Auteur Topic: Dynamo  (gelezen 2300 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

Dynamo
« Gepost op: 08 juni 2016, 20:37 »
zondag zakte het voltage op mijn voltmeter nogal in als ik boven de 5000 toeren kwam, thuis gekomen de weerstand op de drie gele draden gemeten en die was te hoog, vandaag dynamo er eens uithaald, niet zo gek dat het niet meer goed werkt, waar de gele draden vast zitten is het helemaal verkoold. deze dynamo heeft op mijn eerste blok gezeten en dat heeft dus zonder olie gedraaid, 180 km gereden terwijl de olie er langzaam uit liep, zou de dynamo ook te warm zijn geworden toen? behalve handvatverwarming en een paar digitale metertjes heb ik geen andere extra stroom verbruikers. spanningsregelaar is twee jaar geleden vernieuwd, accu is drie jaar oud. iemand theorieen over de oorzaak van deze barbeque.

Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Dynamo
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2016, 20:50 »
Er staat toch op dat hij kapot is?

Duidelijk zaak lijkt mij ;D

Offline xrvtuur

Re: Dynamo
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2016, 21:03 »
 ;D, oja dat is inderdaad duidelijk
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Dynamo
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2016, 21:13 »
beste,
wel of geen olie doet eigenlijk niet zoveel want de dynamo draait niet in de olie(of eigenlijk het vliegwiel
Een of meerdere spoelen zijn  overhit geraakt waardoor isolatie is weg gesmolten en dan krijg je interne kortsluiting of een andere spoelwaarde als de draden weer aan elkaar smelten

in alle gevallen is het warmte en of deze nu komt van overbelasting van het systeem (te veel stroom) of interne weerstand door corrosie waar dan ook)
vervangen  en of opnieuw wikkelen zijn de enige opties
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Dynamo
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2016, 21:50 »
Sneeuwbal effect.
Als er een spoel te warm wordt dan smelt de isolatie, die weer voor een nog hogere stroom gaat zorgen.
Nog meer warmte en dus nog meer wikkelingen die kort sluiten enzovoort.
Gewoon overbelasting is de oorzaak en geen andere.
Vaak ontstaat deze door een defecte accu of SR.

Maar dat hij stuk is kan men wel aannemen. ;)


oh ja, ik las ook dit "
Citaat
kapotte spanningsregelaar toch kon blijven rijden tijdens een vakantie,
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline xrvtuur

Re: Dynamo
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2016, 22:25 »
oh ja, ik las ook dit "

goed opgelet ;)  maar dat was met mijn africa twin
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Dynamo
« Reactie #6 Gepost op: 08 juni 2016, 22:39 »
goed opgelet ;)  maar dat was met mijn africa twin

Jewel, maar da's óók een clubmotor  ???


 ;D


Volgens mij kan ook de isolatie zijn levenseinde bereikt hebben. Het is uiteindelijk een kunsthars en dat wordt in z'n leven lang warm-koud-warm-koud.

Maarre, goed in de cockpit geloerd, Tuur! Daarmee is het alleen bij de dynamo gebleven  8)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Dynamo
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2016, 23:04 »
nou ik zat er eigenlijk niet echt naar te loeren maar als die voltmeter beneden de ik dacht 12v komt (maar kan ook wel 11,8 zijn) dan gaan de cijfers knipperen en dat trekt toch wel de aandacht ook al kijk je er niet rechtstreeks naar.
Varadero SD02  2004