Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

Eerste transalp PD6

(1/3) > >>

Renz89:
Hallo iedereen.

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste motor gekocht een mooie transalp uit 91 met slechts 60k op de klok.
Heb mijn auto ook definitief vaarwel gezegd om een echter motor rijder te worden.

Na een paar mooie stukjes gereden te hebben wilde die vanmiddag niet meer starten. Was niet thuis de de ANWB maar gebeld.
De accu was plat, en met een setje startkabels weer aan de gang gekregen. Ben nu thuis en toch maar eens de techniek ingedoken.

Ik heb even gemeten aan mijn accu zit erg laag op 11.40 volt (de vorige eigenaar vertelde dat die afgelopen jaren altijd aan de druppellader heeft gehangen). Maar twijfel nu of de accu nu stuk is of de dynamo, het electroliet is nog wel op een prima niveau.
Als er een nieuwe accu in moet wat raden jullie dan aan, ben vooral op zoek naar iet wat lekker betrouwbaar is en niet te veel aandacht vereist.

Nu zijn er een aantal dingen die me opvielen: een beetje twijfelachtige luchtfilter.

Dat de koelvloeistof wel erg laat zit (welk type kan ik hier het beste in doen, en is het aan te raden om het hele systeem gelijk te verversen)

En las ik op de motor avonturist dat ik ook moest opletten op de CDI's onder het zadel. Maar weet niet zeker of die nu goed zitten bij mij of niet?

Heb een mooi sleutelhandboek gezien, dat ik hopelijk snel binnen heb.
Maar zou graag ook advies hebben van een stel veteranen op dit gebied.

Mocht er iemand zijn in de regio Utrecht die mij iets meer hands on dingen wil leren, zou ik daar ook erg dankbaar voor zijn. Kunnen vast wel een mooie ruil maken zodat we er allebij goed uit komen.

The Headless Horseman:
Welkom hier Renz  :)

Dat luchtfilter is een schuimfilter. Een beetje ongebruikelijk voor een Alp, meestal word er een papieren filter gebruikt. Ik heb het zo iig nog nooit gezien, maar wellicht kan iemand anders er nog iets over zeggen.

De CDI's zitten goed zo, niets aan doen  :)

Vwb de accu zou ik even de spanning ook even meten als de motor draait. Weet het zo even niet uit het hoofd, maar ik dacht dat bij 5.000tpm de laadspanning ergens tussen de 14,5-15,5V moet zitten. Met de zoekfunctie hier is er wel eea over te vinden.
Wijkt het af zou er iets niet in orde kunnen zijn met de dynamo en/of spanningsregelaar.

Grtz,
René

Renz89:
Bedankt René

Voor van die luchtfilter (dacht echt dat iemand aan het rommelen was geweest)
En van die CDI's, zal ze lekker laten zitten.

Ik ga morgen een accu lader regelen om mijn huidige accu goed op te laden zodat ik mijn motor in ieder geval kan starten.
Kan dan het beste de accu loskoppelen terwijl de motor draaid en dan meten, of gewoon op de polen van de accu?

The Headless Horseman:
Yep, gewoon op de accupolen meten! Het gaat dan om de laadspanning. Maar maak een paar metingen: met motor en contact uit, bij stationair toerental & bij 5.000tpm. Meld het hier en dan weet er vast wel iemand wat over te zeggen  :)

EelkoL:
Met dimlicht aan!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View