Auteur Topic: Blok revisie  (gelezen 2429 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MaritXRV750

Blok revisie
« Gepost op: 23 juli 2016, 20:36 »
Haalloo,

Ik heb een rd04 uit 1991.
Deze starte gister niet meer startmotor is niet helemaal oké meer. Deze gaat naar Bolmanmotoren in Den Haag voor revisie.

Nu wil ik ook graag zelf het blok uit elkaar halen en het een en ander vervangen.

Hebben jullie tips?

Het is de eerste keer dat ik een heel blok uit elkaar haal. Heb al wel een beetje sleutel ervaring.

Hoor graag van jullie[emoji4]

Groetjes Marit

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline downunder

Re: Blok revisie
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2016, 21:32 »
Geen tips behalve de vraag wat met het blok mis is en wat je dan wilt vervangen?

Offline Brombeer

Re: Blok revisie
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2016, 21:45 »

Dag Marit, welkom op het forum. Prima keus, de Africa Twin, ik heb er ook één :)


Ik heb hier nog een goede startmotor liggen. Andere onderdelen ook nog wel  ;)


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline MaritXRV750

Re: Blok revisie
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2016, 22:21 »
Er komt de eerste paar minuten blauwe rook uit me uitlaad en hij lekt olie uit de koppakking.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline Brombeer

Re: Blok revisie
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2016, 01:04 »

Heb je een fotootje van dat laatste..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline MaritXRV750

Re: Blok revisie
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2016, 11:13 »
Heb je een fotootje van dat laatste..?


Rechts van het blok lekt die bij de bovenste pakking

Is niet heel goed op de foto te zetten helaas

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline The Headless Horseman

Re: Blok revisie
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2016, 13:26 »
Niet dat het nou zo belangrijk is, maar dat is niet de koppakking, maar de klepdekselpakking  :)
En 'lekken' is vzv ik het kan zien op de foto niet echt aan de orde, hooguit wat zweten.
Persoonlijk zou ik me er niet zo druk om maken, een beetje zweten op die plek doen onze blokken al gauw, maar het is wel te verhelpen uiteraard als je persé wilt  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Offline Brombeer

Re: Blok revisie
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2016, 13:47 »
Dag Marit,

Blauwe rook betekent olieverbruik. Dit kan van 2 plekken afzonderlijk komen, of in combinatie. Namelijk versleten zuiger/-veren/cilinders dan wel versleten klepseals.

Een compressietest kan meer helderheid brengen.

Jouw beschrijving wijst eerder naar versleten klepseals en dat is een relatief simpele ingreep, maar toch vrij duur omdat alle vervangdelen x2 zijn.

Een blok reviseren is vrij specialistisch, heb je veel kennis, vaardigheid en speciaal gereedschap voor nodig en is economisch buitenproportioneel duur zonder duurzaamheids garantie.


De goedkoopste en meest plezierige vorm van revisie in dit geval is niks doen behalve regelmatig olie bijvullen en periodiek blijven verversen. Je brommer is inmiddels 25 jaar oud...

De klepdekselpakking waar meneer Headless naar refereert, is wel weer de moeite waard om te vervangen  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline MaritXRV750

Re: Blok revisie
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2016, 18:12 »
Een revisie is misschien beetje te hoog gegrepen idd.

Wil iid de 'kleppen deksel pakking" 😁 doen.

Ben door omstandigheden paar weken thuis dus heb de tijd.

Ook wil ik de uitgaande as checken en is het asje naar m'n versnellingsbak beetje krom waardoor m'n schakel pooktje tegen de carterbechermer komt.

Dankjullie wel alvast voor de hulp super blij mee!!

Vandaag al heel veel van de motor afgehaald morgen gaat het blok eruit.

Groetjes Marit

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline MaritXRV750

Re: Blok revisie
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2016, 23:42 »


Zo het blok is eruit.

Morgen beginnen met schoonmaken van het blok.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline downunder

Re: Blok revisie
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2016, 07:49 »
je laat er ook geen gras over groeien :) succes!

Offline The Headless Horseman

Re: Blok revisie
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2016, 20:19 »
Gaat lekker idd  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Offline Zeegie

Re: Blok revisie
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2016, 22:18 »
Hoppa! Lekker bezig!
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline MaritXRV750

Re: Blok revisie
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2016, 16:29 »
Hoppa! Lekker bezig!
Gaat de goede kant op alleen vroeg ik me af of ik hier iets mee moet doen.

De stator is beetje donker bruin aan een kan zie foto.
Vlak voordat ik het blok eruit haalde laade hij nog wel netjes bij.



Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline Brombeer

Re: Blok revisie
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2016, 17:30 »

Neuj dat hebben ze op den duur allemaal wel.

Deezz ziet er prima uit, soms zijn ze nog veel donkerder.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline MaritXRV750

Re: Blok revisie
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2016, 19:59 »
Oké ik ga de deksels opnieuw laten coaten nu ben ik ze.al helemaal kaal aan het maken. Als laatste zitter er nog 2 lagers in de deksel kunnen deze eruit en zo ja hoe.



Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline Brombeer

Re: Blok revisie
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2016, 00:08 »

Ja die kunnen er wel uit maar daar heb je een speciale trekker voor nodig. Misschien wil je dealer dat even voor je doen..

Hoezo, laat je het zandstalen?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline MaritXRV750

Re: Blok revisie
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2016, 23:10 »
Yes het is gestraald en gecoated

Weet iemand trouwens hoe je kan meten of de spannings regelaar kapot is?

Mijn vriend heeft precies dezelfde motor maar deze starte deze week niet. Accu dood. Accu opgeladen en opnieuw geprobeerd. Starten lopen. Accu gaf 13.2 bij stationair 13.6 en met gas ook 13.6

Motor zaak zei waarschijnlijk spannings regelaar. Deze verwisseld (omdat we echt 2 dezelfde hebben) maar geen verandering.

Dynamo toch kapot?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Offline Waffie

Re: Blok revisie
« Reactie #18 Gepost op: 05 augustus 2016, 01:16 »
ik vind 13.6 een mooie waarde zeker als je 2e regelaars hebt geprobeerd kun je nog twijfelen aan de gebruikte meter maar een defecte dynamo laat meestal toch andere waarden zien.als je echter toch aan de dynamo twijfelt kun je deze nog separaat door meten maw zijn de 3  fases in staat om een voldoende hoge spanning te geven
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl