aannemen dat die belletjes [in de accu] dus geen kwaad kunnen ?

Belletjes zien is verder wel ok. Als de accu borrelt zoals water kookt, is het niet oké  ;)


Ooooh nee, er is een bout afgebroken van de passagier voetsteun bevestiging. Hoe krijg ik dat er nu weer uit ?

Die draad is open aan de andere kant, dus met een rechtse tap moet het ook kunnen. Dan draai je dat restant er gewoon doorheen. Steekt er aan de achterkant niks uit wat je nog kunt pakken?

Paar keer per dag wat kruipolie erop kan op den duur wel meewerken  ;)


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #39 Gepost op: 29 mei 2016, 09:37 »
Brombeer: het is inderdaad niet meer dan wat kleine belletjes. Volgens mij is het nu ook niet meer ( nieuwigheid ??).
Tja met een rechtse of linkse tap, ik ga het met kruipolie en geduld oplossen. Ik weet niet of hij aan de achterzijde uitsteekt, dat zal ik even checken.

Gelijk de beugels weer netjes in de lak gezet.

Offline Brombeer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #40 Gepost op: 29 mei 2016, 10:56 »
Brombeer: het is inderdaad niet meer dan wat kleine belletjes. Volgens mij is het nu ook niet meer

Hoe meer de accu bij moet laden, hoe meer belletjes er ontstaan. Andersom, een volgeladen accu zal zal nog maar beperkt bellen blazen.

De meeste accu's tegenwoordig zijn onderhoudsvrij, d.w.z. ze kunnen niet open voor 'onderhoud'. Ze zijn toevallig allemaal zwart maar je hoeft er ook niet doorheen te kunnen kijken. Je kunt er immers niks aan doen. Klassieke accu's vergen onderhoud (naast regelmatig bijladen, het aftoppen van de vloeistof in de cellen). Om te controleren of er onderhoud vereist is, zijn ze transparant gemaakt. En dan vallen ineens luchtbelletjes op. Maar wees gerust, in onderhoudsvrije accu's komt dat dus ook voor  ;)

Zonder hier een heel verhaal op te hangen over verschillende typen tappen en aanverwante dingen die strikt genomen misschien niet zo heten, in jouw geval wordt met een linkse tap bedoeld: een 'extractor', ofwel een tooltje waarmee je een draadrestant kunt proberen te verwijderen. Je boort een zekere maat gat door het hart van het restant. Dat tooltje draai je in dat gat en zal a.g.v. zijn eigen profiel op zeker moment vastlopen. Feitelijk heb je een extentie geplaatst, waarmee je weer kracht kunt uitoefenen. Omdat het restant linksom eruit moet, heb je in dit geval een linkse extractor nodig, ofwel (onterecht maar gemakshalve) een 'linkse tap'.

Zo en dat voor een zondagmorgen  ;D


Succes!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #41 Gepost op: 29 mei 2016, 11:57 »
Goeiendagschotel, da's nog eens duidelijk.
Net als de motor is dit soort sleutelwerk ook nieuw voor mij. Maar ik weet nu wat mij tedoen staat, dus komt helemaal goed. Nu alleen nog zo'n linkse extractor halen  :D

Offline arne

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #42 Gepost op: 29 mei 2016, 13:28 »
(onterecht maar gemakshalve) een 'linkse tap'.
Hahahaha :) Wat een correctheid. Toch wordt er waarschijnlijk heel raar naar je gekeken als je aan de balie van de gereedschapshandel vraagt om een linkse extractor. ;)

Offline Waffie

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #43 Gepost op: 29 mei 2016, 20:38 »
je kunt ook gewoon  de moeite nemen om langs te komen en gezin de geringe afstand bespaart dat je de aankoop van dit destructief stuk gereedschap

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #44 Gepost op: 29 mei 2016, 20:49 »
Dat vind ik een super idee Ad.
Zowiezo leuk om met u kennis te maken.
Bent u daar toevallig aanstaande dinsdag of woensdag ochtend. Zeg zo rond 09.30 uur ?
In Sprundel was het toch ?

Offline arne

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #45 Gepost op: 29 mei 2016, 21:32 »
je kunt ook gewoon  de moeite nemen om langs te komen en gezin de geringe afstand bespaart dat je de aankoop van dit destructief stuk gereedschap
Kijk dat zijn de betere aanbiedingen.

Off topic: Maar waarom een "destructief stuk gereedschap" Ad? Gewoon netjes een recht gaatje in de bout boren en rustig eruit draaien noem ik niet destructief... Maar misschien dat jij andere ervaringen hebt?

Offline Brombeer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #46 Gepost op: 30 mei 2016, 00:19 »
Nah ik ben het wel met Ad eensch, er kleven wel nadelen aan.

Naast de aanschaf (want wanneer heeft een mens dat ooit nog nodig [ja ok, wij],

Dat uitboren vraagt wat ervaring. Het materiaal op het breukvlak kan door compressie zodanig verhard zijn, dat een speciale boorbit vereist is. Werken met die tap vraagt ook wat ervaring. Die tap is van gehard staal en bij scheve of overbelasting breekt hij zonder waarschuwing af. Het totaalrestant is daarmee onverwijderbaar [welnee, je moet een nog harder boortje aanschaffen om die tap eruit te boren]. Maar je kunt zeker van de regen in de drup raken met zoiets.

Ik heb het allebei meegemaakt: succes, en failure. Het ligt heel erg aan de situatie wat-hoe-waar. Ik persoonlijk wil leren wat het doet en daarna verzin ik wel weer wat. Maar dit komt zo weinig voor dat het eigenlijk slimmer is om iemand met de ervaring het voor je te laten doen en dan goed opletten.


