Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, Sinds gister heb ik een Transalp uit 1991.
Kort over mijzelf, Sander Baas 31 jaar uit Eindhoven.
De Transalp die ik heb gekocht had een paar probleempjes dat was mij duidelijk bij de aankoop, maar ik durf dit wel aan. Over de mankementen wil ik wel een paar vragen stellen hier als dat kan.
1. De motor tikt, zie YouTube filmpje (
https://youtu.be/qowdtzTaMR4) de vorige eigenaar heeft de motor gekocht met het originele 1991 blok erin maar deze zou hebben getikt, en is vervangen door dit 87 blok wat ook tikt…
Volgens de garage zou dit de nokkenaskettingspanner moeten zijn (bij beide blokken). Wat vinden jullie van dit getik? Het komt duidelijk uit de achterste cylinder aan de rechter kant (dus wel daar waar de nokkenasketting voor die cylinder loopt).
Het Originele 1991 blok heb ik even de kleppendeksels af gehaald. De voorste cilinder is de spanner nog helemaal goed (het meet blokje/nokje) de achterste steekt 6mm uit. Meende gevonden te hebben dat 7mm de limiet is? Dus kort door de bocht nog binnen de limiet?
2. De motor loopt nog al warmpjes, gister met 30 graden terug over de snelweg, en bij 110km/u stond de temperatuur meter helemaal aan het einde van zijn witte schaalverdeling. Dus nog (net) niet in het rode. Is dit normaal? Bij langzamer rijden zakt de meter wat lager.
3. De achterbrug is rot. De roestgaten zitten erin, komt dit vaker voor? Heb al een andere via marktplaats. Maar vond het opvallend.
4. De achtervelg is ook ernstig rot. Schijnt een kwaal te zijn? Ik kan via MP een andere zilverkleurige op de kop tikken, ik had begrepen dat alleen de gouden velgen deze problemen hadden? De voorste velg ziet er nog goed uit, is er iets wat ik kan doen om deze te beschermen?
Dat was het even voor nu, alvast heel erg bedankt voor alle antwoorden!
Gr
Sander Baas