Auteur Topic: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit  (gelezen 2092 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Gepost op: 04 juli 2016, 21:51 »
Beste Forummers;

anamnese:
-Afgelopen wek wat storing in contactslot, het laatste klikje maakte ie niet altijd contact.
-Afgelopen week dochterlief vanuit stationair in een onbewaakt moment (ik was er wel bij hoor) gashendle flink opengetrokken, was maar even maar kan me voorstellen dat dit een stroompiek kan veroorzaken (bij een mogelijke zwakke spanningsregelaar)

vanochtend:
Klein spuitje contactspray in contactslot (eens kijken wat het doet)
Daarna nauwelijks ronddraaiende motor, leek op een zwakke accu (toen gauw maar met het blik naar werk)

Zojuist zekeringen check:
alles ok, behalve de groene 30 ampere op de rode hoofdzekeringstekker (SD01)
geen brandschade of bruine meuk. (ik heb al eens een verkoolde stekker op de RD04 gehad)
Zekering vervangen, maar motor doet nu helemaal niets meer. Geen check lampjes oid.
Hij knalt de zekering er gelijk uit.

Nou vind ik het enigszins nutteloos om mijn doosje reserve zekeringen erdoorheen te jassen, dus wil graag weten wat het euvel zou kunnen zijn ;)

Vraag waar moet ik beginnen met uitsluiten?

Dank u!

Rogier
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline varaderohuibje

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2016, 23:43 »
Klinkt als een doorgefikte stator.



zoek forum maar ff op stator / dynamo / regelaar.

Offline Brombeer

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2016, 00:16 »

Eigenlijk mag dat niet kunnen want de diodes in de spanningsregeling voorkomen spanning (en daarmee volgens Huib sluiting) naar de dynamospoelen.

Maar trek voor de gein eens de stekker tussen spanningsregelaar en dynamo los en kijk of de zekering er dan wel 'in' blijft zitten?


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2016, 01:10 »
Dank Huib en Harm,

zo zien mijn boterhammen eruit vanuit de broodrooster!

Mag ik vragen waarom jullie denken aan sluiting in de dynamo? omdat de zekering er gelijk uitknalt?

Harm, bedoel je gewoon de SR loskoppelen? en dan contact aan?
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Brombeer

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2016, 17:44 »
Mag ik vragen waarom jullie denken aan sluiting in de dynamo?

Nee, ik twijfelde juist of wat Huib zei wel mogelijk was..

Harm, bedoel je gewoon de SR loskoppelen? en dan contact aan?

Laat maar, ergens geloof ik dat niet. Dan zou een diode in je SR kapot moeten zijn ( dus je SR kapot).

Op het circuit staat via de hoofdzekering tot aan enerzijds je contactslot en anderzijds tot aan de diodes in de spanningsregeling, permanent spanning. Dus ook als het contact uit is.


Blijft de zekering wel heel met contact uit?

ja: dan zit probleem n contactslot (endus i.i.g. NIET in SR of dynamo).
nee: dan zit probleem tussen accu en contactslot.


Harm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline len_tour

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2016, 18:30 »
Ik denk heel simpel ergens kortsluiting. Vaak bij storingen oplossen beginnen met de makkelijkste fix en dan steeds moeilijker denken.

Vliegt hij er uit zonder dat de motor loopt? Dan is het waarschijnlijk  sluiting.  De accu levert nl niet zoveel ampere's dat een zekering er uit vliegt wanneer de sr stuk is.

De lege accu is ook al een indicatie van lekstroom /sluiting

Evt contactslot overbruggen omdat daar al een probleem zat.

SR loskoppelen van de stator/ dynamo is zo gek nog niet. De diode zorgt ervoor dat stroom maar 1 kant op kan lopen maar er loopt wel stroom door het hele circuit. Ofwel wisselspanning wordt gelijkstroom maar gaat nog steeds rond.
Volgens mij zit er een stekker waar alleen de stator aanhangt. Wanneer je de sr lostrekt doet de rest het ook niet toch?
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 18:44 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2016, 20:26 »
SR loskoppelen van de stator/ dynamo is zo gek nog niet. De diode zorgt ervoor dat stroom maar 1 kant op kan lopen maar er loopt wel stroom door het hele circuit.