Van meekijken leer je ook  :)
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2016, 00:23 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #47 Gepost op: 30 mei 2016, 07:46 »
Ik heb het allebei meegemaakt: succes, en failure. Het ligt heel erg aan de situatie wat-hoe-waar. Ik persoonlijk wil leren wat het doet en daarna verzin ik wel weer wat. Maar dit komt zo weinig voor dat het eigenlijk slimmer is om iemand met de ervaring het voor je te laten doen en dan goed opletten.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Al vind ik de term destructief dan weer wat overdreven gekozen. Bij destructief denk ik meteen aan iets dat bij gebruik de boel fors beschadigd. Ik heb ook al wel afbrekende tappen gehad. Maar meestal alleen als er niet genoeg kruipolie, teveel kracht of te weinig tijd/geduld in het spel was.
Aan de andere kant, wat ik al zei, als je het iemand kunt laten doen, dan is dat een fijne oplossing met veel minder risico. :) (En ik koop en probeer het om dezelfde reden als jij dan weer wel. ;) )

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2016, 11:57 »
Koppelingskabel is binnen, gelijk zo netjes vervangen.
Spuitwerk ook ver af, de rest doe ik van de winter wel.

Weet iemand "by te way" waar je ergens de transalp stickers kunt krijgen. Heb de stickers op de kuip verwijderd. Wil graag de originele look weer hebben

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2016, 11:58 »
Kuip zonder stickers

Offline Arjen

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #50 Gepost op: 31 mei 2016, 13:43 »
Al vind ik de term destructief dan weer wat overdreven gekozen.

Ik vind het vooral destructief dat er een M10 bout verrot is gedraaid  :))

Voor stickers kan je het beste op ebay kijken, zoeken naar "transalp 600 decals"
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=transalp+600+decals&_sacat=0
“Never Stop Exploring”

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #51 Gepost op: 31 mei 2016, 14:01 »
Voor de afstelling vd koppelingskabel? Moet hij precies op het punt staan dat er spanning op de kabel staat (net strak) of iets spelling ?

Offline PimW

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #52 Gepost op: 31 mei 2016, 14:30 »
Aan het uiteinde van de hendel moet je een paar mm vrije slag hebben. Moet je met een warme motor meten.

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #53 Gepost op: 31 mei 2016, 15:39 »
Bedankt alvast Arjen en Pim.
Ga 't checken  :)

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #54 Gepost op: 31 mei 2016, 20:34 »
Vandaag iets moeten ophalen in Ridderkerk.
Droog en lekker warm, dus lekker op de TA.
Wat een feest om te rijden.
Had voor de zekerheid nog even afgetankt. Had na de laatste keer voltanken 137 km gereden. Er ging nu 6.73 liter in, dus volgens mij rijdt hij goed zuinig.

Ik heb tijdens mijn rit de toeren en snelheid even in de gaten gehouden. Zat bij 120 km/h op 5300 toeren (plus minus).  Gevoelsmatig lijkt mij dat hoog, maar heb natuurlijk totaal geen eraring of vergelijking.
Is dit de juiste toerental? 

Offline Brombeer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #55 Gepost op: 31 mei 2016, 21:17 »

Ja is wel aardig volgens mij, maar wat dat betreft ken ik de Alp niet zó goed.

Mijn AT rijdt met de standaard ketting/tandwielen 120 bij iets van 5200 toeren. Bij 6000 rond de 140 km/u.


Dat veranderd natuurlijk als je andere tandwielverhouding neemt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Raymond

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #56 Gepost op: 01 juni 2016, 18:42 »
Bedankt Brombeer,
Dan zal dat qua toeren en snelheid wel kloppen.

Vanmorgen een prachtige ochtend met mist velden ,dus dacht dan rij ik op m'n gemak naar de welbekende garage in Sprundel. Hier werd ik gelijk super geholpen om de afgebroken bout te verwijderen. Klein half uurtje en alles was weer als nieuw.  Echter was het weer omgeslagen en in de pis regen naar huis, ach ja. Thuis gelijk de voetsteun weer bevestigd en paste (natuurlijk) perfect. Nu enkel wachte op de valbeugels  :)

Offline alain

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #57 Gepost op: 01 juni 2016, 19:17 »

Ik heb tijdens mijn rit de toeren en snelheid even in de gaten gehouden. Zat bij 120 km/h op 5300 toeren (plus minus).  Gevoelsmatig lijkt mij dat hoog, maar heb natuurlijk totaal geen eraring of vergelijking.
Is dit de juiste toerental?


Dat is het juiste toerental. Ik heb dezelfde TA als jij maar haal zelfs geen 120 aan dat toerental. De snelheid is ongeveer gelijk aan het aantal toeren gedeeld door 48.
Grofweg reken ik het aantal toeren gedeeld door 100 maal 2. Zo kan ik mijn snelheid bij benadering berekenen als de toerenteller kilometriek voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke aan het voorwiel.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2016, 10:22 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #58 Gepost op: 01 juni 2016, 22:21 »
Citaat
toerenteller voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke.


In de toerenteller zit geen tandwieleke.
Wel in de KM teller opnemer. :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
« Reactie #59 Gepost op: 01 juni 2016, 22:56 »
Ik vind het vooral destructief dat er een M10 bout verrot is gedraaid  :))

Tja ook die kunnen best gaan vastzitten  ???


..als de toerenteller voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke.

In de toerenteller zit geen tandwieleke.
Wel in de KM teller opnemer. :-*

Ook niet, dáár zitten wormwielekes  ;D


 :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin