Auteur Topic: spaken corrosie AT2016  (gelezen 10976 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RENO

spaken corrosie AT2016
« Gepost op: 29 augustus 2016, 21:31 »
wie heeft de spaken van zijn AT-2016 ook zo gecorrodeerd alsof ze al 20 jaar oud zijn?
Ik deed vanmiddag wat lucht in het voorbandje en zag de spaken alsof ze erg vuil waren, toen ik er een lapje over haalde leek de spaak wel schuurpapier korrel 80 :(
Als de dealer terug is van vakantie maar eens langsrijden...

km stand = 2500

Offline Zeegie

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2016, 22:10 »
Dat is nogal wat! Zou er inderdaad mee terug gaan.
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Jeroen

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2016, 07:25 »
Das 10 jaar te vroeg ja! Apart.....
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline xrvtuur

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2016, 08:02 »
Wauw, heel benieuwd hoe honda dit op gaat lossen.
Varadero SD02  2004

Offline Rob de Bob

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2016, 08:59 »
Dat is wel zuur zeg. Gezien de historie met de spaken, zou je denken dat ze dat toch wel serieus zouden nemen bij Honda.

Offline voorstad

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2016, 09:12 »
Ik heb op het ADV forum hetzelfde voorbij zien komen. Sommige eigenaren hadden binnen no-time last van corroderende spaken, anderen hadden er totaal geen last van. Wellicht een slechte batch?

PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Brombeer

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2016, 21:04 »
Pekelstof doet ut zelfde.

Weenie sinds wanneer je ermee bent gaan rijden?


Tip: Haan Wheels rekent 120 euro per wiel omspaken naar rvs.

Dan hoef je je er ook over 20 jaar nog niet aan te ergeren  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2016, 23:01 »
Ach ja..... Wat verwacht je van zo'n budgetfietsje  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline J-P

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2016, 23:36 »
Nu 12400 km gereden en eens gekeken, voorvelg heeft zeker wat corrosie op de spaken, achter helemaal niets. Ik rij sinds medio mei met deze motor dus pekel is out of the question. Dealer weet er van, heeft er fotos van gemaakt en heeft het er met Honda over. Ik heb geen haast, het doet me weinig en heb nog 20 maanden garantie ;-) Ondertussen heb ik echt de grootste lol op die fiets  :P 8)
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2016, 23:44 door J-P »
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Erzberg

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2016, 20:36 »
Op andere fora komt dit ook al eens naar voren...
Is dus geen alleenstaan geval helaas.

Waarschijnlijk een slechte batch spaken geleverd geweest...

Bij de andere onfortuinlijken zijn de wielen opnieuw gespaakt geworden.

Erzberg

Offline RENO

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2017, 21:02 »
Vandaag van de Honda dealer gehoord dat door HONDA-NL een aanvang gemaakt wordt om de spaak-perikelen op te gaan lossen 8)

Offline ChristianG

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2017, 21:23 »
Die van mij beginnen ook al, moto staat sinds eind oktober stil, staat 2680km op...

Zie het ook best wel veel voorbij komen op FB enzo. Je zou nieuwe wielen moeten krijgen van Honda, dat krijgen de meeste iig wel.

2017 spaken zijn dubbel gecoat. Echter zijn er al berichten dat die hetzelfde probleem hebben. :-\

Na horen zeggen: op eigen initiatief herspaken met rvs = einde garantie op het wiel.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline delange33

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2017, 21:37 »
Lekker doorrijden totdat er een recall komt van Honda. Gebeurd vanzelf wel, heeft altijd even tijd nodig.👍🏼
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline RENO

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2017, 20:08 »
dat bedoelde ik ook; recall van HONDA wordt uitgevoerd vanaf komende week

Offline Ol@f_M

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2017, 20:28 »
Goed dat te weten, mijn spaken beginnen ook te corroderen C:-)
V-Strom650 -> Varadero -> R1200GS -> F800GS (+DRZ400S)-> XT660Z (+450EXC)-> CRF1000L DCT + Montana 650 + Zumo 390

Offline ChristianG

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2017, 21:00 »
Is die recall alleen voor jou of voor alle twin rijders? en pakken ze ook meteen de handvat verwarming, set knop, en kill switch aan? :o
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline J-P

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2017, 18:32 »
Mijn Alpina wielen komen deze week binnen, daarna zijn mijn originele wielen voor een recall aan de beurt
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline RENO

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2017, 20:08 »
Is die recall alleen voor jou of voor alle twin rijders? en pakken ze ook meteen de handvat verwarming, set knop, en kill switch aan? :o

Honda heeft hoop ik niet een ex-BMW garantieclaim-manager in dienst genomen, dus ga ik er gewoon van uit dat elke CRF1000 wel eens aan de beurt komt dit jaar.

keep you all posted !

