Peter van der Graaf meldde een aantal jaar terug het volgende:
Bij de eerste Transalp tot het 1994 model is het belangrijk de CDI opstelling te controleren. Fabrieksaf zijn deze zo geplaatst dat bij een doorgezakt zadel de stekkers van de CDI worden geraakt als je erop gaat zitten. Hierdoor gaan verbindingen in de kastjes stuk, wat zich vaak resulteert in het lopen op één cilinder. Met veel moeite haal je net de 100 en bij stilstand valt de motor uit. Nu vertelde Pim mij onlangs een handig trucje om uit te sluiten of het lopen op één poot door de CDI’s komt. Één van de CDI’s zorgt voor de werking van de toerenteller, als je de stekkers van de CDI’s omwisselt en bij het lopen werkt de toerenteller nu juist wel of niet, dan weet je waar de oorzaak zit. Nu zwerven er op internet nogal wat how-to’s rond hoe je de CDI’s kan openzagen en de verbindingen opnieuw moet solderen, maar vaak is dit een oplossing van korte duur. Voor dat alpse vertrouwen zal je toch écht een dure CDI moeten kopen en de rubberen ophanging vervangen waardoor dit hele euvel niet meer kan gebeuren (Honda onderdeelnummer: 30401-MM9-010).