Auteur Topic: Kettingsmeersysteem  (gelezen 17007 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eerde jan

Kettingsmeersysteem
« Gepost op: 12 september 2016, 19:35 »
Ik had vrijdag de ketting van mijn alp nog even gesmeerd.
Maar toen ik zaterdag thuis kwam van de all road rit zag ik slijpsel op de ketting zitten :-\.
Dus ik wil toch maar wat geld uitgeven voor 2 goeie kettingsmeersystemen.
Nou kwam ik eigenlijk uit bij de Tutoro chain oiler.
Wat zijn de ervaringen hiermee en hoe te bestellen?

Offline EelkoL

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2016, 21:31 »
Moi Eerde Jan,

Ik heb de Loobman, een stuk goedkoper maar wel handmatig smeren. Op de heenweg naar de allroad Drenthe heb je me vast zien smeren, net in Emmen, links bij het kofferrek. Bevalt mij prima. http://www.loobman.co.uk/ Ik doe er kettingzaagolie in, geen afbreekbare want die schimmelt.
Ben trouwens net als jij benieuwd naar de ervaringen met een Tutoro....
'99 TA

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2016, 21:39 »
Ja dat had ik wel gezien ja
Hoe gaat dat met de loobman in zijn werk dan?


Offline Kipman

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2016, 21:39 »
Vriend van me heeft ook een loobman, hij is minder enthousiast. Een andere vriend heeft een osco en is tevreden.

http://www.motoravonturist.nl/product-reviews/admin/kettingsmeersystemen-chain-oilers-automatisch-onderhoud/

Misschien wel interssant lees materiaal

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2016, 21:41 »
Die had ik al gelezen. :P ;) ;) ;)

Offline xrvtuur

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2016, 21:56 »
Als je slijpsel op je ketting ziet moet je ook je ketting geleiders rond je achterbrug eens controleren, misschien zit je er door heen en wordt je achterbrug door je ketting opgegeten. Ik heb een Osco, bevalt goed, alles blijft ook beter schoon dan met dat plakspul uit spuitbussen. Osco is niet echt automatisch, je moet er wel aan denken om iedere +_ 300km even een plunjertje naar boven te trekken, terwijl je stapvoets rijd.
Varadero SD02  2004

Offline voorstad

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2016, 22:42 »
Van een handmatig DHZ systeem ben ik nu over op een Scottoiler (op de vacuum) met de bijbehorende olie. Enorm tevreden over de altijd gesmeerde ketting en nauwelijks bespatte achtervelg en brug. Dat was met het DHZ systeem met kettingzaagolie en met de spuitbussen wel anders.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Waffie

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2016, 09:04 »
Als je graag een tutoro oiler wenst kan ik deze wel voor je verzorgen

wil je het zelf regelen .. kan ook kijk dan bij  http://www.nomad-adv.com/
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline luwe

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2016, 09:40 »
heb een loobman kost gen drol werk goed en zeer tevreden voor +/_ 25 urie
maar wel gaatje in de slang maken voor lucht wil nog wel eens dicht gaan  :) 

Offline EelkoL

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2016, 10:25 »
Ja dat had ik wel gezien ja
Hoe gaat dat met de loobman in zijn werk dan?
Door op een knopje bovenop het reservoir te drukken, onstaat er onderaan het reservoir een opening waar wat olie uit loopt, de slang in naar de verdeler op je tandwiel.
'99 TA

Offline luwe

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2016, 10:43 »
moet toch een lucht gaatje onder in de slang  ;)
gaatje zie op de laatste ongeveer 10 cm
stond in de instructies  en gebruik katter olie
« Laatst bewerkt op: 13 september 2016, 10:48 door luwe »

Offline voorstad

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2016, 10:47 »
Je hebt inderdaad:

- handmatige systemen (na het tanken er aan denken op een knopje te duwen of te trekken), zoals Loobman en Osco.
- volledig automatische systemen op het vacuum, zoals Scottoiler.
- volledig automatische electrische systemen, zoals Pro oiler en Scottoiler.
- volledig automatische systemen op zwaartekracht + trillingen van de motor, zoals Tutoro.

