Auteur Topic: Rem blijft hangen - na revisie etc.  (gelezen 3588 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline watuppes

Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Gepost op: 10 september 2016, 10:38 »
Beste allemaal,

Ik heb al langere tijd problemen met mijn voorrem(men). Transalp 600 PD10 (dubbele schijfrem voor).
Probleem is nu dat het voorwiel vrij vast zit vanwege de remmen.
De motor heeft even stil gestaan, dus ik ga sowieso even alles schoonmaken weer, maar het probleem is al van veel langere tijd.

Ik heb eerder al een keer de remmen gereviseerd (ringen vervangen), en de remzuigers zijn schoon etc.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer zo goed waar ik mee verder moet, want het blijft een terugkerend probleem.

Iemand tips hoe dit aan te pakken?

Groeten

Offline robgoesdakar

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2016, 11:11 »
Als je dus al je remklauwen gereviseerd hebt, en dus de plunjes gangbaar zijn, je dus naar alle waarschijnlijkheid ook verse remvloeistof hebt, dan zou je pomp wel eens aan de beurt zijn voor een revisie.

Revisiesetje voor de voorrem :  hier
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline watuppes

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2016, 11:14 »
Heb je enig idee wat er kapot zou kunnen zijn in de rempomp wat misschien ook zonder revisie setje gemaakt kan worden?
Of wat ik eerst kan inspecteren voordat ik het vervang?


Offline robgoesdakar

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2016, 12:31 »
Je kunt altijd eerst inspecteren, maar veel anders dan dit kan het niet zijn volgens mij.

En kijk even of je niet te veel remvloeistof in je reservoir hebt zitten. Je remkupjes komen niet normaal terug, dus of de remzuigers lopen niet soepel, maar dat zou met je remrevisie gefixed moeten zijn, of je krijgt de remvloeistof niet meer terug geduwd, wat zou duiden op een verstopping of iets dergelijks.

Overigens is een beetje 'slepen' van de remblokken niet abnormaal, maar als hij echt remt zonder dat je de rem hebt ingeknepen is wel een probleem welke normaliter met de revisie wordt opgelost.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline watuppes

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2016, 17:41 »
Ik ben vandaag de boel weer gaan open halen.

Ik heb eerst de HRC eraf gehaald en met remreiniger schoongespoten. Daarna heb ik toch weer de remklauwen bekeken.
De rechter remklauw: cilinders gaan er nu soepel in en uit. Schoongemaakt en weer wat rem olie op gedaan. Na het terugplaatsen liep hij niet meer aan. (toen ik de andere remklauw eraf heb gehaald.

De linker remklauw: cilinders gaan er soepel uit en 1 gaat er soepel weer in. De andere blijft toch hangen en krijg ik er nu niet meer terug in. (heb geen lijmklem bij de hand om meer druk te zetten) Zit klein beetje roest op maar echt niet veel. Misschien moet ik deze nadat ik een lijmklem heb opgehaald eens een aantal keer heen en weer duwen met wat rem olie erbij zodat ze wat soepeler gaan.

Het zou dus wel goed kunnen dat er twee problemen waren: 1) hangende remcilinder in de klauw en 2) een niet optimaal functionerende HRC.

Hebben andere mensen nog tips voor die hangende remcilinder? (is dus al een keer gereviseerd en zit ook nu weinig roest op.)

Offline Waffie

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2016, 08:07 »
misschien  je rechter voorvorkbuis te ver naar binnen gedrukt en vast gezet met de klem boutjes  ( 4 x M 6)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline watuppes

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2016, 16:07 »
Ha allemaal, even een kleine update:
Een van de zuigers zat errg vast ik heb ze eruit weten te krijgen. Ik had nog een revisie setje liggen en ben gaat poetsen.
Nieuwe rubbers, alles schoon.

Nu 1 grote vraag: wat is nu de goede manier om die zuigers er op een normale manier weer in te krijgen? Ik moet zo ontzettend veel kracht zetten en heb het idee dat ik er alleen maar de nieuwe rubbers mee kapot maak. Groeven waar de rubbers in liggen zijn schoon.

Een remzuiger zit er nu schuinig in, dat wordt weer een hele truuk om deze eruit te halen.. Andere zit er uiteindelijk wel in.

Groetjes!

Offline Oldtimer

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2016, 16:14 »
Gebruik wat remvet ( keramisch )
Niet voorhanden ......dan helpt een heel klein beetje vaseline aan de rubbertjes ook.
En zorg vooral dat je ze er recht indrukt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2016, 16:40 »
De rubbers even insmeren met wat remolie. Ik zou daar geen andere vetten gebruiken.
Verder zo recht mogelijk indrukken, ik doe het meestal met de duim in het midden van de zuiger.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline watuppes

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2016, 16:44 »
Ik heb van dat rem-erinzet-vet erbij gekregen.
Met mijn duim gaan echt niet, ik moet met mijn volle gewicht op iets leunen dat in de zuiger past, en dan gaat hij er nog steeds niet in..

Offline robgoesdakar

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2016, 17:15 »
Dat vindt ik dan toch vreemd. Je zou ze echt met de hand erin moeten kunnen duwen !

Zorg dat hij echt recht voor het gat, tegen de eerste rubber aan zit, en dan even wat kracht zetten en dan zou hij er echt relatief eenvoudig erin moeten kunnen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2016, 23:32 »
ik zou ze heel erg graag zien en willen voelen

en we krijgen er alles uit tenzij er structuele beschadigingen zijn

misschien as zaterdag
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2016, 00:25 »
Ook zo'n mooie, remzuigers induwen  :)


Ik kan het je niet uitleggen, dat is gevoel.

Je hebt hem er blijkbaar steeds scheef voor zitten, of je zet scheef kracht. Hij moet gelijkmatig de weerstand van de geringer kleinere passing van de remcup (grote rubbertje) overwinnen. Bedenk, als hij niet wil, nooit 'meer' kracht zetten.

Blijf proberen, als hij erin floept weet je voor altijd hoe het moet  ::)


Geen remvloeistof als smeermiddel gebruiken. Dat hoort aan de binnenkant en omdat het van nature vocht aantrekt en corrosief is, wil je het niet in de groef van de cup hebben. Het vet dat bij de set geleverd word is ideaal.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: Rem blijft hangen - na revisie etc.
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2016, 20:35 »
Misschien kan je eens een foto maken en die hier posten. Ik heb net alle remklauwen gereviseerd. Remzuigers erin duwen was echt fluitje van een cent (en zo hoort het ook te zijn).
“Never Stop Exploring”