Auteur Topic: Hoi, weer een transalp-rijder erbij  (gelezen 5223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sanderrr

Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Gepost op: 22 juli 2016, 11:43 »
Hey mensen, aangenaam. Ik ben Sander, 39 jaar, woonachtig in Amsterdam centrum (en soms in noord, bij mijn vriendinneke) en ben sinds een paar weken ook in bezit van een alp.

Ik lees al enkele maanden mee op dit forum: een beetje inlezen over de TA en ook natuurlijk in de gaten houden wat er te koop stond. Zo heb ik zachtjes geweend toen Oldtimer zijn prachtige PD10 (zwart/grijs) zo snel weg was en heb ik met Ad/ Waffie lang gebabbeld over de aankoop van de mooie blauw alp die hij er op had staan.
En toen kwam ik mijn alp tegen: een rode PD10 uit '99 met een driedelig koffersysteem van givi er op voor een zeer lage prijs.
Arm en tegelijkertijd gretig als ik ben ging ik overstag. IK HEB EEN ALP. JEUH!


The good:
Wat rijdt dit zalig. Ik woon in het centrum van Amsterdam en statig manoeuvreer ik tussen de zombie-toeristen door met zeven per uur. En ook op de snelweg, met die heerlijke soepvering: het lijkt wel een boot. Met windkracht 5 van opzij en slagregens in mijn smoel deint de grande dame onverschrokken voort terwijl ik me angstig aan tank en stuur vastklampte (ja, het is al even geleden dat ik motor reed, en toen enkel van café naar café). Maar het kwam allemaal goed. De rode dame gaf geen krimp. Ze toert lekker door en als het moet is ze met een dot gas zo voorbij vrachtwagens en slapend volk in koekblikken.

The bad: De voorblokken waren nagenoeg staal op staal. Dus naar Motomaat in Lijnden gereden voor montage van een nieuw setje. Ik lees overal dat je dat makkelijk zelf kan doen, maar sleutelen is vooralsnog niet mijn sterke punt. Aldaar bleek dat mijn voorremmen muurvast zaten. Ik had dit dus zeker niet zelf kunnen doen. Daarbij bleek dat de lagers achter (tandwiel en in de naaf) dringend vervangen moesten worden: ik had nog aan het wiel getrokken, kijken of het tordeerde (?) zoals motoravonturist me vertelde, want spaken op de alu-kleurige velgen kunnen gaar worden. Die lijken in orde. Maar ik had niet aan het tandwiel gevoeld, dat letterlijk heen en weer te slingeren was.

Info van de verkoper: hij heeft de olie ververst en oliefilter en accu vervangen vlak voor de verkoop. Onderhoud aan remmen was dus ook zelf gedaan, maar die zwarte plaatjes waren niet correct teruggezet. Dus ja.

To do:
1) Remmen reviseren. Hoe en wanneer weet ik niet, maar ik zit even in een catch 22: vlak na de aankoop kreeg ik twee financiële tegenvallers. Ik ga er in ieder geval even niet meer mee rijden, het klinkt als een wasmachine daarvoor, dus remmen lopen aan en schijven zijn krom. Ik weet niet hoe ernstig dat is, die kromme schijven.
2) De dame blijkt ineens incontinent: het begon met een klein drupje, na een lange tocht. Gister, na een tocht met gemixt snelweg en polderweggetjes is het ineens erger. (Op de foto: het natte op de straat is van de bezemwagen, niet allemaal olie van mij). Troep in kiezelbak is ook wel erg veel, uiteraard niet gezien bij koop. De olie lijkt uit de afsluitkap (van de, eeeh, krukas?) te komen en drupt niet vanaf de schakelpook, maar recht in de keienbak.
3) Troep en olie weghalen op het blok en in de keienbak
4) Ontbrekende schroeven indraaien
5) Poetsen

Ik ben ook op zoek naar een sleutelbuddy, sleutelplek en rijders in omgeving Amsterdam. Ik wil het graag leren, ben Heynes aan het doorspitten, maar sleutelen op de gracht is net niet zo lekker. Daarbij heb ik het idee dat wát ik er zelf aan ga doen nooit zo soepel loopt als in de online beschrijvingen. Ze heeft vaak buitengestaan en als ik zie met wat voor kracht die lui van Motomaat bijvoorbeeld de lagers uit het achterwiel moesten rammen vrees ik dat ik ook niet het gereedschap/ de skills heb om niet alles nog kapotter te maken.
Ik kan momenteel ook niet echt vinden op de site wanneer er weer een sleuteldag is?

Of ik een te fixen alp, of een lauwe frikandel heb gekocht zal de tijd en volgende check uitwijzen. Ik heb in ieder geval wat foto's bijgevoegd van de rode dame, die ik nu al liefheb, maar of we samen nog ouder gaan worden, moeten we maar even bezien!

Een heel verhaal, maar ik heb dan ook lang op dit forum niets gezegd ;)

Groeten,

Sander

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2016, 13:17 door Sanderrr »
PD10 '99

Offline Robin66

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2016, 12:21 »
Hoi Sander,

Ten eerste welkom, ten tweede gefeliciteerd met je transalp!
Sleutelen is idd in het begin spannend, maar je zal waarschijnlijk binnenkort merken dat allerlei klusjes best wel goed zelf te doen zijn.... ik hoop voor je dat je binnenkort een maatje vind in omgeving A'dam.

Remmen reviseren is goed zelf te doen, vaak zijn de rubbers in de rem ook aan vervanging toe.... (deze waarschijnlijk; http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_191&products_id=8062 kan je gelijk de remvloeistof vervangen) als dat het enige is vallen de kosten mee. Zijn je remschijven krom (waarom?? zijn ze ook te dun dan misschien?) dan word het duurder, maar ja kunnen remmen is wel belangrijk natuurlijk....

Voor het schoonmaken kan ik je echt dasty (gele) van de wibra aanbevelen (http://www.wibra.nl/collecties_basis.php?type=allerlei&cid=37)

Goed succes en hopelijk vind je iemand in de buurt om mee te kijken....

Groet, Robin

Offline Sanderrr

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2016, 13:11 »
Hoi Robin, dank voor het welkom en de tips. Of de remschijven krom zijn is inderdaad een aanname van mij, ik hoor op lage snelheden woosh-woosh-woosh in het vooronder, dus die conclusie trek ik dan. Uiteraard te snel, want ik weet er nog geen fluit van. Wat ik wel denk te weten en voelen is dat de remzuigers niet geheel teruggaan in hun hok en de blokken ergens onregelmatig aanlopen.

Groeten, Sander
PD10 '99

Offline Oldtimer

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2016, 14:02 »
Welkom Sander en ja, de zwart grijze was erg snel weg, evenals de dame in rood.
De problemen die je opnoemt zijn zeker de reden dat je alp leuk geprijsd was.
Natte en/of  lauwe frikandel ????  Ik weet het niet, maar de olie lekkage ziet er zeker niet gezond uit. In het gunstigste geval is het de klepdeksel pakking. ( zeer waarschijnlijk en heel eenvoudig op te lossen )  In het ongunstigste de voet of koppakking.

Voorrem is eenvoudig te controleren, maar daarvoor moet wel de boel even helemaal los.
Blokken heb je al neem ik aan, en de rest van het verhaal is ook wel te overzien.
Oud worden met een Transalp  8) . Geen probleem, maar je moet haar wel verzorgen.


Het is allemaal wel op te lossen en misschien met wat hulp hier en daar heel goed zelf te doen, zoals Robin ook al aangeeft.
Ik kan (wil)  je wel helpen, maar de afstand is toch wat te groot om ff op en neer te karren.
Eventueel heb ik gebruikte, maar wel goede onderdelen voor je.

Als je er wat in ziet, pm me dan maar.

Suc6

Marien



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sanderrr

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2016, 14:21 »
Merci Marien, erg sympathiek. Ja zoals gezegd, even sparen weer voor ik kan gaan kopen/ fixen. Schoonmaken is niet te duur iig ;) Nieuwe remblokken zitten er op, maar ik hoor dat ik ze 'kook' als ik er mee rijd als ze aanlopen, dus geen idee hoe lang die mee gaan
PD10 '99

Offline Robin66

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2016, 16:43 »
Hoi Sander, Ivm je rem heb je deze al gelezen? http://transalpclub.nl/forum/index.php?topic=1979.msg30358#msg30358
(Even voor de zekerheid... Geen vijl ofzo op je remzuiger zetten, hij moet blinkend schoon maar het oppervlak natuurlijk niet beschadigen...)
 
Ook filmpjes als https://www.youtube.com/watch?v=Mz1o-1lqzi0 of https://www.youtube.com/watch?v=aeb-tN_nKYA zijn informatief om te kijken.... Maar ehh natuurlijk wel even goed controleren voor je gaat rijden....




Offline Sanderrr

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2016, 11:53 »
Haha yes die heb ik gezien. Ziet er uit als een hele operatie. Maar ik heb altijd dokter wilen worden  8)
PD10 '99

Offline Sanderrr

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2016, 11:53 »
Ok, ik ben dus het topic over remrevisie aan het lezen (http://transalpclub.nl/forum/index.php?topic=1979.0), begin het idee te krijgen dat ik dit kan. Dus ik ben een boodschappenlijstje aan het samenstellen. Nu kom ik het volgende tegen bij benodigdheden:

5. remvet , calcium- of lithiumvet , en koper-of keramisch vet.

Betekent dit dat calcium-, lithium en remvet inwisselbaar zijn voor dit onderhoud (dit wordt gesuggereerd dor de opsomming)? Of heb ik ze allemaal nodig?

Eerst:
"Vet de cilinder, zuiger, en remseals in met remvet. "

Even verderop:
"Vet de glijpen op de beugel en de glijpen op de remklauw in met calium of lithiumvet en monteer het geheel."

En weer verderop: "Vet deze glijpen even compleet-maar lichtjes in met keramisch- of kopervet"

Ik denk dat mijn vraag vooral is: hoeveel vetten moet ik kopen ? Zoals het geformuleerd is vind ik een beetje onduidelijk, kan op google niet heel veel vinden, behalve de standaardverhaaltjes van fabrikanten.

Edit: in dit filmpje https://youtu.be/aeb-tN_nKYA zie ik die kerel helemaal geen WD40 / Commandant gebruiken maar slechts een badje remmenreiniger en een oude tandenborstel. Lijkt me een makkelijke manier, is dit een goede manier?


Thanks!

PS: Ik wilde graag op dat topic deze vraag stellen, kan me voorstellen dat andere onwetenden dit ook willen weten, maar ik kan daar niet reageren.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2016, 11:56 door Sanderrr »
PD10 '99

Offline Arjen

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2016, 00:07 »
Ik zag dat er al lange tijd niet gereageerd is. Misschien heb je het al opgelost... mocht dat niet zo zijn:

Ok, ik ben dus het topic over remrevisie aan het lezen (http://transalpclub.nl/forum/index.php?topic=1979.0), begin het idee te krijgen dat ik dit kan. Dus ik ben een boodschappenlijstje aan het samenstellen. Nu kom ik het volgende tegen bij benodigdheden:

5. remvet , calcium- of lithiumvet , en koper-of keramisch vet.

Betekent dit dat calcium-, lithium en remvet inwisselbaar zijn voor dit onderhoud (dit wordt gesuggereerd dor de opsomming)? Of heb ik ze allemaal nodig?

Je hebt nodig:

  • Remvet
  • Calciumvet of Lithiumvet (1 van de 2)
  • Kopervet of keramischvet (1 van de 2)

Edit: in dit filmpje https://youtu.be/aeb-tN_nKYA zie ik die kerel helemaal geen WD40 / Commandant gebruiken maar slechts een badje remmenreiniger en een oude tandenborstel. Lijkt me een makkelijke manier, is dit een goede manier?

Remmenreiniger is een prima multi-functioneel schoonmaakmiddel voor de remmen. Het heet niet voor niets zo. Als het daarmee lukt is het prima. Is het echt aangekoekt, dan kan je ook commandant gebruiken, dat heeft een licht polijst effect. WD40 is een gulle middenweg van allerlei middeltjes wat eigenlijk nergens in uitblinkt, behalve multifunctionaliteit. Het is een soort kerosine (reinigt) met een bergje toevoegmiddelen, waardoor het een klein beetje vettig aanvoelt.

Zelf heb ik ook behoorlijk verklooide remzuigers gehad, die heb ik gewoon laten weken in een oud jampotje met een mix van remmenreiniger en WD40. Daarna idd met een oude tandenborstel aan de slag. Ging redelijk, desondanks een paar zuigertjes moeten vervangen door corrossie.
“Never Stop Exploring”

Offline Sanderrr

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2016, 15:32 »
Hoi Arjen, dank voor je antwoord. De vetten was ik inmiddels uit, vind je opties voor de reiniging een goede toevoeging bij de how-to.

Status: project on hold, zuigers zitten zo kolere vast dat ik er even een expert bij moet hebben maar iedereen is op vakantie.

Ajoo
PD10 '99

Offline Oldtimer

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2016, 16:45 »
Citaat
maar iedereen is op vakantie.

Had je gedacht  :P
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Johnvl

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2016, 19:51 »
 ??? ik heb dit filmpje ff bekeken. ( https://youtu.be/aeb-tN_nKYA )

Misschien doet een ((oude ;), maar wat kosten die dingen eigenlijk  ;)) elektrische tandenborstel met wat citroen cif ook wonderen. beetje met water verdunnen eventueel, daarna goed met water afspoelen.   In de 11 min. had ik het ding toch er weer uitgehaald. Ik denk dat de gouden regel wel is als iets niet wil, forceer het dan niet. Er is altijd wel een reden voor. Wellicht dat de afdichtring toch uit zijn positie is geschoten met het inbrengen. Met bouten en moeren, of je schroef draad gaat naar de knoppen, of de boel breekt af.

 :)
JohnvL

Offline Johnvl

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2016, 20:00 »
 :o Voor ik het vergeet.

Ik zie vaak olie op de weg liggen van meestal auto's die slecht onderhouden worden. Maar die hebben het blok tussen de wiel sporen zitten. Als een motorrijder olie verliest kan dat direct via het asfalt op je achterwiel terechtkomen. Met eventuele alle gevolgen vandien, zeker als je bij een verkeerslicht even hebt stil gestaan! Je rijdt zo met je achterband je eigen olie in.  En dan kan het als het fout gaat het hele  C:-) circus weer uitrukken.  :-\
JohnvL

Offline Arjen

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2016, 20:50 »
zuigers zitten zo kolere vast dat ik er even een expert bij moet hebben maar iedereen is op vakantie.

Ha, dat had ik ook. Een erg simpel trucje is:

+ de remklauw helemaal loshalen, alle remvloeistof eruit
+ banjobout terug erin draaien met 5-10 vulringen, niet te hard aandraaien, gewoon handvast is prima, dan sluit hij voldoende af
+ vetspuit op de ontluchtingsnippel en je pompt zo de remzuigers eruit met vet
+ het vet haal je er makkelijk uit door eerst de grote klodders eruit te wurmen met de achterkant van een tandenborstel
+ daarna binnenkant van de remklauw inspuiten met remmenreiniger, even laten weken en viva la perslucht :)
“Never Stop Exploring”

Offline Sanderrr

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2016, 09:20 »
Ah da's wel een goeie ja. Enneh.
Welk vet gaat er dan weer in die vetspuit? Vetspuitvet? Vloeibare Remia?

Ik dacht er aan om een samenvattende vettopic te openen. Is een interessant goedje en ik had geen idee dat er zoveel verschillende van waren voor verschillende contactoppervlakken.
Wel logisch, natuurlijk

@John Thanks voor de tips! Cif had ik inderdaad ook gehoord en je eigen olie burnoutplas is inderdaad een goeie om op te letten  :D
PD10 '99

Offline xrvtuur

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2016, 14:37 »
ik heb een oude remslang door geknipt, die zet ik dan op de remklauw en dan even een pufje met de compressor erop en de zuigers knallen eruit, let op...welke kant je richt want je schiet er iemand mee tegen de vlakte
Varadero SD02  2004

Offline Johnvl

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2016, 18:49 »
JohnvL

Offline Arjen

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2016, 21:00 »
Ah da's wel een goeie ja. Enneh.
Welk vet gaat er dan weer in die vetspuit? Vetspuitvet? Vloeibare Remia?

Multipurpose-standaard-alles-in-1-goedkoopste. Maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, zolang je maar geen heel gek spul pakt. Je wilt iets hebben wat je ook weer makkelijk kan verwijderen.

De multipurpose die ik gebruikte had ik al in huis als vet voor de oplooprem van een aanhanger.

ik heb een oude remslang door geknipt, die zet ik dan op de remklauw en dan even een pufje met de compressor erop en de zuigers knallen eruit, let op...welke kant je richt want je schiet er iemand mee tegen de vlakte

Ook prima oplossing, maar idd wel goed opletten. Ik heb dit ook geprobeerd, maar bij mij zaten ze dusdanig vast dat ik de mond van mijn spuitpistool uit het stukje slang blies en de cilinder bleef zitten waar hij zat. Die heb ik trouwens ook moeten vervangen wegens flinke pitten van de corrosie :(
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2016, 15:34 »
Om het met perslucht te doen moet je ff een handig dingetje maken van een oud ventiel en een bajonet die je van een oude remslang haalt.

Zaag het ventiel zo ver mogelijk af van de binnen band.
Zaag de bajonet af zo dicht mogelijk tegen de klemring.
Je houdt dan een mooi pijpje over.
Ik heb als verbinding een stukje van de carburateur ontluchting leiding gebruikt en 2 kleine slangklemmen.

Met een pompje ( of compressor ) kun je nu zoveel druk maken als je wil.
Om te voorkomen dat de boel er helemaal ineens uitschiet, kun je het best een van de remblokjes ertussen houden.

Bij een voorrem, waarbij er 2 cilinders zitten doe je ze 1 voor 1. De eerste laat je er zover mogelijk uitkomen, terwijl je de andere even blokkeert.  Daarna omgekeerde volgorde. nummer 1 blokkeren en de 2e er langzaam uitpersen. Ook hier voorkomen dat hij er helemaal ineens uitschiet.

Wanneer de cilinders er bijna uit zijn kun je ze eenvoudig met de hand eruit lichten.









Oh ja, vergeet niet de ontluchting nippel dicht te zetten, anders blijf je pompen ;D

Er zal best wel een handig clublid zijn die dit gewoon geheel van metaal kan maken, zodat je nog meer druk kunt zetten.
Ik denk dan aan een soort ventiel op de andere bajonet van een remslang. ( kun je dit trouwens solderen ??)
Het zwakste punt hier is nu helaas de rubber verbinding, alhoewel ik nog geen problemen heb gehad.


« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 15:40 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline honda2x

Re: Hoi, weer een transalp-rijder erbij
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2016, 18:46 »
Mooie oplossing   oldtimer  ;D  zal het idee even van je over nemen  voor later  .