Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

MennoW en meteen een vraag over Onderdelen koppeling-deksel TA.

(1/4) > >>

MennoW:
Ola ieder,

Dit is MennoW, een mooi weer rijder op een (ex)politie Transalp uit het jaar 2000. Heb al wat versleuteld aan deze.
Hiervoor, zeg 5 jaar terug, een verschrikkelijk mooie witte ALP met paars/blauwe originele strepen gereden en weggedaan omdat ik bijna klem zat tussen een te hard rijdende BMW (auto) en een tunnelmuur. Geschrokken en dus in paniek die mooie verkocht.
En ja, spijt krijgen natuurlijk. Dus de blauwe gekocht, loopt een stuk ruwer maar is enorm snel en fel.
Ga deze in het najaar opknappen, terug naar de mooie (origineel) witte Alp-kleuren, ben bezig de spullen te verzamelen. Dus mocht je nog enige witte delen hebben liggen, hoor ik dat graag.

MAAR dat is nu niet wat ik vragen wil. Hij lekt olie en niet zo beetje ook.
Hij zweet ietwat langs de parking van de voorste cilinder. Is deze te demonteren met het blok nog in de fiets gemonteerd?
En hij lekt serieuzer langs de as van de koppeling in het deksel. Is die as, met veer, keerring en lager nog los te verkrijgen?
Is het zinvol om die los te vervangen of moet het hele deksel vernieuwd worden (wat eenvoudiger lijkt) ?

Ik hoor graag voor mijn beide vragen van jullie, alvast bedankt, groet, Menno.

robgoesdakar:
Weet even niet zeker of je de voorste cilinder deksel helemaal kunt verwijderen met de motor nog in het blok. Maar dat weten aderen hier beter ;)

De koppeling is een kwestie van een keerringetje vervangen.
nr 10 : http://www.bike-parts-honda.com/pieces-honda-detail-5901-13MCBYI1-XL650VY-2000-E__0600-TRANSALP+650.html

Brombeer:
Dag Menno,

Volgens Haynes kunnen de klepdeksels eraf met het blok in het frame.

Om de keerring te vervangen moet het motordeksel er af. Zorg daarom dat dat deel van je motor, inclusief alles wat er boven zit, schoon is en vrij van (los) vuil. Je zult de motorolie af moeten tappen, maar je kunt de motor ook op zijn linker zijkant leggen en dan kan die erin blijven. Verlies de 2 pasbusjes tussen deksel en motorblok niet!

De hevel kun je simpel uit het deksel trekken en de keerring is er eenvoudig uit te wippen. Om de nieuwe in te drijven gebruik je een rubber of kunststof hamertje.

Naast de keerring heb je waarschijnlijk ook een nieuwe motordeksel pakking en sowieso 2 uitlaat pakkingen aan de cilinder nodig. En een klepdekselpakking, of course.


Brom

MennoW:
Dag gents,

Dank voor de reacties.
Handig te weten welke keerring er in zit.
En nu weet ik ook hoe deze eruit te halen om te vervangen. Komt goed.

En Brom, wat betreft de voorste cilinder, de lekkage zit (als ik het goed heb gezien) niet onder het klepdeksel maar 1 etage lager, tussen de cilinder en de voet?? Ben er nog niet zo in thuis maar nu ik jou reactie lees, ben ik bang dat de demontage alleen kan als het blok eronder uit is, denk je niet?

Bedankt , groet, Menno.

Waffie:
ik denk dat je last hebt van  lekkende inlaat rubbers

er lekken dus eigenlijk benzine dampen die eenmaal opgedroogd er uit ziet als een bruine olieachtige smurrie

nieuwe inlaat rubbers  zijn hiervoor de uiteindelijke  oplossing

mvg ad

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View