Auteur Topic: Beide koplampen laten branden rd04  (gelezen 5943 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick.

Beide koplampen laten branden rd04
« Gepost op: 30 augustus 2016, 14:41 »
Hallo,
Ik zou graag beiden koplampen willen laten branden op mijn rd04.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Rick

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2016, 18:05 »
Als je toevallig een duitse import hebt kun je zo een draadje doorverbinden, maar anders moet je er toch een relais tussen zetten anders gaat je licht schakelaar er op den duur aan.
Varadero SD02  2004

Offline Rick.

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2016, 18:06 »
Hoe zou ik kunnen zien of hij uit Duitsland komt?

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2016, 19:48 »
op je kenteken papier staat wel vanaf wanneer hij op nederlands kenteken staat, dus als het een nederlandse motor is zal dat bij een RD04 van 1990/91/92 zijn, is het een later jaar dan is het waarschijnlijk import
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2016, 20:00 »
Zoek je frame- en bloknummer op en kijk in het werkplaatshandboek welk type je hebt. Volgens mij zit er onder je zadel, op het frame ook een sticker met een type aanduiding (een of twee letters) die bij het bouwjaar past die je vervolgens zou kunnen linken met een electrisch schema (ook te vinden in het werkplaatshandboek).

Maar eigenlijk boeit dat niet zoveel. Kijk of je koplam nu over een relais geschakeld is, zo niet plaats een relais en verbind beide kplampen. Vind je wel een relais trek een extra draadje.


Offline Brombeer

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2016, 21:12 »
Mijn RD07 heeft beide koplampjes branden (Deutsche import) en die heeft daarvoor 1 relais tussen de schakelaar en de lampen.

Zoals Pim zegt, je kunt de plus en de min van een tweede koplamp doorlussen vanaf de eerste, aldus Haynes.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2016, 22:23 »
jah
Varadero SD02  2004

Offline Jeroen

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2016, 00:00 »
Mijn deutsche rd07a had een krimpkousje om het uit de fitting gepeurde kabelschoentje zitten. Kousje eraf, terugfrotten et voila dubbel licht! Echt geen idee of er een relais tussenzit ofzo...
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Rick.

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2016, 19:59 »
Oke ff helemaal terug naar het begin.
Waar kan ik zien of m'n koplampen via een relais gaan of niet?

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2016, 22:28 »
als je kuip er zo af ligt als op de foto kun je een relais wel horen klikken als je het licht aanzet zonder dat de motor draait. Even wat anders, ik neem aan dat je valbeugels hebt om je zij kappen te beschermen (niet meer nieuw te krijgen) als je nu valt zijn je kappen kapot door die verstralers. die gaan dwars door die kappen heen.
Varadero SD02  2004

Offline Rick.

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2016, 22:46 »
Ik heb ze eigenlijk meer omdat ik het er mooi uit vind zien.
Ik ga morgen even kijken of ik iets hoor klikken.

Offline Brombeer

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2016, 12:53 »
Er zitten er w.s. maar 2 in de kuip: knippers en verlichting. Die van de knippers hoor je het beste. Trek daarna de stekker van de ander los en kijk of je lampen het niet meer doen.

Ik heb helaas geen Haynes van een 650, maar zal me niet verbazen als het dezelfde kleuren zijn als Alp op latere AT. Met een multimeter en je lichtschakelaar ben je er zo achter. Groen is altijd de massa.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2016, 20:34 »
je geen haynes nodig van een 650 Brom, het gaat over een RD04
Varadero SD02  2004

Offline Rick.

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #13 Gepost op: 01 september 2016, 20:40 »
Net even gekeken en ik heb blijkbaar geen relais voor m'n verlichting. Knipperlicht heb ik wel gevonden en die voor groot licht.
Achter m'n koplamp vond ik nog een relais maar weet niet wat die van is.

Offline V-Twin

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2016, 21:07 »
Die is voor je brandstofpomp.
Cut-off relais.
Niet te lang dubben, gewoon bij een automaterialen een Hella standaard relais halen. Draad vanaf de accu er naar toe en aansturing van je relais via een aftakking van je linker koplamp.
Niks hocus pocus door iedereen te maken.

Offline V-Twin

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #15 Gepost op: 01 september 2016, 21:08 »
Als je toevallig een duitse import hebt kun je zo een draadje doorverbinden, maar anders moet je er toch een relais tussen zetten anders gaat je licht schakelaar er op den duur aan.

Ik HAD een '91-er import uit Duitsland maar ook die was zonder relais. De varianten uit Duitsland met een relais zijn volgens mij vanaf '93. RD07.

Offline Brombeer

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #16 Gepost op: 02 september 2016, 09:34 »
je geen haynes nodig van een 650 Brom, het gaat over een RD04

Verrek, jah..  ???

In dát geval zegt Haynes dat RD04 (types L-M-N, '90-'92) voor het dimlicht en grootlicht een apart relais hebben  :)
« Laatst bewerkt op: 02 september 2016, 09:41 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #17 Gepost op: 02 september 2016, 20:15 »
Verrek, jah..  ???
In dát geval zegt Haynes dat RD04 (types L-M-N, '90-'92) voor het dimlicht en grootlicht een apart relais hebben  :)

Tja en ik had een M en die was zonder relais. Haynes bevat wel meer kleintje foutjes / vergissingen  ;)

Offline Kansloos

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #18 Gepost op: 12 december 2016, 20:55 »
Ik ben ook van plan om voor mijn RD04 beide lampen te laten branden.
Nu wil ik er een relay tussen gaan plaatsen wat hierboven ook aanbevolen is. Ik ben redelijk handig maar hier heb ik weinig ervaring mee.
Wat voor een relay moet ik hebben en hoe sluit ik deze aan. (Ben vandaag even bij brezan geweest en die hadden een relay met 5 contacten en een met 4. Welke zou ik dan moeten hebben en hoe moet ik het precies aansluiten?

Daarnaast heb ik nog een off topic vraag. Hoe moet je in godsnaam de topkuip (voorkuip) verwijderen. Ik heb de zijpanelen er af maar kan de bouten niet vinden waar de rest van de topkuip mee vast zit.

Alvast bedankt voor de hulp

Gr
Kansloos

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2016, 22:19 »
om de topkuip te verwijderen moet je 4 moeren los draaien vanaf  de binnenkant, twee aan de onderkant links en rechts bij de koplampen en twee links en rechts op bijna bovenkant koplampen. het beste is om de voorste richtingaanwijzers eraf te halen voordat je hier aan begint anders krijg je de topkuip er moeilijk af. relais met 4 pootjes is goed. hoe je het aansluit zou je even op moeten googelen, dan krijg je wel een duidelijk plaatje erbij. waarschijnlijk is het wel zo dat je rechter koplamp glas niet gemaakt is om dimlicht te verspreiden, de vraag is of je hier anderen mee gaat hinderen.
Varadero SD02  2004

Offline Kansloos

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2016, 14:42 »
Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar de topkuip is er af. Het frame van de koplampen zat in de weg om de bovenste bouten er uit te kunnen halen. Nu heb ik het maar op een andere manier voor elkaar gekregen.

Bedankt voor de info met betrekking tot het 4 polige relai. Ik zie alleen dat ik een andere lampfitting nodig heb. Het is wel een fitting voor een H4 lamp alleen is de bovenste houder niet geplaatst.
Met betrekking tot het lichtbeeld, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik ben al aan het kijken naar een andere lamplens gelijk aan het dimlicht. Ik heb er ergens één gezien voor €40,- Ik wil alleen eerst kijken hoe het lichtbeeld is voor dat ik dit weer koop.

Groeten
Kansloos

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2016, 16:03 »
Die H4 fittingen  kun je los kopen bij automaterialen zaak, kost een paar euro.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2016, 22:03 »
Ik ga ook zoiets doen, maar dan andersom, en met een afsteker.

Ik heb een RD07 oet Duutschland en daarvan branden beide koplampen. Ik vind altijd al, overdags, slechts één lamp als boordverlichting, en de ander uit, veel stoerder staan. Met dan een extra schakelaar met een relais, voor de 2e lamp. In het donker, bijvoorbeeld.

Maar ik heb er al 20 jaar ergens geen zin in. Soms staan dingen je zonder enige reden tegen. Mij wel. Ik heb van de week een simpele 16Ah aan/uit schakelaar gehaald. Geen relais dus ertussen.

Die lamp is max. 60W : 12V = 5Ah. Of zoiets. Ik voorzie geen grote problemen.


Mooi hoor, cruisen met maar één boordlamp  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2016, 22:24 »
haha dat vind ik dus ook veel stoerder staan dat ene lampje aan en die andere uit. dus ik laat het lekker zo het is bij rd04 nl versie
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2016, 22:54 »

Aaaaight  ;)


Ik schakel dan het 2e dimlicht met de hand, grootlicht laat ik gewoon over de stuurcombi en grootlichtrelais lopen zoals het al zit en dan zet je zoals altijd gewoon beide grootlichten aan.

Er staat me iets bij dat in een DC-installatie het beter is de min te schakelen. Dus pak ik de plus of de min van die hand te schakelen lamp af.. Weet iemand dat..?  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #25 Gepost op: 14 december 2016, 19:10 »
Maakt niet uit, plus of min schakelen.
Plus wordt vaker gekozen om de draad spanningsvrij tov je frame te maken. Wel zo lekker als er een draadje doorschavielt om deze met een schakelaar spanningsloos te kunnen maken.

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Beide koplampen laten branden rd04
« Reactie #26 Gepost op: 24 december 2016, 11:19 »
Ik heb dat gedaan met een aparte schakelaar en dat gaat prima. Maar ergens toch een matige knip/plak oplossing met daarnaast ernaar zoeken in het donker.

Ik koppel nu het ene dimlicht af (simpel afknippen, voedingsdraad isoleren). Dan haal ik de voeding voor het enkele dimlicht van een parkeerlicht (die kleintjes). Met of zonder relais weet ik nog niet.

Zo hou ik de bediening op de stuurcombi. Dan gaat 1 dimlicht branden op de 1e stand (samen met de kleintjes), dubbel dim en grootlicht op resp. de 2e en 3e stand waar dat al zit. Geen extra schakelaar nodig!


Less is definitely more..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin