Auteur Topic: RD07A 1996 Project  (gelezen 26170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LJ

RD07A 1996 Project
« Gepost op: 15 oktober 2016, 12:13 »
Sinds vorige week (na eindeloos zoeken..) ben ik kersverse AT eigenaar van deze RD07A van 1996. De motor rijd prima, maar is een beetje roestig en een beetje moe.



En momenteel staat de AT en zo bij voor een opknapbeurt. Het wordt geen restauratie, maar de ergste dingen worden opgeknapt. Het blok gaat er uit om wat dingen te checken en het frame met wat losse delen worden gepoedercoat. Genoeg te doen dus. Ik ga proberen hier het project gaandeweg bij te houden met een shitload aan foto's  >:D en hopelijk kan ik hier terecht voor vragen e.d.

« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 23:18 door Turbinerepairdude »
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline V-Twin

Re: RD07A 1996
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2016, 12:38 »
Succes en hier zal je de nodige info en tips vinden om ook je blok visueel op te knappen.

Offline Zeegie

Re: RD07A 1996
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2016, 19:23 »
Leuk! Succes! Ik ben net klaar... eigenlijk ben je nooit klaar... :P
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline The Headless Horseman

Re: RD07A 1996
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2016, 19:37 »
Welkom hier  :). Enne, prima motor voor zo'n projectje  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2016, 21:26 »
Bedankt, het is een lekkere simpele motor om aan te sleutelen en ik leer de motor goed kennen zo  ;D.

Ik ben vandaag alweer wat verder gekomen, ik ben bijna zo ver om het blokje te laten zakken. Als het blok er uit is dan gaan de achterbrug en voorpoten er uit en dan kan het frame naar de poedercoater.










Het cockpitframe met de complete kabelboom, frusterend hoe er toch altijd aangekloot wordt met bedrading. Dat moet allemaal weer netjes gerepareerd worden.






En ik vond nog een leuke verassing in de stekker vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar, een bekend probleem. Deze ga ik doorsolderen.




En er is al eens een andere spanningsregelaar in gezet. Is dit een fatsoenlijk merk?




De bougies, één van de voorste cilinder en één van de achterste cilinder. Ze zien er niet helemaal jofel uit. Buiten dat de gap van de elektrode niet klopte lijkt het dat de ene cilinder te rijk stond (zwart) en de ander te arm (wit). Aangezien ik de carbs ga reviseren komt dit denk ik wel goed.




En er zat een mooie set valbeugels op de motor, helaas is er een stuk afgebroken. Die gaan we lassen en daarna de boel weer een vers zwart kleurtje geven.

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Raymond

Re: RD07A 1996
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2016, 21:50 »
Zooooo, goed bezig zeg

Offline eerde jan

Re: RD07A 1996
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2016, 22:24 »
Mooi projectje met een mooie motor ;)
Succes, ik heb het ook gedaan met een alp.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2016, 09:33 »
Leuk! Succes! Ik ben net klaar... eigenlijk ben je nooit klaar... :P

Ik heb net je opknaptopic doorgelezen, mooi hoor! Die van mij wordt alleen niet zo mooi ben ik bang.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: RD07A 1996
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2016, 19:40 »
Citaat
! Die van mij wordt alleen niet zo mooi ben ik bang.

Dat hangt helemaal af met hoeveel liefde en geduld aan een dergelijk project begint.
Als de boel eenmaal zo ver uit elkaar ligt zoals jij hebt gedaan zou ik er gewoon extra aandacht aan besteden.
Het blokje bijvoorbeeld kan er veel knapper uitzien als je de rottigheid weghaalt en dan spuiten met VHT lak.
Ik heb al een aantal van die blokjes behandeld en ook de resultaten al op het forum gezet,

Kijk hier maar eens.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13433.0

Suc6 met de restauratie. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2016, 02:11 »
Dat hangt helemaal af met hoeveel liefde en geduld aan een dergelijk project begint.
Als de boel eenmaal zo ver uit elkaar ligt zoals jij hebt gedaan zou ik er gewoon extra aandacht aan besteden.
Het blokje bijvoorbeeld kan er veel knapper uitzien als je de rottigheid weghaalt en dan spuiten met VHT lak.
Ik heb al een aantal van die blokjes behandeld en ook de resultaten al op het forum gezet,

Kijk hier maar eens.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13433.0

Suc6 met de restauratie. ;)


Stiekem word het dat dan toch, ik heb een ervaringsdeskundige aan de andere kant van de lijn.. ;).