En je hebt een poor man's versie, daar ben ik zelf mee begonnen  :))

PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2016, 17:12 »
Als je graag een tutoro oiler wenst kan ik deze wel voor je verzorgen

wil je het zelf regelen .. kan ook kijk dan bij  http://www.nomad-adv.com/

Ik heb even op de site gekeken Ad, vind ze hier in NL toch nog wel prijzig ook omdat ik er twee nodig heb.

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2016, 17:18 »
Door op een knopje bovenop het reservoir te drukken, onstaat er onderaan het reservoir een opening waar wat olie uit loopt, de slang in naar de verdeler op je tandwiel.

Is het niet zo dat elke keer het hele slangetje weer leegloopt? Of blijft het hangen als je het knopje los laat?
Ik wil hem namelijk voor ergens achter de kuip maken, dus dan word het nog een hele afstand wat de olie af moet leggen.
En als het slangetje elke keer weer leegloopt dan komt er elke keer veel te veel op ben ik bang.

Offline Kipman

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #14 Gepost op: 13 september 2016, 18:43 »
Geeft nog best wat vette meuk op de achterbrug (bij mijn kameraad)

Offline Waffie

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #15 Gepost op: 13 september 2016, 20:17 »
de fabrikant bepaald de prijs en veel goedkoper kun je er echt niet aan komen
komt ook omdat vanuit de uk de verzendkosten flink door wegen (25 euri)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline EelkoL

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #16 Gepost op: 13 september 2016, 21:21 »
Is het niet zo dat elke keer het hele slangetje weer leegloopt?
De olie loopt heel langzaam uit het reservoir het slangetje in, een paar seconden per centimeter gevulde  slang. En het is maar een smalle slang, dus dan zit er niet veel olie in. En ja, de slang loopt langzaam helemaal leeg op de ketting, door de zwaartekracht, dus ik zou de slang zo kort mogelijk houden en overal naar beneden gericht. Een zwanehals in de slang, dat de olie omhoog moet na de bocht gaat niet werken.
'99 TA

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #17 Gepost op: 13 september 2016, 21:24 »
hmmm oke, en hoe heb jij ze besteld?
Ik vind de tutoro oiler mooier alleen is de prijs daar ook na.
En die prijs gun ik het product ook wel alleen heb ik dat er niet voor over.
Dus ik denk dat ik toch twee loobman's moet hebben.

Offline xrvtuur

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #18 Gepost op: 13 september 2016, 21:48 »
De olie loopt heel langzaam uit het reservoir het slangetje in, een paar seconden per centimeter gevulde  slang. En het is maar een smalle slang, dus dan zit er niet veel olie in. En ja, de slang loopt langzaam helemaal leeg op de ketting, door de zwaartekracht, dus ik zou de slang zo kort mogelijk houden en overal naar beneden gericht. Een zwanehals in de slang, dat de olie omhoog moet na de bocht gaat niet werken.

In de handleiding van osco staat dat je de bijgeleverde slang niet mag inkorten, de hoeveelheid olie die naar de ketting loopt klopt niet meer als je de lengte veranderd
Varadero SD02  2004

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #19 Gepost op: 13 september 2016, 22:01 »
In de handleiding van osco staat dat je de bijgeleverde slang niet mag inkorten, de hoeveelheid olie die naar de ketting loopt klopt niet meer als je de lengte veranderd

Oke, maar dat zou toch raar zijn? Of het moet te maken hebben met tegendruk.
Als hij dus minder tegendruk krijgt dan heeft hij de aantal cc er in b.v 200 meter al opgespoten,
en als de slang de originele lengte heeft dan doet hij daar misschien een km over.

Maar ik wil dus gaan voor de loobman alleen kan ik ze niet bestellen omdat ik geen credit card heb. ;D ;D ;D

Offline Waffie

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2016, 02:50 »
hallo eerde jan

ik heb er ergens nog 1 liggen
zonder de slang naar het achterwiel maar met wat fantasie moet je daar wel iets van kunnen maken

als je interesse hebt hoor ik het graag
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline EelkoL