Ofwel wisselspanning wordt gelijkstroom maar gaat nog steeds rond.

Volgens mij zit er een stekker waar alleen de stator aanhangt. Wanneer je de sr lostrekt doet de rest het ook niet toch?





« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 20:28 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline len_tour

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2016, 21:55 »
Njaaa wanneer een opgefikte spoel contact maakt met de massa gaat er stroom lopen, anders komt er idd geen spanning op de spoelen zonder dat de motor draait. Dus om de stator uit te sluiten kun je de weerstand meten tussen de drie gelijk gekleurde draden bij de SR en de massa, die moet dan oneindig zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2016, 22:43 »
(..) om de stator uit te sluiten kun je de weerstand meten tussen de drie gelijk gekleurde draden bij de SR en de massa, die moet dan oneindig zijn.

Waarbij 'oneindig' zal resulteren in een '1' op het scherm van een mulitimeter (ofwel: geen meting mogelijk).

Maar, wat Haynes voorschrijft, namelijk het meten van de weerstand (Ohm) met een multimeter tussen de gele draden op de stekker van de dynamo onderling (metingen a-b, a-c en b-c) volstaat. Daarmee sla je 2 vliegen in ene klap: als n van de spoelen massa maakt (kortsluiting) f de isolatie op een spoeldraad verbroken en raakt daardoor zichzelf (opbrengstverlies, verminderd laadvermogen) zal die specifieke meting vanzelf afwijken. Wat erop duidt dat de dynamo defect zal zijn.

En met deze wijze van doormeten weet je ook gelijk wat de weerstandswaarden echt zijn, van spoelen a-b-c (voor een Vara tussen 0,3 en 0,5 Ohm).


Maar, @Leidschendam Twin, zoals ik eerder vroeg, brandt jouw hoofdzekering door zodra je hem erin steekt of pas wanneer je het contact aanzet? (je kunt als tester ook gewoon een 10Ah gebruiken hoor). Deze vraag omdat je een permanent spanningsdeel hebt, een een tweeda n het contactslot. Dit om vast te stellen in welk deel je het moet zoeken.
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 22:49 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Waffie

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2016, 12:41 »
ik hou het op het contact slot of het start relais deze zijn de enige die gebruik maken van de 30 amp zekering en daardoor in staat zijn om deze zekering bij kortsluiting te laten door branden
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2016, 17:43 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2016, 14:17 »
Dank allen voor de zoekrichtingen, ik ga eerst de tip van Harm proberen om het contactslot uit te sluiten.

Tav onderstaande:

Blijft de zekering wel heel met contact uit?
ja: dan zit probleem n contactslot (endus i.i.g. NIET in SR of dynamo).
nee: dan zit probleem tussen accu en contactslot.

helder, als er sluiting zit in het contactslot, maakt in feite de accu toch ook sluiting (waardoor de zekering knalt, toch?) beetje NOOB vraag....


ik houd jullie op de hoogte!

Rogier
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Brombeer

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #11 Gepost op: 07 juli 2016, 17:39 »
..als er sluiting zit in het contactslot, maakt in feite de accu toch ook sluiting (waardoor de zekering knalt, toch?)

Ja. Het contact schakelt simpelweg een voeding (plus) komend vanaf de hoofdzekering, naar enerzijds de zekering voor de koelfan en anderzijds de voeding naar de rest van de zekeringbox. Er word dus alleen plus geschakeld daar. Kortsluiting kan enkel als op n of andere manier een plus in het contactslot de metalen behuizing raakt of daar een draad los is geraakt en daardoor massa maakt.

We horen graag in welke situatie de zekering door brandt.

 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline len_tour

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #12 Gepost op: 07 juli 2016, 19:42 »
En alles wat rechtsreeks aan de accu hangt. Zoals stekker voor een acculader of evt 12volt aan het stuur.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline josterbeek

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #13 Gepost op: 22 september 2016, 13:36 »
hoi wat is de uit komst van het probleem

Offline josterbeek

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2016, 13:44 »
wat ik vergeet te ver melden dat ik het ook dat  probleem heb.   met het contackt UIT       wie kan mij bellen ik wil weer rijden   0651440661

Offline josterbeek

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #15 Gepost op: 22 september 2016, 19:35 »
sluiting in de spanings regelaar.   achteraf gezien is het zo simpel

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #16 Gepost op: 07 juni 2017, 17:07 »
Oorzaak bij mij was ook de sluiting in de SR, daarna als toetje: een kapotte benzinepomp!

dank voor alle hulp
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Peter_Winsum

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2017, 00:04 »
Bij mijn Dero soortgelijk probleem:

Zekering op het startrelais klapt er steeds uit (is 20A).
Ben begonnen met loshalen stekkers (zitten 4 stekkers op) en een voor 1 aansluiten. Heb ontdekt welk stekkertje de sluiting veroorzaakt, maar heb geen idee wat er achter hangt. Deze stekker los is starten en lopen, kan niets ontdekken wat niet werkt ...

Ik rij er een dezer dagen mee naar Brons motoren in Groningen, moeten zij het maar eens uitzoeken.

Oh ja, het startrelais heb ik al eens vervangen voor een nieuwe. Heeft het sindsdien prima gedaan, maar onlangs tijdens het rijden viel alles uit door de doorgebrande zekering op het relais.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Johnvl

Re: zekering (30 ampere) knalt er steeds uit
« Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2017, 23:09 »
Zal ergens wel een sluiting in een verbruiker of bekabeling zitten.

Zet eens een lampje van dik 60watt in serie in plaats van de zekering. Die zekering die stuk is kan je gebruiken als stekker, 2 draden op solderen een en ander met krimp kous goed isoleren. Let op!: lamp wordt gloeiend heet als die 100% brand!

Dan oude jaren 70 philips methode toepassen. Dus in Excel vakjes gaan denken a1 b2 c3 enz.  1 voor 1 iets minder afsluiten of aansluiten. Zoals je bij een versterker die stuk is ook doet.  Met bijv. een 1khz signaal het signaal volgt in de schakeling tot het niet meer waarneembaar is. Tussen die stap en 1 stap terug zit dan vaak het probleem.

Als ik een versterker net gerepareerd heb, pas ik die soft start methode ook toe. Kan een hoop schade, rook en kosten schelen.
En zeker met 130 volt DC en dik 140 ampre erachter kan je een schroevendraaier laten weg fikken.

En je kabelboom is zo verdwenen als het echt mis is! Binnen een 30sec is alles weg als je niet oppast (ervaringsdeskundige ;D).
Wat ook het probleem kan zijn is je brandstof sensor die ergens sluiting maakt. Maar weet niet of de NUL als schakel lijn wordt gebruikt.
Maar ja een Mercedes is geen transalp natuurlijk  :P

Draka is mijn A merk, Niet dat je dan gelijk brandwerende kabels moet gaan installeren in je motor, denk dat die dan zo 5.000,-- meer gaat kosten. Want inbraak en brandalarmen hebben we toch niet nodig op een motortje. En in de lucht vliegen wij ook niet. Een rook detector heb ik wel/ook in de schuur hangen  8)  Want met dit weer met open ramen, kan de giftige rook ook maar zo bij iemand het raam/slaapkamer in sluipen.  C:-)

Kijk ook uit met het open schroeven van dingen. Als mensen bij mij komen, met de schroeven en panelen in de handen heb is zoiets van laat maar. Je kan namelijk voor een technicus of storingsonderzoeker belangrijke sporen uitwissen, die juist de zoektocht kon vereenvoudigen/oplossen.  ;) Dus ben je niet deskundig, kastje dicht laten.  ;D


https://www.youtube.com/watch?v=FFEc8FmSZ1w

https://www.youtube.com/watch?v=GKDhXKfObOU

En je hebt van de gestoorde gasten die zekeringen overbruggen om stroom/spanning te stelen voor hun p........tjes.
Dit kan er dan gebeuren! >:(
Zou bij de rechter als verzwarende omstandigheid kunnen worden aangemerkt. En terecht!  >:(

https://www.youtube.com/watch?v=bLHZTuS-RSQ



   
John