Auteur Topic: brandstoffilter  (gelezen 2313 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jan1966

brandstoffilter
« Gepost op: 16 juli 2016, 16:46 »
Vandaag preventief de contactpuntjes van de brandstofpomp van mijn Varadero vervangen.
Was zo te zien geen overbodige luxe. De contactpuntjes van het nieuwe setje waren beduidend dikker dan die van de oude.
Eerst nog een fout gemaakt met het monteren. De gleuf in het asje van de pomp moet in het metaal van het frame van de contactpuntjes vallen. Ik had daar de eerste instantie niet op gelet (dom natuurlijk), maar na correctie deed de pomp het weer perfect.

Verder het brandstoffilter vervangen. Op het filter staat een pijl die volgens mij de stroomrichting van de benzine aangeeft. De pijl op het oude filter stond echter naar boven gericht (dus niet naar de brandstofpomp) Volgens mij hoort de pijl naar de brandstofpomp gericht te zijn. Ik heb het filter ook zo gemonteerd en de motor loopt daar verder goed mee.

Vraag 1: Heb ik het zo goed gedaan?

Vraag 2: Mijn Varadero schokte steeds een beetje bij deellast, dus zeg 60 in z'n 3 of 40 in z'n 2. Dit lijkt met de nieuwe contactpuntjes en brandstoffilter minder geworden. Kan dat of is het wishful thinking van mijn kant?

Mvg Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline xrvtuur

Re: brandstoffilter
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2016, 20:06 »
de pijl op je filter moet met de stroom richting mee staan, dus naar je carburateurs gericht. dus volgens mij heb je het verkeerd gedaan
Varadero SD02  2004

Offline jan1966

Re: brandstoffilter
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2016, 20:54 »
Het filter zit in de slang van de tank naar de pomp. Vanaf de pomp gaat een slang naar de carburateurs. Volgens mij zit het filter dan op mijn manier goed toch?

Overigens maakt het volgens mij niet zoveel uit hoe je het filter gebruikt. Op de oude (mogelijk verkeerde) manier functioneerde de motor gewoon. Op mijn manier doet de motor het ook hoewel ik er bij moet zeggen dat ik niet meer dan 30 minuten heb gereden.

Mvg Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline robgoesdakar

Re: brandstoffilter
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2016, 21:28 »
Ik heb het ooit eens geverifieerd.
Pijl tegen de stroomrichting in liet zeker nog wel brandstof door. En als je een pomp hebt, dan zal de pomp er ook wel brandstof doorheen trekken. Maar als je de pijl in de stromingsrichting zet, dan loopt de brandstof er toch net even iets makkelijker doorheen.

Dus zoals al gezegd pijl in de stromingsrichting monteren. En zo te lezen heb je hem dan goed gemonteerd, en zou dus mogelijk jouw 'probleem' opgelost kunnen hebben.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)