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #21 Gepost op: 14 september 2016, 08:56 »
hmmm oke, en hoe heb jij ze besteld?
Ik vind de tutoro oiler mooier alleen is de prijs daar ook na.
En die prijs gun ik het product ook wel alleen heb ik dat er niet voor over.
Dus ik denk dat ik toch twee loobman's moet hebben.
Ik heb ze gewoon via de site besteld. Met creditcard. Kan ik ook wel voor jou doen, dm mij dan even je adres, dan bestel ik ze op jouw adres en schiet het voor. Dan regelen we de financiën later wel.
Als je die van Waffie neemt kan je er gewoon een stukje slang op frummelen, ik heb er ook wel eens een nieuwe slang opgezet omdat de oude door een tak stuk was. Let wel op dat de verdeler voor op het tandwiel er wel bij zit.
'99 TA

Offline Janno

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #22 Gepost op: 14 september 2016, 11:36 »
Ik heb een Osco smeersysteem erop zitten en dat bevalt mij zeer goed. Achterbrug blijft netjes en de ketting is niet droog (netjes vettig).
De regel die ik aanhoud is: net na tanken stapvoets rijden en plunjer uittrekken (dus elke 300km wordt de ketting gesmeerd).
Wel doe ik vaker smeren als het veel regent, dan vlak voordat ik thuis ben effe stapvoets en smeren maar.

Was eerst wel bang dat de nippel die vlak boven de achter tandwiel zit, vol zou gaan zitten met viezigheid, maar doordat de plunjer de olie erdoor perst, is dat geen probleem.



Offline arne

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #23 Gepost op: 14 september 2016, 11:46 »
En je hebt een poor man's versie, daar ben ik zelf mee begonnen  :))

Op mijn 89'er heb ik ook het poor man's systeem op mijn Transalp gezet. (Zie hier mijn update en de link naar de originele Motor-Forum post met de beschrijving.) Die beviel mij uitstekend. De kosten waren misschien €7 maximaal en een beetje werk. Geen smeer overal, geen oliedruppels op de wang van de band. Gewoon een gesmeerde ketting.

Overigens ben ik wel aan het denken om een wat verbeterde versie op de Tiger te zetten met de smeerknop van een grasmaaier in plaats van de pomp van een flesje. Al werkte dat ook uitstekend.

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #24 Gepost op: 14 september 2016, 15:46 »
hallo eerde jan

ik heb er ergens nog 1 liggen
zonder de slang naar het achterwiel maar met wat fantasie moet je daar wel iets van kunnen maken

als je interesse hebt hoor ik het graag

bedankt Ad maar ik heb er twee nodig.
Ik vraag eelko even.

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2016, 21:00 »
De loobmannetjes zijn vandaag binnengekomen met dank aan eelko.
Ik wil hem graag achter de linker kap plaatsen. (Zie foto)
Maar hoe warm zal het hier worden als de motor op temperatuur is?
Zou het kunnen of zou hij gaan smelten?

Offline arne

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2016, 22:19 »
Is het een plastic behuizing? De metalen behuizing die ik had, werkte prima. Wel uitkijken met trillingen. Als hij ergens tegenaan vibreert, dan zit er zo een gat in. Dat gebeurde met mijn eerste aluminium versie. Daarna heb ik er een stuk foam tussen gezet en werkte het prima.

Offline EelkoL

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2016, 22:49 »
Hij bevalt mij hier prima, kort slangetje, dus snel na het drukken olie op de ketting.
'99 TA

Offline luwe

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #28 Gepost op: 22 september 2016, 20:24 »
mijn slang loopt niet helemaal leeg
het geeft alleen olie zolang ik de knop indruk
en ik heb een gaatje in de laatste bocht naar onder aan de boven kant
tandwiel  word aan twee kanten gesmeerd en komt op de ketting
de laatste 500 meter voor ik thuis ben 30km zone dan is alles nog lekker warm
dan heeft hij een goede slaap voor de volgende dag
250-300 km word er gesmeerd    en geen geknoei  ;)

Offline eerde jan

Re: Kettingsmeersysteem
« Reactie #29 Gepost op: 22 september 2016, 21:40 »
Ik laat hem toch eerst achter de kap zitten, daar blijft hij ook iets schoner. :o
Heb al iets geprobeerd en eral achter dat hij niet helemaal leegloopt.
Alleen is het bekje die op het tandwiel komt gewoonweg een *** ding.
Dus daar zal ik zelf iets voor maken.