Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden
Hoi, weer een transalp-rijder erbij
Sanderrr:
Hey mensen, aangenaam. Ik ben Sander, 39 jaar, woonachtig in Amsterdam centrum (en soms in noord, bij mijn vriendinneke) en ben sinds een paar weken ook in bezit van een alp.
Ik lees al enkele maanden mee op dit forum: een beetje inlezen over de TA en ook natuurlijk in de gaten houden wat er te koop stond. Zo heb ik zachtjes geweend toen Oldtimer zijn prachtige PD10 (zwart/grijs) zo snel weg was en heb ik met Ad/ Waffie lang gebabbeld over de aankoop van de mooie blauw alp die hij er op had staan.
En toen kwam ik mijn alp tegen: een rode PD10 uit '99 met een driedelig koffersysteem van givi er op voor een zeer lage prijs.
Arm en tegelijkertijd gretig als ik ben ging ik overstag. IK HEB EEN ALP. JEUH!
The good: Wat rijdt dit zalig. Ik woon in het centrum van Amsterdam en statig manoeuvreer ik tussen de zombie-toeristen door met zeven per uur. En ook op de snelweg, met die heerlijke soepvering: het lijkt wel een boot. Met windkracht 5 van opzij en slagregens in mijn smoel deint de grande dame onverschrokken voort terwijl ik me angstig aan tank en stuur vastklampte (ja, het is al even geleden dat ik motor reed, en toen enkel van café naar café). Maar het kwam allemaal goed. De rode dame gaf geen krimp. Ze toert lekker door en als het moet is ze met een dot gas zo voorbij vrachtwagens en slapend volk in koekblikken.
The bad: De voorblokken waren nagenoeg staal op staal. Dus naar Motomaat in Lijnden gereden voor montage van een nieuw setje. Ik lees overal dat je dat makkelijk zelf kan doen, maar sleutelen is vooralsnog niet mijn sterke punt. Aldaar bleek dat mijn voorremmen muurvast zaten. Ik had dit dus zeker niet zelf kunnen doen. Daarbij bleek dat de lagers achter (tandwiel en in de naaf) dringend vervangen moesten worden: ik had nog aan het wiel getrokken, kijken of het tordeerde (?) zoals motoravonturist me vertelde, want spaken op de alu-kleurige velgen kunnen gaar worden. Die lijken in orde. Maar ik had niet aan het tandwiel gevoeld, dat letterlijk heen en weer te slingeren was.
Info van de verkoper: hij heeft de olie ververst en oliefilter en accu vervangen vlak voor de verkoop. Onderhoud aan remmen was dus ook zelf gedaan, maar die zwarte plaatjes waren niet correct teruggezet. Dus ja.
To do:
1) Remmen reviseren. Hoe en wanneer weet ik niet, maar ik zit even in een catch 22: vlak na de aankoop kreeg ik twee financiële tegenvallers. Ik ga er in ieder geval even niet meer mee rijden, het klinkt als een wasmachine daarvoor, dus remmen lopen aan en schijven zijn krom. Ik weet niet hoe ernstig dat is, die kromme schijven.
2) De dame blijkt ineens incontinent: het begon met een klein drupje, na een lange tocht. Gister, na een tocht met gemixt snelweg en polderweggetjes is het ineens erger. (Op de foto: het natte op de straat is van de bezemwagen, niet allemaal olie van mij). Troep in kiezelbak is ook wel erg veel, uiteraard niet gezien bij koop. De olie lijkt uit de afsluitkap (van de, eeeh, krukas?) te komen en drupt niet vanaf de schakelpook, maar recht in de keienbak.
3) Troep en olie weghalen op het blok en in de keienbak
4) Ontbrekende schroeven indraaien
5) Poetsen
Ik ben ook op zoek naar een sleutelbuddy, sleutelplek en rijders in omgeving Amsterdam. Ik wil het graag leren, ben Heynes aan het doorspitten, maar sleutelen op de gracht is net niet zo lekker. Daarbij heb ik het idee dat wát ik er zelf aan ga doen nooit zo soepel loopt als in de online beschrijvingen. Ze heeft vaak buitengestaan en als ik zie met wat voor kracht die lui van Motomaat bijvoorbeeld de lagers uit het achterwiel moesten rammen vrees ik dat ik ook niet het gereedschap/ de skills heb om niet alles nog kapotter te maken.
Ik kan momenteel ook niet echt vinden op de site wanneer er weer een sleuteldag is?
Of ik een te fixen alp, of een lauwe frikandel heb gekocht zal de tijd en volgende check uitwijzen. Ik heb in ieder geval wat foto's bijgevoegd van de rode dame, die ik nu al liefheb, maar of we samen nog ouder gaan worden, moeten we maar even bezien!
Een heel verhaal, maar ik heb dan ook lang op dit forum niets gezegd ;)
Groeten,
Sander
Robin66:
Hoi Sander,
Ten eerste welkom, ten tweede gefeliciteerd met je transalp!
Sleutelen is idd in het begin spannend, maar je zal waarschijnlijk binnenkort merken dat allerlei klusjes best wel goed zelf te doen zijn.... ik hoop voor je dat je binnenkort een maatje vind in omgeving A'dam.
Remmen reviseren is goed zelf te doen, vaak zijn de rubbers in de rem ook aan vervanging toe.... (deze waarschijnlijk; http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=79_86_93_191&products_id=8062 kan je gelijk de remvloeistof vervangen) als dat het enige is vallen de kosten mee. Zijn je remschijven krom (waarom?? zijn ze ook te dun dan misschien?) dan word het duurder, maar ja kunnen remmen is wel belangrijk natuurlijk....
Voor het schoonmaken kan ik je echt dasty (gele) van de wibra aanbevelen (http://www.wibra.nl/collecties_basis.php?type=allerlei&cid=37)
Goed succes en hopelijk vind je iemand in de buurt om mee te kijken....
Groet, Robin
Sanderrr:
Hoi Robin, dank voor het welkom en de tips. Of de remschijven krom zijn is inderdaad een aanname van mij, ik hoor op lage snelheden woosh-woosh-woosh in het vooronder, dus die conclusie trek ik dan. Uiteraard te snel, want ik weet er nog geen fluit van. Wat ik wel denk te weten en voelen is dat de remzuigers niet geheel teruggaan in hun hok en de blokken ergens onregelmatig aanlopen.
Groeten, Sander
Oldtimer:
Welkom Sander en ja, de zwart grijze was erg snel weg, evenals de dame in rood.
De problemen die je opnoemt zijn zeker de reden dat je alp leuk geprijsd was.
Natte en/of lauwe frikandel ???? Ik weet het niet, maar de olie lekkage ziet er zeker niet gezond uit. In het gunstigste geval is het de klepdeksel pakking. ( zeer waarschijnlijk en heel eenvoudig op te lossen ) In het ongunstigste de voet of koppakking.
Voorrem is eenvoudig te controleren, maar daarvoor moet wel de boel even helemaal los.
Blokken heb je al neem ik aan, en de rest van het verhaal is ook wel te overzien.
Oud worden met een Transalp 8) . Geen probleem, maar je moet haar wel verzorgen.
Het is allemaal wel op te lossen en misschien met wat hulp hier en daar heel goed zelf te doen, zoals Robin ook al aangeeft.
Ik kan (wil) je wel helpen, maar de afstand is toch wat te groot om ff op en neer te karren.
Eventueel heb ik gebruikte, maar wel goede onderdelen voor je.
Als je er wat in ziet, pm me dan maar.
Suc6
Marien
Sanderrr:
Merci Marien, erg sympathiek. Ja zoals gezegd, even sparen weer voor ik kan gaan kopen/ fixen. Schoonmaken is niet te duur iig ;) Nieuwe remblokken zitten er op, maar ik hoor dat ik ze 'kook' als ik er mee rijd als ze aanlopen, dus geen idee hoe lang die mee gaan
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie