Auteur Topic: Achtertassen  (gelezen 1209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan B

Achtertassen
« Gepost op: 24 januari 2017, 23:37 »
Hej,

Ik heb Ortlieb fietstassen. Van die gele waterdichte. Is er een mogelijkheid om deze aan mijn Alp te hangen? Met een bepaald type frame misschien? Of krijg ik last van iets wat ik niet overzie nu?
Die fiets tassen zouden een prima aanvulling zijn op mijn bagage mogelijkheden die ik nu heb: topkoffer, bagagerol en tanktas. Zo vaak hoef ik niet heel veel mee te nemen, maar het maakt het wel een stuk flexibeler.

JanB

Offline V-Twin

Re: Achtertassen
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2017, 07:37 »
Jan ik ken de bevestiging niet van alle Ortlieb fietstassen maar over het algemeen gaat dat wel.
Gebruik daarvoor een een kofferrek van Givi of Hepco en Becker.
Vooraf even checken of de haken van de tas groot genoeg zijn. Ze moeten voor deze kofferrekken om een buis kunnen van 16 mm.
Zijn de haken alleen geschikt voor een kleine diameter dan kan je met wat huisvlijt het rek wat aanpassen door een een stuk buis te vervangen door een dunner exemplaar, al dan niet massief dat je in de bestaande buis schuift. Tweede hands zijn dergelijke rekken via dit forum of MP wel te vinden.

Lukt het niet, niet getreurd ik heb van Ortlieb speciale motorfiets zijtassen die wel passen en overgenomen kunnen worden.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2017, 07:40 door V-Twin »

Offline Brombeer

Re: Achtertassen
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2017, 00:31 »
Dag Jan,

Ik rij een AT en gebruik onder meer ook soft-packs. De eerste trip die ermee reed, hingen ze gewoon via velcro over mijn zadel, tegen de achter zijkappen. Om die krasvrij te houden heb ik op die kappen toen raamfolie geplakt.

Later heb ik een simpel frame-pje gelast als een soort van afstandshouders tussen tassen/zijkappen.

Een optie is om zelf, of met behulp van buiten, zelf een voor jouw tassen passend frame te maken. Je hebt dan per kant 3 bevestigingspunten nodig. Die vind je allemaal aan je subframe. Als je de tijd en zin ervoor hebt, veel brainstormen en passen en meten en hoofdbrekens.

Want, het hele proces van zelf naar wens maken vind ik zelf veel lonender dan someting-off-the-shelf.


Just an idea.. :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Achtertassen
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2017, 12:19 »
Pas wel op met de kwetsbaarheid van soft luggage! De ervaring met Ortlieb spul (stuffbags en rackpacks bijv) leert dat het materiaal redelijk snel doorschuurt als het in aanraking is met scherpere delen van bijv een bestaand rek. En dan is het gedaan met de waterdichtheid  :(

Óf je zorgt dat er nergens wat scherps is óf je snoert het snaarstrak tegen het rek aan zodat het niet bewegen kan. De Ortlieb zadeltassen voor de motor hebben al een béter beschermde achterkant, dus die kunnen wat meer hebben.
Hoe dat zit met de fietstassen weet ik niet, maar hou er rekening mee, 2 dagen allroad hobbelen en je bent door het materiaal heen.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline len_tour

Re: Achtertassen
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2017, 17:24 »
Die dingen zijn wel te lijmen met "zacht-pvc-lijm" en dan is het weer waterdicht. Een stukje vrachtwagenzijl, ofwel bisonyl er op lijmen en klaar.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!