Auteur Topic: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,  (gelezen 4103 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sanderb2001

Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Gepost op: 28 augustus 2016, 11:57 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, Sinds gister heb ik een Transalp uit 1991.
Kort over mijzelf, Sander Baas 31 jaar uit Eindhoven.

De Transalp die ik heb gekocht had een paar probleempjes dat was mij duidelijk bij de aankoop, maar ik durf dit wel aan. Over de mankementen wil ik wel een paar vragen stellen hier als dat kan.

1.   De motor tikt, zie YouTube filmpje (https://youtu.be/qowdtzTaMR4) de vorige eigenaar heeft de motor gekocht met het originele 1991 blok erin maar deze zou hebben getikt, en is vervangen door dit 87 blok wat ook tikt…
Volgens de garage zou dit de nokkenaskettingspanner moeten zijn (bij beide blokken). Wat vinden jullie van dit getik? Het komt duidelijk uit de achterste cylinder aan de rechter kant (dus wel daar waar de nokkenasketting voor die cylinder loopt).

Het Originele 1991 blok heb ik even de kleppendeksels af gehaald. De voorste cilinder is de spanner nog helemaal goed (het meet blokje/nokje) de achterste steekt 6mm uit. Meende gevonden te hebben dat 7mm de limiet is? Dus kort door de bocht nog binnen de limiet?

2.   De motor loopt nog al warmpjes, gister met 30 graden terug over de snelweg, en bij 110km/u stond de temperatuur meter helemaal aan het einde van zijn witte schaalverdeling. Dus nog (net) niet in het rode. Is dit normaal? Bij langzamer rijden zakt de meter wat lager.

3.   De achterbrug is rot. De roestgaten zitten erin, komt dit vaker voor? Heb al een andere via marktplaats. Maar vond het opvallend.

4.   De achtervelg is ook ernstig rot. Schijnt een kwaal te zijn? Ik kan via MP een andere zilverkleurige op de kop tikken, ik had begrepen dat alleen de gouden velgen deze problemen hadden? De voorste velg ziet er nog goed uit, is er iets wat ik kan doen om deze te beschermen?

Dat was het even voor nu, alvast heel erg bedankt voor alle antwoorden!
Gr
Sander Baas




Offline Oldtimer

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2016, 17:04 »
In eerste plaats welkom hier bij de leukste motorclub van nederland

Citaat
zou dit de nokkenaskettingspanner moeten zijn

Klopt wel vaak helaas. flinke ingreep want  blok moet eruit.
Citaat
Meende gevonden te hebben dat 7mm de limiet is

Fout.
6mm is maximaal en service grens.

Citaat
Dus nog (net) niet in het rode. Is dit normaal? Bij langzamer rijden zakt de meter wat lager.

Je fan werkt blijkbaar niet. Moet echt aanslaan bij 3/4 van de meting

Citaat
De roestgaten zitten erin, komt dit vaker voor?
Helaas is dat het gevolg van slechte omstandigheden en pekel.
Als je er een hebt met trommelrem mag je er een gratis komen ophalen bij me. ;)  ( geld alleen voor leden TCN ) :P

Citaat
ik had begrepen dat alleen de gouden velgen deze problemen hadden?

Weer fout. Ook zilverkleurige velgen rotten gewoon net  zo hard.
Als je goed zoekt kun je nog wel goudkleurige vinden hoor.
Maar prijzen liggen tussen 100 en 150 euro.
Is gewoon een kwaal van alu velgen.
Mocht je er vinden, laat dan de verkoper de band eraf laten/halen.
Anders koop je een kat in de zak.


Groeten

Oldie



« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2016, 17:06 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline sanderb2001

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2016, 19:36 »
De temperatuur, wordt echter zo hoog tijdens het rijden. ik snap dat de koelfan bij langzaam rijden bij deze temperatuur ook aan zou moeten gaan iets wat ook niet gebeurd. koelfan even getest door de kabel die naar de sensor gaat aan massa te leggen en dit werkt. dus mogelijk is de sensor niet goed.

thermostaat heb ik er ook even uit gehaald en in een pannetje gedaan. gaat helemaal open. dus dit is het ook niet.

nu begonnen met het blok verwijderen. zijn hiervoor nog tips/how to?

Offline Arjen

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2016, 20:52 »
Sander, welkom op het forum :)

Veel vragen zijn al beantwoord. Voor wat betreft de koelingsproblemen:

Als je flink op de snelweg aan het rijden bent, moet er meer continu vermogen geleverd worden. Ik vermoed dus dat ergens de doorstroming onvoldoende is. Ik zou even controleren:

- voldoende oliepeil en juiste olie (10W40 half-syntheet heeft voorkeur, ik heb goede ervaring met Motul en Castrol)
- voldoende koelvloeistof in radiateur (inspectie via dop)
- voldoende koelvloeistof in reservoir
- of je waterpomp juist werkt en schoon is (volg de dikke koelslangen naar de linker onderkant van het blok, daar zit het pomphuis).

Je kunt in het werkplaatshandboek vinden hoe je dit aan kunt pakken. Als je de thermostaat eruit weet te wurmen, kan je dit zeker ook aan :)

Het koelsysteem even heel goed doorspoelen (tuinslang, of eventueel flush) is misschien ook wel aan te bevelen. Als er veel rotzooi bij je pomphuis zit, zou ik dit zeker meteen doen.

Een ander iets, nog eenvoudiger te controleren, zijn de lamellen van je radiateurs. Zijn die wel schoon en voldoende open?

Voor wat betreft de fan, op het forum kan je veel aanwijzingen vinden om te controleren of die goed werkt, maar staat ook vast in het werkplaatshandboek.

Groet uit Nuenen!
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2016, 20:55 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2016, 08:55 »
Citaat
u begonnen met het blok verwijderen. zijn hiervoor nog tips/how to?

Zoveel mogelijk delen eraf halen, en vooral de zijdeksels indien mogelijk.
Blok moet er uit door hem naar de linker bovenkant iets schuin eruit te trekken.
Inbouwen omgekeerde volgorde.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2016, 09:58 »
Zonder zijdeksels eraf kan overigens wel, heb het 6x gedaan inmiddels, maar het is wel héél erg krap en moet je echt met twee sterke mannen doen.
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2016, 12:02 »
Citaat
Zonder zijdeksels eraf kan overigens wel

Klopt helemaal, maar wanneer je het alleen moet doen zoals ik heb ik liever wat meer ruimte.
Het voorkomt ook beschadigingen en gaat veel vlotter.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline voorstad

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2016, 14:18 »
Zonder zijdeksels eraf kan overigens wel, heb het 6x gedaan inmiddels, maar het is wel héél erg krap en moet je echt met twee sterke mannen doen.

Welke TWEE mannen hebben je al die keren dan geholpen Arjen?  :angel:
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline sanderb2001

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2016, 18:56 »
Heren,

thnx voor de tips, woensdag of donderdag even verder klussen.
maar heb er al bijna alles vanaf,

heb zojuist een achtervelg gekocht bij "Piet uit Beuningen" (goede en slechte ervaringen? http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12381.0;nowap)

Had dankzij jullie tips gevraagd of hij de band er af kon halen om de binnenkant te checken en dit had hij netjes gedaan. en deze is gewoon goed. (klein plekje bij het ventiel) zijn er nog tips die ik nu kan uitvoeren om te zorgen dat hij goed blijft? evt in de transparante tectyl (binnen en buiten?)

Heb hem ook even het filmpje laten horen, kon volgens hem ook het big end zijn. zijn er hier nog mensen die dat ook denken?
had dit filmpje gevonden uit een ander forum over een big end en die klinkt toch heel anders, ook veranderd het getik bij last/gas verandering en dat is bij mij niet zo.

Filmpje: https://youtu.be/dXUvUJ0Ryu0
Forum: http://transalp.org/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=7421

Offline xrvtuur

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2016, 20:34 »
Hoi welkom hier, als je big end lager lagers kapot zijn kun je dit heel goed zien in je motorolie, je ziet allemaal hele kleine koper kleurige glinstertjes in je olie drijven, en een grijzige waas in de olie.
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2016, 09:18 »
Citaat
(klein plekje bij het ventiel) zijn er nog tips die ik nu kan uitvoeren om te zorgen dat hij goed blijft

Uiteraard .
Je kunt nu de oxidatie weg schuren/krabben en er dan zinkspray op spuiten. Voorkomt in elk geval verdere schade.
Preventief kun je de spaakmoeren aan de binnenkant  inspuiten met kettingspray, voordat je het velglint er weer op zet.
Niet buiten het lint sprayen.
Het voorkomt het indringen van water/vocht op deze plakken waar de rot uiteindelijk begint.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline sanderb2001

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2016, 21:18 »
Ok Vorige week donderdag het Zwarte blok dat tikt uitgebouwd,
8mm versleten op de achterste cylinder en 6mm op de voorste (nokkenaskettingen)

vandaag even het oude blok ge-hotwired  ::) deze doet het en ratelt een klein beetje bij gas los, zou de "versleten nokkenasketting kunnen zijn (was 6mm) dus denk dat ik deze vervang en dat dit blok er in plaats.

had op internet kettingen gevonden met een losse klik schakel erbij, is er iemand op het forum in de buurt van Eindhoven met een pons/klink setje te leen?


Offline jaspersFZR

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2016, 09:15 »
Welkom ook uit eindhoven! (strijp, drents dorp)

Helaas geen kettingpons te leen! Maar je bent goed bezig!!!!
de transalp wordt steeds mooier

Offline sanderb2001

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2016, 20:34 »
hmm,

Zojuist om op oude (zwarte) blok geoefend met de nokkenasketting verwijderen... probleem 1 krijg de rotor (van de dynamo) niet van de krukas af.
hiervoor heb je een "rotor-puller" (http://www.oemcycle.com/image/MagFlywheel_Pullers-900697215.jpg) nodig (m22x1.5 draad) heeft iemand die misschien te leen?  ::)

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline Oldtimer

Re: Even voorstellen en meteen een paar vraagjes,
« Reactie #15 Gepost op: 08 september 2016, 08:23 »
Ik doe dat met een wielbout van een vrachtauto.
Gewoon erin draaien. Komt hij wel los.
Informeer eens bij een garage. Kosten geen drol.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.