Auteur Topic: Contactslot PD10 geforceerd, staat nog op stuurslot: hoe te vervangen?  (gelezen 2979 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob de Bob

Dag allen, vannacht is iemand zo vriendelijk geweest het contactslot van mijn PD10 uit 1999 te forceren door een schroef in het sleutelgat te boren (poging tot diefstal?). Ik heb de schroef er gelukkig netjes uit kunnen draaien, maar nu krijg ik de motor niet meer van het stuurslot af met de sleutel.

Gelukkig met behulp van wat vriendelijke mensen hebben we de motor veilig binnen de poort van mijn schoonfamilie weten te krijgen, en met drie sloten staat ie in principe goed op slot.

Ik heb al even geprobeerd overeenkomende gevallen via het forum op te zoeken, en wat ik begrijp is dat het geen eenvoudige klus is om het contactslot te vervangen.

Is het nodig en mogelijk om eerst het stuurslot eraf te krijgen? En zo ja, hoe? Of moet het contactslot sowieso vervangen worden? En zo ja, wat is de beste manier?

Offline Oldtimer

Je zou het hele slot kunnen uitboren, maar een andere optie is om de voorpoten los te maken en de bovenste kroonplaat eraf te halen.
Hele klus maar met wat geduld gaat dat lukken.
Mochten er in het slot gewone bouten zitten aan de onderkant ( ipv breekbouten) zou je deze kunnen lossen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Rob de Bob

Hmm dat uitboren lijkt me niet de mooiste manier om het te repareren, dus dan doe ik persoonlijk liever de tweede optie. Morgen zal ik even nagaan of er gewone bouten zitten aan de onderkant van het slot. Dat scheelt waarschijnlijk ook een hoop extra (sloop)werk?

En maak het met tweede optie niet uit of het stuur in het stuurslot zit?

Offline Ralpie

Kun je niet een slotenmaker vragen die een soort van loper heeft oid?

Een schroef in je contactslot gedraaid gekregen veroorzaakt uiteraard schade, maar zou het ook zoveel zijn dat je het niet alsnog met een truukje op kunt krijgen?

En anders zelf een lock pick setje aanschaffen? Maar dat zal ook wel tegen vallen met een gehavend slot.
Rot situatie zeg.
Je zou denken dat ze onze oude beestjes wel met rust laten, maar dat blijkt helaas niet zo te zijn als ik het forum hier zo lees :(

Offline Rob de Bob

Dankjewel nog Marien voor de hulp en adviezen een paar weken geleden en Ralpie voor het meedenken.

Inmiddels kreeg ik via de PM van iemand anders (die hetzelfde was overkomen) de vraag hoe dit was afgelopen, dus vandaar even dit berichtje, zodat op dit topic een slotje zou kunnen.

Bij Marien heb ik na eerder genoemd akkefietje een tweedehands setje contactslot/tankdop en bijhorende sleutels gekocht, ervan uitgaande dat het oude slot eruit gehaald moest worden. De vraag was alleen of er breekbouten in zaten, of normale bouten.

Er zaten dus breekbouten in, waardoor de boel met een slijptol opengeslepen zou  moeten worden. Omdat ik daar nogal tegenop zag, heb ik nog één keer van alles geprobeerd met wrikken, duwen, trekken, noem het maar op om met de sleutel het slot alsnog open te krijgen.

En zowaar sprong het slot open! God zij dank, want dat scheelde een hoop ellende :). Toen een paar keer getest of het slot open en dicht bleef gaan, en hij doet het weer als vanouds.

Bij het forumlid die mij een PM stuurde, heb ik hetzelfde geadviseerd om het slot open te wrikken, en die is het ook gelukt.

Ik heb dus sowieso een tweedehands setje contactslot/tankdop incl. bijhorende sleutels over nu. Dus als iemand die wil overnemen voor hetzelfde bedrag als waar ik m voor gekocht heb, dan hoor ik het wel.

Kan wat mij betreft een slotje op!

Offline jan1966

Ik begrijp hieruit dat het oude contactslot er nog in zit?

Pas daar wel mee op. Ik ken verhalen van autodieven die een crash kregen omdat tijdens het rijden het stuur in het stuurslot sprong. Ik weet niet of dat bij jou ook kan, maar wees gewaarschuwd.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Rob de Bob

Hmm ja dat had Oltimer me inderdaad ook al gezegd. Goed dat je er ook even voor waarschuwt.

Ik rijd er nu weer enkele weken mee, zonder problemen, maar weet niet of ik het risico wil lopen.

Offline Oldtimer

Ik zou mijn advies opvolgen en het slot vervangen.

Met een dremel slijp je een sleufje in de breekbout en draai dan de bouten eruit.
Is wel een lastig klusje, maar een koprol maken is nog lastiger.



« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 15:21 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Rob de Bob

Thanks Marien, ik ga er nog even goed over nadenken. Zo ziet het er wel een stuk simpeler uit. Moet ik nog wel even een dremel aanschaffen, maar dat is niet het grootste probleem.

Offline Ralpie

Re: Contactslot PD10 geforceerd, staat nog op stuurslot: hoe te vervangen?
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2016, 09:44 »
Goedkope dremel is bij de Action wel te koop. Succes!