Techniek > Honda Varadero

zekering (30 ampere) knalt er steeds uit

(1/4) > >>

LeidschendamTwin:
Beste Forummers;

anamnese:
-Afgelopen wek wat storing in contactslot, het laatste klikje maakte ie niet altijd contact.
-Afgelopen week dochterlief vanuit stationair in een onbewaakt moment (ik was er wel bij hoor) gashendle flink opengetrokken, was maar even maar kan me voorstellen dat dit een stroompiek kan veroorzaken (bij een mogelijke zwakke spanningsregelaar)

vanochtend:
Klein spuitje contactspray in contactslot (eens kijken wat het doet)
Daarna nauwelijks ronddraaiende motor, leek op een zwakke accu (toen gauw maar met het blik naar werk)

Zojuist zekeringen check:
alles ok, behalve de groene 30 ampere op de rode hoofdzekeringstekker (SD01)
geen brandschade of bruine meuk. (ik heb al eens een verkoolde stekker op de RD04 gehad)
Zekering vervangen, maar motor doet nu helemaal niets meer. Geen check lampjes oid.
Hij knalt de zekering er gelijk uit.

Nou vind ik het enigszins nutteloos om mijn doosje reserve zekeringen erdoorheen te jassen, dus wil graag weten wat het euvel zou kunnen zijn ;)

Vraag waar moet ik beginnen met uitsluiten?

Dank u!

Rogier

varaderohuibje:
Klinkt als een doorgefikte stator.



zoek forum maar ff op stator / dynamo / regelaar.

Brombeer:

Eigenlijk mag dat niet kunnen want de diodes in de spanningsregeling voorkomen spanning (en daarmee volgens Huib sluiting) naar de dynamospoelen.

Maar trek voor de gein eens de stekker tussen spanningsregelaar en dynamo los en kijk of de zekering er dan wel 'in' blijft zitten?


Brom

LeidschendamTwin:
Dank Huib en Harm,

zo zien mijn boterhammen eruit vanuit de broodrooster!

Mag ik vragen waarom jullie denken aan sluiting in de dynamo? omdat de zekering er gelijk uitknalt?

Harm, bedoel je gewoon de SR loskoppelen? en dan contact aan?

Brombeer:

--- Citaat van: LeidschendamTwin op 05 juli 2016, 01:10 ---Mag ik vragen waarom jullie denken aan sluiting in de dynamo?
--- Einde van citaat ---

Nee, ik twijfelde juist of wat Huib zei wel mogelijk was..


--- Citaat van: LeidschendamTwin op 05 juli 2016, 01:10 ---Harm, bedoel je gewoon de SR loskoppelen? en dan contact aan?

--- Einde van citaat ---

Laat maar, ergens geloof ik dat niet. Dan zou een diode in je SR kapot moeten zijn ( dus je SR kapot).

Op het circuit staat via de hoofdzekering tot aan enerzijds je contactslot en anderzijds tot aan de diodes in de spanningsregeling, permanent spanning. Dus ook als het contact uit is.


Blijft de zekering wel heel met contact uit?

ja: dan zit probleem ná contactslot (endus i.i.g. NIET in SR of dynamo).
nee: dan zit probleem tussen accu en contactslot.


Harm

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View