Auteur Topic: Scheur(tje) in voorkuip  (gelezen 5219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mr Blue

Scheur(tje) in voorkuip
« Gepost op: 26 augustus 2016, 10:52 »
Ik heb een scheurtje in mijn voorkuip zitten. Is ingescheurd van af het meest rechtse schroefgat. Ik zit momenteel in Spanje maar het is wel duidelijk dat ik hier snel iets mee moet om doorscheuren te voorkomen. Vanmiddag effe op zoek naar ductape wat ik toevalig nou net niet bij me had. Maar hoe pak ik dat aan als ik straks in Holanda terug ben? Met polyester heb ik begrepen maar geen idee hoe dat in zijn werk gaat of waar ik om moet vragen in de doe-het-zelf zaak? Ik wil het uiteraard maar één keer hoeven te repareren dus wil er goede kwaliteit 'spul' voor aanschaffen. Met secondenlijm redt ik het niet ben ik bang.


 
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2016, 10:56 door Mr Blue »

Offline Oldtimer

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2016, 12:33 »
Los een legoblokje op in aceton of in MEK. ( glazen potje gebruiken. )
Duurt een paar uurtjes.
Smeer beide kanten van de scheur in met de pasta die ontstaan is.
Druk de boel tegen elkaar en laat het 24 uur uitharden.
Scheur gerepareerd.

De oplossing van lego en aceton is gelijk aan het materiaal war de kuipen van gemaakt zijn, namelijk ABS.
Het materiaal wordt weer 1 geheel.
Ik raad je af om met polyester te gaan werken. Dit verergert de boel alleen maar en zal op den duur weer scheuren.
Ook alle andere oplossingen zijn al voorbij gekomen met meestal slecht resultaat.

Ik geef je graag een keer een lesje in repareren.  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline honda2x

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2016, 12:53 »
kijk ander bij mij op pagina 2 daar heb ik het gedaan op bijna de manier wat oldtimer zegt  heb alleen niet de toevoeging gebruikt alleen in de scheur laten lopen waardoor het weer een homogeen geheel kan worden  .
 
hou de rekening mee dat mek de verf op kan lossen  dus voorzichtigheid is geboden . ;) vooral aan de goede kant .

groetjes Frits

Offline Waffie

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2016, 14:58 »
maar om verder scheuren te voorkomen kun je ook een klein gaatje boren op de breuklijn

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2016, 15:00 »
Om verder scheuren te voorkomen kun je op de plek waar nu het eindpunt is een klein gaatje boren. (Ad was me net voor)
Dan zou het daar in ieder geval niet verder moeten scheuren. Bij thuiskomst kun je dan kijken naar definitief herstel.

En sommigen vinden het ook wel leuk om er een 'hechting' van te maken door naast de scheur kleine gaatjes te maken en daar ty-wraps doorheen te zetten. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2016, 09:45 »
@Oldtimer Dus jij zou me weleens een lesje (kuip-plakken) willen leren? Nou graag :) Vind het altijd wel prettig om eerst de kunst af te kijken van iemand met ervaring voordat ik de boel verkleaut. Moet even kijken of junior (nu 25) nog wat Lego heeft laten slingeren thuis. We gaan even geen gaatjes boren. Ben bang dat ik anders de boel nog verder sloop. Daarnaast heb ik effe geen boor in mijn reisspullekes

Enneh @honda2x welke pagina 2 heb jij het over? Ik zie nergens een linkje of iets?
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 09:49 door Mr Blue »

Offline Oldtimer

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2016, 12:04 »
Plak er voorlopig maar ductape op.
Rest zien we later wel.

Lego of duplo is hetzelfde hoor. Maar zal toch best te vinden zijn neem ik aan.
Anders heb ik nog wel een blokje ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #7 Gepost op: 02 september 2016, 13:17 »
We zijn weer in het land  8) Even een van mijn favoriete reisfotootjes bijgevoegd gewoon omdat de weg en het uitzicht zo supergaaf was. Ik sta hier op de GI682 bij Tossa de Mar ongeveer 60km boven Barcelona.

@Oldtimer Maar terzake, ik heb op Marktplaats gezocht naar de juiste kleur Lego en deze volgens mij ook gevonden. Hoe wil je de 'workshop plastic plakken' verder aanpakken? 

Offline Oldtimer

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #8 Gepost op: 02 september 2016, 13:27 »
Gewoon ff bellen, dan spreken we af in Duiven.
ik zet tel in PM
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2016, 16:11 »
Is een glasvezelmatje met een lego oplossingspastaatje aan de binnenkant v/d kuip plakken een idee? Kun je het netjes rechthoekig
of vierkant houden.....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2016, 18:15 »
Keej we gaan dus ABS plakken want scheur(tje) heeft het tijdens rit Barcelona-Amsterdam toch niet gehouden. 'Oldtimer' was zo aardig me het principe van plakKen met gesmolten Lego te laten zien dus ik ga een poging wagen. Uurtje of wat geleden een stuk Lego-rails in snippers geknipt en in een potje MEK gedumpt. Dat is momenteel gesmolten. Daarnaast een staafje in de lengte doorgezaagd wat ik in stukjes dwars over de gerepareerde breuk plak. Als versteviging zeg maar. Aan de binnenkant uiteraard. Even wat plaatjes en wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2016, 20:07 door Mr Blue »

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2016, 19:06 »
Fase 2. Nu hard laten worden en later de overtolligheden wegsnijden. Ook alvast een lakstift bestellen om straks bij te stippen want zo netjes als in mijn dromen werd het dus niet. Maar goed, het zit.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2016, 20:07 door Mr Blue »

Offline Oldtimer

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2016, 21:37 »
Hmm, niet zo secuur gewerkt dus.  ;) ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2016, 08:20 »
[Excuusjes Modus AAN] Jamaar we gaan nog bijwerken meester! [Excuusjes Modus UIT] Scherf liet zich doordat het een kromme barst betreft ook niet loodrecht op het breukvlak takelen. En dan ook nog werken terwijl het ABS weer stolt terwijl je ermee bezig bent.. Misschien toch nog even zoeken naar een iets donkerder blauwtint om de buitenkant af te werken.
Affijn voor een eerste keer vind ik het best aardig. Later meer..
« Laatst bewerkt op: 09 september 2016, 16:00 door Mr Blue »

Offline Sandra

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2016, 13:26 »
Misschien was mijn idee van dat glasvezelmatje aan de achterkant voorzien van een vrij dikke (kwarkdikte) lego oplossing nog niet zo verkeerd...dan zie je nl aan de voorkant enkel een barstje....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #15 Gepost op: 09 september 2016, 14:02 »
Binnenkant lekker volgekliedert. Frankenstein-dwarsbalkjes over de breuk. Morgen nog een laagje plastic erop en dan zien we verder.

Offline Oldtimer

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #16 Gepost op: 09 september 2016, 18:56 »
Hmmm, beetje overkill maar vooruit.  8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #17 Gepost op: 09 september 2016, 22:20 »
Nee de breukranden per ongeluk 'polijsten' met schuurpapierbitje ipv een polijstbitje. DAT was overkill ::)

Offline Oldtimer

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2016, 08:46 »
Maakt niet uit joh. Als het resultaat maar goed is.
We gaan het uiteraard zien neem ik aan ?
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2016, 12:49 »
Uiteraard post ik het resultaat maar pietje precies heeft nog even tijd nodig. Wil de buitenkant toch nog wat netter zien te krijgen met een meer gelijkende kleur blauw. Heb dus weer een bodje gedaan op Marktplaats. Even afwachten nog.. 

Offline roland65

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2016, 12:57 »
Je kunt ook bijmengen met bv Zwart om de kleur aan te passen.
Kwestie van trial & error...
Misschien te laat maar als je de breukvlakken insmeert met alleen acceton, krijg je een betere hechting.
Succes!

Offline Mr Blue

Re: Scheur(tje) in voorkuip
« Reactie #21 Gepost op: 30 september 2016, 11:21 »
Was al begonnen met plakken idd en trial and error had ik geen geduld voor.
Maar klus is geklaard en bij deze een plaatje van het eindresultaat. Exacte kleur was niet te vinden maar deze komt goed id buurt. Uiteraard kan het nog netter maar voor een eerste keer mag ik best tevreden zijn al zeg ik het zelf. Kan er nog voor kiezen om het bij te vijlen/polijsten maar denk dat ik het zo laat om niets van de huidige stevigheid te verliezen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2016, 14:36 door Mr Blue »