Auteur Topic: Welke hars voor kuipruit  (gelezen 2679 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eerde jan

Welke hars voor kuipruit
« Gepost op: 04 oktober 2016, 17:21 »
Ik wil graag net zo als brom zelf een ruitje maken op mijn off road alpje.
Maar als ik op internet zoek naar hars dan kom ik heel veel dingen tegen, maar wie kan mij vertellen wat ik het beste kan bestellen.
Ik bedoel dan een starters kitje ofzo ;D

Offline PimW

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2016, 18:49 »
Je hebt twee opties: Polyester of epoxy. Je moet een hars nemen die compatibel is met een harder.

Ze zijn beiden geschikt voor chopped-strand-, gewoven- of keperglasweefsel. Ik vind epoxy wat makkelijker werken, je kunt dan ook gebruik maken van piepschuim mallen: het lost deze niet op.

In principe kun je met beide systemen een ruitje maken. Zie ook www.polyservice.nl.

Als je een snelle manier van werken wilt: Maak van karton een mal (bijvoorbeeld aan jet originele ruit geplakt) en bedek de bovenkant met doorzichtig verpakkingstape: de epoxy zal daar niet op hechten (polyester volgens mij ook niet). Complexe vrmen kun je het beste keperweefsel voor nemen is mijn ervaring.

Offline Jan F.

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2016, 19:41 »
En als je al besloten hebt welke kleur deze moet worden kun je door de hars alvast een beetje topcoat in die kleur mengen.
Als je dan later een kras op je kuipje krijgt valt dat minder op.

Groet, Jan

Offline eerde jan

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2016, 19:10 »
 ??? ??? ??? ???okeeeeee,

Jeetje wat een termen Pim. ;D
Dus als ik Epoxyhars set 750 gram bestel + Glasmat 300 bestel dan zou ik al een ruitje kunnen maken?

Hoeveel heb ik van beiden nodig denken jullie?

Offline PimW

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2016, 19:29 »
Ja bijvoorbeeld. Maar je gaat dan wel wat overhouden. Ik denk dat je met 100+200gr ook uit de voeten kunt.
Ik maak meestal niet meer dan 200-250gr per keer aan. Uithardings proces is exothermisch wat betekent dat een groter volume versneld uithard.
Als je meer wilt mixen moet je het in een vlakke bak gieten.

Die glasmat is wel vrij taai, je kunt ook met een wat lichtere variant uit de voeten. Ik vind zelf de weefsels mooier werken.
Ik heb de kuip van de dominator gereparerd met keperweefsel en mijn twin kuipsetje aan elkaar gemaakt met gewoon weefsel. Die volgen de contouren in verschillende richtingen wat mooier.

Maar ik heb mijn ruitje voor de Alp gewoon met die glasmat gemaakt, het kan allemaal :)

Als je het daarna mooi glad wilt maken zou ik meteen 2 componenten plamuur mee bestellen.

Hoewel je niets ruikt van de epoxy is het niet zo best voor je. Ventileren en het liefst een masker dragen.
Plastic handschoentjes.
Goedkope wegwerp kwasten van wibra ofzo, niet strijken maar deppen.
Ik heb ook een bril op.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2016, 19:32 door PimW »

Offline honda2x

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2016, 20:14 »
als ik ook nog duit  in het zakje mag doen kan me goed  vinden wat pim-w    :))zegt  maar zou voor de 400 grams gaan 

Dan zet iets dikker laag op  en denk erom  nat in  nat werken minimaal 3 lagen dan kom aan een laag van ongeveer  4 mm 

200 grams kan natuurlijke ook  maar meer lagen  aan brengen om aan de zelfde  dikte te komen  denk er om als stopt moet je het laten drogen en dan weer afschuren voor je een nieuwe laag wilt aan brengen .

minimale verharder aan brengen doe  je te veel  droogt het te snel te weinig tijd om te plooien  beter te weinig heb meer stand tijd Maar er moet verharder in anders droogt het niet .

inderdaad heel goed ventileren  C:-)  een gewoon kapje help niet tegen de dampen wel tegen stof dan zit al gouw aan een koolstof masker voor 1 klusje niet interessant

nog een tip niet knippen maar  scheuren bij knippen zie je overgangen (lees verdikken )  bij scheuren niet en kun je de restjes gebruiken

Offline honda2x

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2016, 20:20 »
Oh en wat pim ----zegt plastiek plakband  help goed houd niks op maar missschien wel ranjes in je werk wat  ook kan lossing was bij nemen minimaal 4 lagen en tussentijds bij elke laag goed laten drogen en uit wrijven voor dat je de nieuwe laag op brengt .

Dan zou je het direct  op je ruit kunnen doen  een goed auto was doet bijna het zelfde  ;)   (eigen risico)

tussentijd  de lagen goed aan rollen  om lucht en bobbels te vermijden ze hebben daar hele mooi roller voor  maar een weggooi roller hard werk ook .

succes
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2016, 20:23 door honda2x »

Offline PimW

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2016, 20:50 »
Het hangt een beetje af van je mal, als je een stukkie karton op je ruit plakt met wat scherpe hoeken moet je niet te dik glasmat nemen anders krijg je het niet mooi de hoek om. Dat is zegmaar de manier van shit ik ga bijna op vakantie ik wil niet vol in de wind zitten/ ik heb geen zin een mal te maken. ;D

Het mooiste is een negatieve mal te trekken en die weer te ''vullen'' met glasmat (positief). Het voordeel is dan ook dat de gladde zijde naar buiten komt ipv naar binnen.

Voor minder dan 50 euro heb je een halfgelaats masker met koolstoffilters.

Offline honda2x

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2016, 21:09 »
Hai  pim

dat koolstoffilters. ben ik met je eens maar   als we allemaal even naar onze portemonnee kijken  is dat voor 1 ruitje misschien net over de top  ;)

En we doen toch allemaal op onze eigen manier  en iedereen moet het voor zich zelf  uitmaken hoe en wat met deze  tips, ik weet nog dat behoorlijk in het begin zat te klooien  maar me hef dakje  is mooi geworden .

Gek genoeg ben ik nu niet meer bang voor die scherpe hoeken  de dikke vezel is moeilijk droog te plooien maar zodra je hem goed door dringt met hars plooit het  goed hoor  en zeker op zo een ruitje die niet van moeilijk hoeken hebt  daar komt bij als je de lastige  bochten heb  scheur ze gewoon even in  maakt niet uit  en de hars doet de rest  8)

ooohhh ben er ook achter dat alles valt en staat met een goede mal  alles zie je erdoorheen de mal van me dak en contra mal daarvan was alles duurder dan me eigenlijk dak  dus even dat kartonnetje  als dat even niet mooi plooit vind je het erg dat ik me vraagteken er bij zet  >:D

groetjes Frits
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2016, 21:13 door honda2x »

Offline eerde jan

Re: Welke hars voor kuipruit
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2016, 21:37 »
Bedankt mannen, ik zal eerst eens een goed stuk karton opzoeken die zich mooi wil laten zetten.
En dan zal ik eens aan het experimenteren.