Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

Voorstellen, verlagen AT

(1/2) > >>

Borg09:
Allereerst zal ik me voorstellen. Mijn naam is Ingeborg, en kom uit Rockanje. Afgelopen zomer (toen was de zomer nog een soort van zomer was[emoji12]) heb ik mijn motorrijbewijs behaald. Sinds 01 april jl. ben ik in het bezit van een AT uit 2000. Gebruik de Twin bijna dagelijks als woon/werk verkeer wat me overigens prima bevalt. Werk in Rotterdam, een route dat best file gevoelig is. Ik heb de voordelen (naast het plezier van het motorrijden) al vele malen kunnen ervaren.

De reden dat ik voor de Twin heb gekozen zijn de looks, het rijgedrag en de ervaringen van andere trotse AT bezitters. Daarnaast is het een zeer vergefelijke motor voor de beginnende motorrijder [emoji4] Ik kom er zeer goed mee weg. Echter voor optimaal comfort bij het stoppen en maneuvreren, merk ik dat ik net wat beenlengte te kort kom. Voor het mooie (plat op de grond) mis is zo'n 4cm. Ik heb dit willen oplossen met de laars van Daytona Pilot lady, maar dan nog kwam ik net wat cm te kort. Daarnaast vind ik de laars persoonlijk niet zo mooi en zijn dus retour gegaan.

Ik volg dit forum regelmatig maar heb nog nooit actief gereageerd. Wat ik bemerk is, dat er vanuit de leden heel wat kennis en kunde aanwezig is rondom reparatie en het opknappen van de motoren. Dus vandaar dat ik me dan ook graag tot jullie richt met de vraag:

Is de Twin goed te verlagen en hoeveel kan ik daar dan maximaal op winnen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en wellicht tot snel op één van de activiteiten van de TCN. Daar ben ik uiteraard lid van geworden. [emoji1]

Foto volgt uiteraard nog...


Borg

daandus:
Hoi Borg,

Welkom hier!

Natuurlijk is de motor te verlagen.

Goedkoop:
- Voorpoten ietsje door de kroonplaten laten zakken, kost je niets. Sleutel 12 of 14 nodig, 5 minuten
- Achterveer voorspanning iets losser zetten, kost je niets. Hamer en schroevendraaier nodig, 15 minuten :-D

Hiermee win je een paar CM - en dat doet wonderen! Probeer voor en achter evenveel te 'zakken' zodat je de geometrie niet teveel aanpast. Nu gaan er vast puristen over mij heen struikelen dat dit geen juiste manier van verlagen is - maar het werkt prima! :-D

Duur:
Je brommer afgooien bij Hyperpro en ze vertellen wat je bankrekeningnummer is en hoeveel CM je eraf wilt.

Beiden zijn natuurlijk betere oplossingen dan lelijke laarsjes moeten dragen!  ;D


Ik rijd voornamelijk offroad, en veel vrienden (en/of hun partners) zijn beginners. Ik adviseer altijd om de (nieuwe) brommers dan even wat lager te zetten (voorpoten en veervoorspanning achter dus) om te wennen aan de fiets en off road rijden. Dan, na een paar weken/maanden begint men meestal de boel weer omhoog te schroeven omdat je meer bodemvrijheid wilt - en je comfortabel balanceert op je grote teen. Iedereen blij, geen geld uitgegeven en vol zelfvertrouwen op de motor!


Groet,
Daan
 

Brombeer:

--- Citaat van: daandus op 08 juli 2016, 18:01 ---Nu gaan er vast puristen over mij heen struikelen..

--- Einde van citaat ---

 :)


Dag Ingeborg,


Ik ben zo'n purist, hoewel dat soms ook theoretisch blijft. Ik ben het echter wel met Daan eens.

Wat ook veel gebeurt is dat het zadel iets 'ingenomen' word. Naast lager, kun je het zadel ook iets getailleerder laten maken zodat je benen al in een wat natuurlijkere stand omlaag wijzen. Dit zou je kunnen overwegen als blijkt na Daan zijn tip, dat jij het fijner vind om beter bij de grond te kunnen. Is een simpele ingreep bij je lokale stoffeerder, waarbij je zit wèl omlaag gaat, maar je verder de originele geometrie van de motor intact laat.


Harm

Borg09:
Top Daan, dank voor je reactie en adviezen.... Ga zeker aan de slag met de gratis variant :D... Koop voor dat geld toch liever mooie crosslaarzen ;)


Borg

Borg09:

--- Citaat van: Brombeer op 08 juli 2016, 18:28 --- :)


Dag Ingeborg,


Ik ben zo'n purist, hoewel dat soms ook theoretisch blijft. Ik ben het echter wel met Daan eens.

Wat ook veel gebeurt is dat het zadel iets 'ingenomen' word. Naast lager, kun je het zadel ook iets getailleerder laten maken zodat je benen al in een wat natuurlijkere stand omlaag wijzen. Dit zou je kunnen overwegen als blijkt na Daan zijn tip, dat jij het fijner vind om beter bij de grond te kunnen. Is een simpele ingreep bij je lokale stoffeerder, waarbij je zit wèl omlaag gaat, maar je verder de originele geometrie van de motor intact laat.


Harm

--- Einde van citaat ---

Beste Harm,

Dat is natuurlijk ook een mooie optie. Zal waarschijnlijk beide mogelijkheden uitvoeren. Alle beetjes helpen ;)  Ander voordeel is dat ik er nog een mooi zadel aan over houd. Heb al wat prachtige resultaten gezien (Rayzseats)

Dank voor het meedenken.


Borg

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View