Yep, klinkt als een rotte accu.
Groet, Jan
+1. Tenminste, als ik zo jou 4 regels uitleg lees.
12,3V lijkt heel wat, maar in accu-land betekent dat: accu ver ontladen. Een gezonde accu zou 12,7 tot iets boven de 13 moeten geven, in rust. Plaats inderdaad een gezonde accu (kun je ook even proberen te lenen). De motor zou nu toch wel moeten starten.
Nou kan het zijn dat de accu 'op' was, maar het kan ook dat de accu zelf slachtoffer was, van bijvoorbeeld een defecte spanningsregeling. Neem de moeite, nadat de motor op een goede accu wel start, om daarna de laadspanning direkt op de accupolen te meten met een multimeter, in meetstand DCV (gelijkspanning).
Heb je er zelf geen één, je buurman misschien wel. Dit klusje kun je ook aan je dealer overlaten overigens. Als die ook vaststelt dat de accu defect is en je koopt een nieuwe bij hem, is het een kleine service om daarna de laadspanning voor je te meten. Die moet met lopende motor en dimlichten aan, met volle accu, tussen 14,4 en 15V DC liggen.
Succes!