Hey mensen, aangenaam. Ik ben Sander, 39 jaar, woonachtig in Amsterdam centrum (en soms in noord, bij mijn vriendinneke) en ben sinds een paar weken ook in bezit van een alp.
Ik lees al enkele maanden mee op dit forum: een beetje inlezen over de TA en ook natuurlijk in de gaten houden wat er te koop stond. Zo heb ik zachtjes geweend toen Oldtimer zijn prachtige PD10 (zwart/grijs) zo snel weg was en heb ik met Ad/ Waffie lang gebabbeld over de aankoop van de mooie blauw alp die hij er op had staan.
En toen kwam ik mijn alp tegen: een rode PD10 uit '99 met een driedelig koffersysteem van givi er op voor een zeer lage prijs.
Arm en tegelijkertijd gretig als ik ben ging ik overstag. IK HEB EEN ALP. JEUH!
The good: Wat rijdt dit zalig. Ik woon in het centrum van Amsterdam en statig manoeuvreer ik tussen de zombie-toeristen door met zeven per uur. En ook op de snelweg, met die heerlijke soepvering: het lijkt wel een boot. Met windkracht 5 van opzij en slagregens in mijn smoel deint de
grande dame onverschrokken voort terwijl ik me angstig aan tank en stuur vastklampte (ja, het is al even geleden dat ik motor reed, en toen enkel van café naar café). Maar het kwam allemaal goed. De rode dame gaf geen krimp. Ze toert lekker door en als het moet is ze met een dot gas zo voorbij vrachtwagens en slapend volk in koekblikken.
The bad: De voorblokken waren nagenoeg staal op staal. Dus naar Motomaat in Lijnden gereden voor montage van een nieuw setje. Ik lees overal dat je dat makkelijk zelf kan doen, maar sleutelen is vooralsnog niet mijn sterke punt. Aldaar bleek dat mijn voorremmen muurvast zaten. Ik had dit dus zeker niet zelf kunnen doen. Daarbij bleek dat de lagers achter (tandwiel en in de naaf) dringend vervangen moesten worden: ik had nog aan het wiel getrokken, kijken of het tordeerde (?) zoals motoravonturist me vertelde, want spaken op de alu-kleurige velgen kunnen gaar worden. Die lijken in orde. Maar ik had niet aan het tandwiel gevoeld, dat letterlijk heen en weer te slingeren was.
Info van de verkoper: hij heeft de olie ververst en oliefilter en accu vervangen vlak voor de verkoop. Onderhoud aan remmen was dus ook zelf gedaan, maar die zwarte plaatjes waren niet correct teruggezet. Dus ja.
To do:1) Remmen reviseren. Hoe en wanneer weet ik niet, maar ik zit even in een catch 22: vlak na de aankoop kreeg ik twee financiële tegenvallers. Ik ga er in ieder geval even niet meer mee rijden, het klinkt als een wasmachine daarvoor, dus remmen lopen aan en schijven zijn krom. Ik weet niet hoe ernstig dat is, die kromme schijven.
2) De dame blijkt ineens incontinent: het begon met een klein drupje, na een lange tocht. Gister, na een tocht met gemixt snelweg en polderweggetjes is het ineens erger. (Op de foto: het natte op de straat is van de bezemwagen, niet allemaal olie van mij). Troep in kiezelbak is ook wel erg veel, uiteraard niet gezien bij koop. De olie lijkt uit de afsluitkap (van de, eeeh, krukas?) te komen en drupt niet vanaf de schakelpook, maar recht in de keienbak.
3) Troep en olie weghalen op het blok en in de keienbak
4) Ontbrekende schroeven indraaien
5) Poetsen
Ik ben ook op zoek naar een sleutelbuddy, sleutelplek en rijders in omgeving Amsterdam. Ik wil het graag leren, ben Heynes aan het doorspitten, maar sleutelen op de gracht is net niet zo lekker. Daarbij heb ik het idee dat wát ik er zelf aan ga doen nooit zo soepel loopt als in de online beschrijvingen. Ze heeft vaak buitengestaan en als ik zie met wat voor kracht die lui van Motomaat bijvoorbeeld de lagers uit het achterwiel moesten rammen vrees ik dat ik ook niet het gereedschap/ de skills heb om niet alles nog kapotter te maken.
Ik kan momenteel ook niet echt vinden op de site wanneer er weer een sleuteldag is?
Of ik een te fixen alp, of een lauwe frikandel heb gekocht zal de tijd en volgende check uitwijzen. Ik heb in ieder geval wat foto's bijgevoegd van de rode dame, die ik nu al liefheb, maar of we samen nog ouder gaan worden, moeten we maar even bezien!
Een heel verhaal, maar ik heb dan ook lang op dit forum niets gezegd
Groeten,
Sander