Auteur Topic: rokende varadero  (gelezen 4106 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tonto51

rokende varadero
« Gepost op: 19 juni 2016, 17:42 »
wie kan mij helpen met de oplossing.
na olie verversen rook( blauw) mijn varadero, olie pijl is prima niet teveel dus. verbruik olie is wel veel van max pijl naar min pijl in nog geen 300 km,  onderweg naar de eifel duidsland.

na advies overgestapt van half senth, naar volsenth. motor olie.  daarna rokende motor.  na 300 km die zooi weer vervangen door half senth. olie.  geen verschil.
ik hoor verschillende verhalen van klep rubber tot zuigerveren..... motor zaken geen tijd of geen zin in reparatie  koop maar een andere motor is oud veel km ( bj 1999  69000 op de teller)  krijg ik te horen. nu is het ineens een slechte motor...grrr
nergens vind ik echt berichten over rokende varadero....
wie o wie weet meer over deze prachtige motor ?

Offline Waffie

Re: rokende varadero
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2016, 18:25 »
hallo,

erg vervelend ,

normaal gesproken is er een compressie  probleem  door versleten zuigerveren als er blauwe rook te voorschijn komt.
vooral te zien en te ruiken als er bijv de gas wordt dicht gedrukt en even later weer ver open wordt gedraaid  tijdens het rijden op bijv de snelweg.
bougies zullen beslist vettig moeten zijn als je deze eruit draait.
Dit probleem staat totaal los van  het type smeerolie tenzij de interne vervuiling  erg  fors  was en dit met de vol synth is los gekomen.

iets wat ik betwijfel.
een mogelijk diagnose kan  door een compressietest en of lektest naar voren komen echter vergeet niet dat het een mechanisch geheel is.
zaken gaan nu eenmaal een keer stuk en een gebroken zuigerveer kan voor komen.
dit heeft niets van doen met km standen en of leeftijd
Herstelling is altijd mogelijk en heeft niets te doen met dat motorzaken je niet willen helpen. maar misschien wel met het feit dat men je wil behoeden voor grootte kosten die niet in verhouding staan met de waarder van je motorfiets.
maar jij bepaalt wie of wat je betaald
Bij de varadero ben je minimaal 9 uur bezig want alles moet uit elkaar voor een goede diagnose op de interne delen.

ik zou dus eerst een lektest en/of compressie test uitvoeren en dan bepalen.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline tonto51

Re: rokende varadero
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2016, 18:55 »
dank voor je antwoord, ik begrijp de motor zaken wel, het klinkt alleen niet lekker als je gehecht bent aan je motor. maar dat ligt aan mij:)
denk ook idd dat het aan de vervuiling lag in het blok.

Offline Waffie

Re: rokende varadero
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2016, 18:59 »
voer of laat de testen uitvoeren en dan weet je meer,

je kunt ook de gok nemen om een engine flush /top end treatment te laten uitvoeren (al het vuil is er dan uit ) er nieuwe olie op zetten en proberen of het olie verbruik aanvaardbaar is geworden

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: rokende varadero
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2016, 21:47 »
voer of laat de testen uitvoeren en dan weet je meer,

je kunt ook de gok nemen om een engine flush /top end treatment te laten uitvoeren (al het vuil is er dan uit ) er nieuwe olie op zetten en proberen of het olie verbruik aanvaardbaar is geworden

Om even op Waffie (eerder) aan te sluiten, ik heb een cheapo compressietester. Die draai je in het betreffende bougiegat, contact aan maar 'run'-knop uit, vol gas en dan startmotor rond laten gaan. Doe je voor beide cilinders. Minimale meetwaarden staan in je wph (of die post iemand wel voor je).


Weet je in 1 klap alles. Budget dingen kosten misschien maar 2 tientjes  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: rokende varadero
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2016, 21:54 »
Budget dingen kosten misschien maar 2 tientjes  ;)
Waar haal je die? Tips?

Offline PimW

Re: rokende varadero
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2016, 22:22 »


Louis.de

Buitelaar heeft waarschijnlijk ookwel. 24mx/xlmotot etc...

Offline Brombeer

Re: rokende varadero
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2016, 23:31 »
Waar haal je die? Tips?

Of deezzzz

Ik meen dat 14mm aansluiting klopt, maar even zeker nameten op je bougie!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline arne

Re: rokende varadero
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2016, 07:17 »
:) Ah, zo dichtbij :)

Re: rokende varadero
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2016, 23:26 »
Mijn dero heeft dik 90.000 op de teller en rookt nog steeds niet.. Verbruikt ook niets aan olie.

Die blokken zijn aardig hufterproof.. Wellicht alleen klepseals vervangen... ;) klein klusje:)
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN