Auteur Topic: Powercommander en XL700V  (gelezen 3491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline davey400

Powercommander en XL700V
« Gepost op: 25 mei 2016, 22:40 »
Ik lees van alles over de Powercommander op het forum, en over de 700 TransAlp, maar nauwelijks iets over de combinatie.

Is er iemand hier die ervaring heeft met een PC op de 700, en hoe bevalt dat?

Alvast bedankt!

Dave

Offline Janno

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2016, 09:10 »
Hallo, even voor mij als niet motortechneut.
Wat doet een powercommander precies?


Offline davey400

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2016, 09:15 »
Die past de 'karakteristieken' van het motor-management aan, waardoor je een 'betere' loop krijgt, vaak wat meer koppel/vermogen en 2 'mooiere' lijnen als je dit op een rollenbank-uitdraai zou bekijken.
In de praktijk voelt dat op sportieve fietsen dus aan alsof de motor lekkerder oppakt, en beter doortrekt.
Maar ik heb dus geen idee wat het effect op onze twins is, die toch wel een heel ander karakter hebben dan een gemiddelde V4 of 4-in-lijn sportieve (als in snelheid) motorfiets.

Offline Janno

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2016, 15:06 »
Zou dat ook het 'hikken' kunnen voorkomen?  Ik heb namelijk dat bij lage toerentallen de motor als het ware hikt/stotterd.
Vooral lastig als je langzaam tussen de files door rijdt.

Heb jij daar op je twin last van?

Offline davey400

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2016, 15:52 »
Geen idee, ik rijd nooit langzaam in files... ;D

Ik heb zelf eigenlijk altijd V4's gereden, en op 4-in-lijn van anderen. Dit is mijn 1e 2-cilinder dus het gedrag van deze motor is sowieso wat afwijkend van wat ik gewend ben. Het valt me op dat ik een stuk vaker zijn 1 gebruik dan bij alle andere motoren.
Echt stotteren of hikken doet de mijne nooit; stilvallen ook niet.
Hij loopt prima. Maar dan een beetje langzaam. ;)



Offline robgoesdakar

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2016, 16:01 »
Zou dat ook het 'hikken' kunnen voorkomen?  Ik heb namelijk dat bij lage toerentallen de motor als het ware hikt/stotterd.
Vooral lastig als je langzaam tussen de files door rijdt.

Heb jij daar op je twin last van?

Daar hebben de duitsers een hele mooie term voor ... Fahrer Rückeln.

Of het met een power commander zou verdwijnen weet ik niet, maar ik heb het zelf ook af en toe. Tussen ca. 2500 en 3500 toeren bij een constante snelheid.
Probleem zit m dan volgens mij in de injectie, die net wel/niet wat harder wil inspuiten. Zelf vermijd ik dus deze toerentallen bij constante snelheden. Net even een tandje terug en 4000 toeren rijdt het soepelst.
Ow, en ik had er heel veel last van toen hij wat langer stil gestaan had, maar na 2 tankbeurten met een injectiereiniger in de benzine was dat over.

Ben wel benieuwd of er al iemand met een Power Commander rondt rijdt en zijn/haar ervaringen zou kunnen delen.


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline ruud

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2016, 09:58 »
Ik heb een PC op een XL700V, en die bevalt me prima. Ik kwam van een 650 Alp af, die begon na
1 ton gelopen te hebben uit elkaar te vallen (in de winter doorrijden, en ik ben geen poetser ook).
Motortje gaf geen krimp, maar alles er omheen begon weg te rotten of af te breken.

De nieuwe 700 beviel me helemaal niet, althans het rijgedrag. Het aan/uit effect van de injectie,
en ook het erg fluctueren in snelheid, bij een gelijke gashendel stand. De dealer heeft eerst nog
geprobeerd met afstellen, maar dat hielp weinig to niets. Uiteindelijk maar voor een PC gekozen,
en het was of ik een hele andere motor had ineens. Het rijdt veel soepeler, en de snelheid blijft
veel stabieler als zonder PC.

Als je in de buurt van Zeist bent, laat het dan even weten, dan kun je altijd mijne even proberen
hoe dat voelt. Overigens is de motor niet op een Dynabank geweest of zo, er zit een standaard
mapping in, die was voor mij goed genoeg, aangezien het mij niet om de top prestatie gaat,
maar om een confortabele woon werk fiets.

Offline davey400

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2016, 10:39 »
Super!
Bedankt voor je reactie; goed om te lezen!

Dave

Offline luwe

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2016, 00:34 »
ben wel benieuwt wat zo iets moet gaan kosten
kan ik er over nadenken      wel of niet
ben nu ook tevreden zonder maar ken het verschil niet  :)

Offline xrvtuur

Re: Powercommander en XL700V
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2016, 06:56 »
een powercommander met afstellen op dynojetbank kost rond de 500 euro
Varadero SD02  2004