Het blok spuiten was ik al van plan. Maar dat is niet echt een detail, en je weet wat ze zeggen over details en duivels. Maar je hebt gelijk hoor, alles ligt nu toch al uit elkaar. Ik ben alleen bang dat het een eeuwigdurend project wordt, maar ik wil er z.s.m. weer mee de weg op. De belangrijkste reden dat ik dit nu doe is, omdat het frame zo roestig is. Als ik nog een jaar wacht moet ik er aan gaan lassen en nu kan het nog gewoon af met stralen en poedercoaten.

Die VHT lak die je gebruikt, is dat deze? En gebruik je dan ook de primer? http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/product-categorie/metallic-verf/


Overigens is het blok uit het frame en het frame is helemaal kaal. Ook ben ik bezig om alle boutjes, moeren, beugeltjes, steuntjes etc etc te sorteren voor het verzinken.
Overigens ging het blok demonteren vrij vlot en dat in m'n eentje. Ik las hier op het forum al de truc van een halve slag draaien en dan het blok uit het frame halen, ging prima. Monteren in het frame wordt wel een klus voor twee.






Imand tips over waar ik pakkingen e.d. voor het blok koop? En een 18mm bougiedop?  >:(



Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: RD07A 1996
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2016, 08:26 »
De meeste onderdelen koop ik hier.

http://www.motowebshop.com/nl

VHT lak is niet voor particulieren beschikbaar, maar als je een adresje hebt met een kvk nummer kun je het zo bestellen.
Als je het blok netjes schoon maakt en vetvrij is een primer niet nodig.
Ik heb een paar blokjes waar het al 4-5 jaar op zit en nog steeds prima.

Bij het terugzetten van het blok kun je het beste de kappen eraf laten dan heb je wat meer ruimte en beschadig je de boel niet.
We gaan het uiteraard volgen hier.

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline xrvtuur

Re: RD07A 1996
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2016, 10:08 »
Ik heb pas een blok in een rd04 frame terug geplaatst door het blok zonder klepdeksel op de zijkant te leggen en het frame er dan overheen te leggen, bouten erdoor en je zet het frame met blok zo weer overeind
Varadero SD02  2004

Offline Zeegie

Re: RD07A 1996
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2016, 19:59 »
De meeste onderdelen koop ik hier.

http://www.motowebshop.com/nl

VHT lak is niet voor particulieren beschikbaar, maar als je een adresje hebt met een kvk nummer kun je het zo bestellen.
Als je het blok netjes schoon maakt en vetvrij is een primer niet nodig.
Ik heb een paar blokjes waar het al 4-5 jaar op zit en nog steeds prima.

Bij het terugzetten van het blok kun je het beste de kappen eraf laten dan heb je wat meer ruimte en beschadig je de boel niet.
We gaan het uiteraard volgen hier.

Suc6

In Rotterdam kun je het zo bestellen en afhalen...
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Brombeer

Re: RD07A 1996
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2016, 21:09 »
Ik heb pas een blok in een rd04 frame terug geplaatst door het blok zonder klepdeksel op de zijkant te leggen en het frame er dan overheen te leggen, bouten erdoor en je zet het frame met blok zo weer overeind

Pics. Or it didn't happen  ::)


 :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:44 »
Goede tips allemaal, bedankt. Ik denk dat ik die VHT lak ga proberen, de resultaten, op de foto's, zien er goed uit.

Het installeren van het blok lijkt me ook een goede tip, zo is het in je ééntje dus wel te doen?


En de eerste goodies zijn binnen  8). Stuurverhoogblokjes (2,5cm), leek me wel handig met mijn lengte (1.98m). En een Haynes, onmisbaar voor de handige hobbyist!




Overigens nog een vraag over de uitgaande as. In eerste instantie meende ik dat deze wel oké was, maar bij nadere inspectie heb ik nu toch mijn twijfels. Ik heb meerdere foto's gezien van versleten assen en die zijn er vaak slechter aan toe dan de mijne, maar echt fris is ie ook niet. Hoewel ik niet opzie tegen het werk om het blok te splitsen en de as te vervangen, dat lijkt me juist een mooie klus, staat mijn tuin niet vol met geldbomen  :'( en als het dus niet persé hoeft dan stel ik het liever uit. Ik zag dat zo'n as bij RuggedRoads nog beschikbaar is a €140.

Het lager voelt trouwens goed aan, loopt soepel en geen radiale speling. Wel een klein beetje axiale speling, maar dat lijkt me geen probleem?

Wat jullie?





« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2016, 11:48 door Turbinerepairdude »
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline eerde jan

Re: RD07A 1996
« Reactie #15 Gepost op: 19 oktober 2016, 18:00 »
Niks mis met die as lijkt mij zo toe.
Hij is in elk geval nog niet aan vervanging toe.
Maar Rob heeft ook shaft saver's in zijn assortiment.
Dan slijt je as nooit weer.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #16 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:24 »
Dat zou mooi zijn. Maar wat is een schaft saver?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline PimW

Re: RD07A 1996
« Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:47 »
Een setje ringen die het voortandwiel fixeren op de splines. Als je nu het tandwiel pakt kan hij wat heen en weer schuiven (axiaal) en in sommige gevallen iets wiebelen (roteren).

Met die schijfies sluit je het tandwiel op en zou je de uitgaande as beschermen tegen invreten. Deze word in Italie gemaakt en via het commerciele hoekje in het verkoop deel van het forum aangeboden.

Offline xrvtuur

Re: RD07A 1996
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2016, 20:30 »
Pics. Or it didn't happen  ::)


 :)









en toen weer terug naar de schuur, dat viel nog niet mee met met het blok in het frame, ik denk toch wel een kilootje of 80.



Varadero SD02  2004

Offline ddw

Re: RD07A 1996
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:07 »
had dan de rest ook gewoon in de woonkamer opgebouwd, als je dan toch besig bent :)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2016, 22:09 »
Hehe gewoon in de woonkamer naast de piano  C:-). Goeie tip!
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2016, 22:18 »
Een setje ringen die het voortandwiel fixeren op de splines. Als je nu het tandwiel pakt kan hij wat heen en weer schuiven (axiaal) en in sommige gevallen iets wiebelen (roteren).

Met die schijfies sluit je het tandwiel op en zou je de uitgaande as beschermen tegen invreten. Deze word in Italie gemaakt en via het commerciele hoekje in het verkoop deel van het forum aangeboden.

Bedankt voor de uitleg. Best prijzig dingetje. Ik moet nog maar even goed nadenken wat ik ga doen :o.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Brombeer

Re: RD07A 1996
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2016, 22:20 »

[img]bewijs[img]

[img]bewijs[img]

[img]bewijs[img]

en toen weer terug naar de schuur, dat viel nog niet mee met met het blok in het frame, ik denk toch wel een kilootje of 80.

Thanx Tuur  :)

Oké, een RD04, maar geen broodje aap meer  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2016, 23:08 »
Ik vind dit ook wel een mooie oplossing: http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix.html#post1185585

Iemand hier die zo'n tandwiel gekocht heeft?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline xrvtuur

Re: RD07A 1996
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2016, 09:03 »
Thanx Tuur  :)

Oké, een RD04, maar geen broodje aap meer  ;)

En inmiddels staat hij weer wat verder in elkaar en wat ook geen broodje aap verhaal is (daar was jij een beetje ongelovig over in een ander topic), is dat een 04 kan lopen met 07 pickups en 07 vliegwiel, blokje draait prima.
Varadero SD02  2004

Offline thedennman

Re: RD07A 1996
« Reactie #25 Gepost op: 20 oktober 2016, 21:59 »
Ik vind dit ook wel een mooie oplossing: http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix.html#post1185585

Iemand hier die zo'n tandwiel gekocht heeft?

Heb ze ooit is op marktplaats voorbij zien....  te fokking dom van me dat ik er niet 3a4 gekocht heb...
Binnen kort maar de franse @T site is doorspitten...

greetsz

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:19 »
Ik lees op het Engelse AT forum dat ze die Fransoos zo ver hebben gekregen om een batch voor hen te maken, kosten €50 p/s. Zou zoiets voor hier ook niet wat zijn? Hij gaat ze alleen pas maken als er 50 bestellingen zijn.

Ik vind zoiets een betere oplossing dan dat opvulplaatje.

http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix.html
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Zeegie

Re: RD07A 1996
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:32 »
 8)
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #28 Gepost op: 21 oktober 2016, 09:29 »
Dat ziet er toch wel netjes uit. Bevalt dat plaatje goed? Je krijgt er geen vreemde slijtage van?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline alain

Re: RD07A 1996
« Reactie #29 Gepost op: 21 oktober 2016, 10:54 »
Je kan ook een versleten tandwiel uitboren en eventueel bijslijpen, en aan het nieuwe tandwiel bevestigen met de borgplaat ertussen.
PD06(1994) - PD06(1993)