Te laat!
. Hoewel ik waarschijnlijk ook nog wel even met deze as had kunnen rijden, heb ik heb toch besloten de uitgaande as te wisselen, de boel ligt nu zo mooi uit elkaar dat dit wel echt het moment is om het te doen. Ik was toch al van plan om de koppen er af te halen en dan ben je er al bijna. Dus, een as, een lager en een keerring bij Rugged Roads besteld, een complete pakking set en een bus VHT lak.
Het blok op de werkbank gehesen en slopen maar
.
En even later.. Het vliegwiel kreeg ik er met mijn luchtsleutel niet af, van de week maar even langs bij een garage hier in de buurt.
Alles moet nog schoongemaakt worden, pakkingen krabben, spuiten etc.
Kop op de kop en wat peut er in, uurtje later was het weg
. Hetzelfde bij de kop van de achterste cilinder. Ik doe dit iniedergeval niet voor niets zeg maar. De kleppen gaan er ook nog uit om ze te slijpen en dan kan ik ook meteen de kleppen en de klepgeleiders opmeten.
De zuiger van de voorste cilinder heeft een beetje 'sleepsporen', niet te voelen met de nagel. Ik hoop dat het niet zo schokkend is. De zuigerveren zien er verder goed uit, zuigerpen ook, geen speling en geen kantelende zuigers etc.
De zuiger van de achterste cilinder ziet er beter uit. Een oplettend oog ziet dat er maar één zuigerpen-ring op de zuiger ligt, mogen jullie raden waar die ander gebleven is ::.
De cilinders, beide zien er zo ongeveer hetzelfde uit. Geen stootranden, krassen of andere narigheid. Ik ga de cilinder en de boring nog opmeten, maar ik heb een vermoeden dat het wel goed zit.
De nokkenassen zien er ook prima uit, geen pitting of overmatige slijtage. Wel iets verkleuring, maar dat lijkt me niet zo'n punt.
De volgende stap is het blok splitsen. Dat wordt nog wel even een gevogel, maar ik heb er alle vertrouwen in.