Offline luwe

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2017, 00:27 »
dan koop je een twin voor een hoop geld en wat lees ik
veel dingen wat niet goed is
het zal wel opgelost worden maar is we kloten
allen sterkte gewenst met het oplossen met wat niet goed is  :'(
maar hij rijd als de brandweer das top  8)
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 00:36 door luwe »

Offline ChristianG

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2017, 04:12 »
alle begin is moeilijk luwe :P

Een compleet nieuw model komt nou eenmaal met kinderziektes. Voordat ik de twin kocht was dit allemaal al bekend, met een beetje googelen kom je daar al snel achter.

Ik kan dan ook niet spreken van "veel" problemen, valt eigenlijk allemaal wel mee.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline PimW

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2017, 09:44 »
Hoe ernstig is die oxidatie eigenlijk, ik kan het niet goed zien op de foto.

Die setknop klinkt vergelijkbaar als het grootlicht van de alp, zal wel zelfde mechaniek zijn honda kennende ;D
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 10:34 door PimW »

Offline RENO

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2017, 20:36 »

a-wiel spaken zien er nu zo uit

Offline J-P

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #22 Gepost op: 01 maart 2017, 16:20 »
Djeez, zo zien die van mij er niet uit hoor
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline beegie

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #23 Gepost op: 05 maart 2017, 11:42 »
Hallo, ik heb bij de dealer in december hier ook melding van gemaakt.
Hij heeft hierover contact met Honda gehad en mij is toegezegd dat ik voor en achter nieuwe spaken krijg.
De datum waarop dit gaat gebeuren kon hij me niet vertellen.
Ik heb er mee in de regen gereden en blijkbaar lag er nog pekel op de weg.
De week erop toen ik hem ging schoonmaken zagen de spaken in het achterwiel er verschrikkelijk uit, bijna zwart.
De latere twins schijnen betere spaken te hebben gekregen, en de 2017 modellen passen niet in 2016 model, dus dit hebben ze aangepast.
Ik wacht het nog een poosje af, en anders rij ik er even weer langs, maar het komt vast goed.

Offline beegie

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #24 Gepost op: 05 maart 2017, 12:11 »
dit is na veel poetswerk het resultaat

Offline ChristianG

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #25 Gepost op: 05 maart 2017, 16:48 »
Hier een foto van de facebook groep, de eigenaar zegt dat hij niet over pekel heeft gereden, maar dat geloof ik niet zo.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline PimW

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #26 Gepost op: 05 maart 2017, 17:13 »
Moeilijk te beoordelen op afstand, maar als je naar de ABS sensor ring kijkt en de boutjes zijn ze allemaal aan het oxideren. Veel mensen onderschatten denk ik ook wat het effect van zout op de weg is en hoelang dat nog effect heeft op je motor.

Je hoeft niet achter een pekelauto te rijden om ditsoort oxidatie te zien.

Ga er maar vanuit dat als je in de winter gereden hebt er pekel op je motor gezeten heeft. De samenstelling van zout/strooisel verschilt wel per land!

Offline xrvtuur

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #27 Gepost op: 05 maart 2017, 17:14 »
pfff wat ziet dat er beroerd uit, ik zag van de week bij motoport al een nieuwe staan met excel velgen met rvs spaken.
Varadero SD02  2004

Offline ChristianG

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #28 Gepost op: 05 maart 2017, 17:51 »
Moeilijk te beoordelen op afstand, maar als je naar de ABS sensor ring kijkt en de boutjes zijn ze allemaal aan het oxideren. Veel mensen onderschatten denk ik ook wat het effect van zout op de weg is en hoelang dat nog effect heeft op je motor.

Je hoeft niet achter een pekelauto te rijden om ditsoort oxidatie te zien.

Ga er maar vanuit dat als je in de winter gereden hebt er pekel op je motor gezeten heeft. De samenstelling van zout/strooisel verschilt wel per land!

ik heb een foto gezien van die gast z'n voorkant. bouten van de valbeugels enzo zat allemaal zware oxidatie op. komt uit de UK
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline RENO

Re: spaken corrosie AT2016
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2017, 21:55 »
Bijna alle spaken zijn bij de dealer binnen, dus binnenkort worden de wielen opnieuw gespaakt.... :-\