Auteur Topic: Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm  (gelezen 2803 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Derofun

Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm
« Gepost op: 11 oktober 2016, 21:29 »
Hallo, ik ben nieuw hier.
Een paar weken geleden heb ik een Varadero van 2002 aangeschaft. In bijna alle opzichten was ik dolenthousiast over deze machine. Niet helemaal over de wat slappe vering. En vanwege de injectie en ABS ging mijn interesse toch wel uit naar een modernere versie, ervan uitgaande dat Honda inmiddels ook wat aan de vering zou hebben gedaan.
Vandaag trof ik eentje van 2010 met 39.000km. Nogal wat gebruikerssporen, maar niets onoverkomelijks. Ik heb hem gekocht, ondanks dat hij nogal inhoudt tussen ca 3.000 en 5.000rpm. Daaronder loopt hij fijn, daarboven gaat hij als de brandweer. Maar tussen de 3.000 en 5.000 lijkt het alsof hij te weinig brandstof krijgt.
De vorige eigenaar zei dat 'ie al een maand of 3 stil stond. Dus ben ik het volgende van plan:
1. Benzine vervangen door super plus en Fuelguard toevoegen. Heb ik vandaag hier op het forum gelezen :)
2. Checken of de benzinekranen - indien aanwezig - openstaan en of er niet ergens benzineslangen of ontluchtingsslangen knellen. Ook hier gelezen :)
3. Daarna hem wegbrengen voor een grote beurt (niet bekend wanneer de vorige was, vandaar). 

Twee vraagjes:
1. Iemand nog een goede tip voor het euvel?
2. Voor mij zit Motoport Assen het dichtste bij, daarna Mulders in Veendam. Waar ben ik aan het beste adres voor de grote beurt?

Alvast bedankt!
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Waffie

Re: Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2016, 22:03 »
ik denk dat je bij mulders in veendam beter geholpen kunt worden.
zeker in relatie met je inhoudings problemen.
zij hebben daar de juiste spullen voor de diagnose en kunnen dat mogelijk snel en vlot oplossen

nu kun je echter ook een plan maken om zelf zaken aan te pakken,
olie en een filtertje en de remvloeistof  kun je ook zelf (met een beetje hulp)

als overwegend tcn lid heb je die 25 euri  gauw terug verdient

maar bedenk wel even dat dat beurtje je iets meer kan gaan kosten dan dat je verwacht

zeker met die km stand en geen geschiedenis

iridium bougies, een luchtfilter en kleppen stellen olie beurtje en filter voorvorkolie en je probleem  etc gaat  zeker centjes kosten
(> € 600 zou niet vreemd zijn bij de merk dealer)
misschien nog een kettingsetje en nieuwe bandjes en er komt nog een smakje bij)
vraag vooraf dus een prijs je op
en zeker omdat je nieuw blijkt te zijn in de wereld die varadero heet.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2016, 22:11 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Derofun

Re: Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2016, 12:15 »
Dank je voor je reactie! Voorheen had ik een Firestorm, dus onbekend met het blok ben ik niet, wel met de Dero.

Vanmorgen bij een tweewielerzaak (vooral fietsen) Fuelguard gaan halen. Bleek de eigenaar mij tig jaar geleden een aantal malen een motorfiets te hebben geleverd, toen hij nog een motorzaak had. En laat hij zelf nou ook nog een Varadero rijden. Werkplaatstarief € 40,-/uur. Daar breng ik binnenkort mijn Dero. Eerst de Fuelguard oprijden.

Nodig of preventief, ik laat een hele grote beurt uitvoeren. Alle filters, alle vloeistoffen vervangen, etc. Banden zijn nog aardig goed, maar zijn Metzelers en ik laat er Anakees III op zetten.
En nog een paar fijne brompotten uitzoeken. Gaat goedkomen :)
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Derofun

Re: Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2016, 04:06 »
Bedankt voor de tips!
Ik heb al afgesproken, dat alle vloeistoffen vervangen worden. Dus ook remvloeistof, voorvorkolie en koelwater.
Ketting en tandwielen zijn nog prima, het zelfsmeersysteem werkt naar behoren.
Voor en achter wil ik Hyperpro, dus bepaalde zaken die je beschreef, kunnen gemakkelijk mee. En andere zaken kunnen gecombineerd worden met het bandenwisselen en vervangen van de remblokjes.

Met de Fuelguard gisteren zo'n 150km gereden. Heb het idee, dat het euvel minder wordt, maar het is nog niet weg.

Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Two Plugs

Re: Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2016, 08:56 »
Ik zou bij gelegenheid naar Mulders in Veendam gaan. Hebben veel specifieke ervaring met Honda Allroads.

http://honda-adventure-riders.com kan ook nuttig zijn.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Derofun

Re: Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2016, 10:49 »
Dank je!
Ik heb die website geraadpleegd. Brandstofreiniger en octaan 98 hebben wel wat geholpen, maar niet alles.
Komen nu nieuwe bougies luchtfilter in en i.c.m. powercommander en Akra's wordt hij dan afgesteld. Probleem moet dan verholpen zijn.
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Derofun

Re: Varadero houdt in tussen 3.000 en 5.000rpm
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2016, 08:50 »
Afgelopen vrijdag bij Pajic de Akra's laten monteren i.c.m. powercommander. Bougies vervangen en luchtfilter eveneens (door 'n K&N), ook al zag alles er nog heel goed uit.
Van tevoren eerst een run op de vermogenstestbank. Motor bleek over de hele linie veel te arm afgesteld. Slechts 72pk aan het achterwiel.
Omdat er een groot verschil bleek te zijn tussen de verbranding in het voorste en achterste cilinder, heeft Pajic op beide uitlaatpijpen een lambda gelast, i.p.v. de ene originele. Daardoor konden beide cilinders onafhankelijk van elkaar perfect worden afgesteld.
Gevolg: perfect lopende motor, geen gebok, overal power en 90pk aan het achterwiel!
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)