Auteur Topic: RD07A 1996 Project  (gelezen 30006 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: RD07A 1996
« Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2016, 14:26 »
In principe zou er niet zoveel verschil moeten zitten tussen beide systemen toch?

Ervanuitgaand dat de passing en materiaal hardheid gelijk zijn en de schijven vast zitten op het tandwiel en niet kunnen verdraaien onder last.

Ik weet niet of draadvonken economisch haalbaar is maar dan kun je in principe relatief eenvoudig op-maat tandwielen laten maken.

Wat je bereikt met uitboren (tandwielen zijn ook nog eens redelijk hard) snap ik niet helemaal. Heb je over de spline of de twee m6 draadgaten?

Offline alain

Re: RD07A 1996
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2016, 15:31 »
Ik zou enkel de draadgaten uitboren zodat ze samen met de borgplaat tegen het nieuwe tandwiel kunnen geklemd worden.

Ik heb enkel een boormachine en een slijpschijf nodig, en natuurlijk een versleten tandwiel.

Misschien is de slijpschijf niet eens nodig en is er voldoende ruimte in de voorste kettingwielkast.

Ik bekijk het binnenkort eens en laat hier wat weten. Ik ben net aan een kettingwissel toe.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: RD07A 1996
« Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2016, 16:42 »
Nadeel vind ik dat je de draadgaten gaat gebruiken waar ze eigenlijk niet voor zijn.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2016, 12:59 »
In principe zou er niet zoveel verschil moeten zitten tussen beide systemen toch?

Ervanuitgaand dat de passing en materiaal hardheid gelijk zijn en de schijven vast zitten op het tandwiel en niet kunnen verdraaien onder last.

Ik weet niet of draadvonken economisch haalbaar is maar dan kun je in principe relatief eenvoudig op-maat tandwielen laten maken.

Wat je bereikt met uitboren (tandwielen zijn ook nog eens redelijk hard) snap ik niet helemaal. Heb je over de spline of de twee m6 draadgaten?

Het grootste verschil is €40,-. Maar die Fransoos maakt ze alleen als er genoeg vraag is en die plaatjes zijn altijd beschikbaar neem ik aan.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline robgoesdakar

Re: RD07A 1996
« Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2016, 17:10 »
Heeft iemand dat adres van die Fransoos ?
En begrijpt ie ook Engels ? Want als ik Frans probeer te praten dan kan ik net zo goed nederlands doen.... en al zeker schrijvend....

En 50 stuks.... pff wordt ff een investering, maar ik wil het even exact weten van deze goede man.
Misschien ben ik dan genegen om ze op voorraad te nemen in de shop....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: RD07A 1996
« Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2016, 17:18 »
stephane.termoz-bajat@wanadoo.fr

Zijn engels lijkt ok.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #36 Gepost op: 23 oktober 2016, 12:39 »
Heeft iemand dat adres van die Fransoos ?
En begrijpt ie ook Engels ? Want als ik Frans probeer te praten dan kan ik net zo goed nederlands doen.... en al zeker schrijvend....

En 50 stuks.... pff wordt ff een investering, maar ik wil het even exact weten van deze goede man.
Misschien ben ik dan genegen om ze op voorraad te nemen in de shop....

Top idee!
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #37 Gepost op: 24 oktober 2016, 13:06 »
Als ik het goed heb is ie op dit moment aan het inventariseren heb ik het idee, zie: http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/143897-worn-output-shaft-easy-fix-23.html

Misschien tegelijk wat inkopen?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline thedennman

Re: RD07A 1996
« Reactie #38 Gepost op: 28 oktober 2016, 08:04 »
Heeft iemand dat adres van die Fransoos ?
En begrijpt ie ook Engels ? Want als ik Frans probeer te praten dan kan ik net zo goed nederlands doen.... en al zeker schrijvend....

En 50 stuks.... pff wordt ff een investering, maar ik wil het even exact weten van deze goede man.
Misschien ben ik dan genegen om ze op voorraad te nemen in de shop....

ik wil er zeker 1a2..! Zet mij maar in de lijst...!  Heb meer vertrouwen in deze dan in de Redcap..

Offline Floris

Re: RD07A 1996
« Reactie #39 Gepost op: 28 oktober 2016, 10:03 »
Ik heb deze voor €30 gekocht via eBay-kleinanzeigen (Duitsland). Hij is voor de PD06, ik weet niet of de uitgaande as van de versnellingsbak dezelfde is als de RD07.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #40 Gepost op: 28 oktober 2016, 17:12 »
Zit er geen onbalans in de as aangezien dat ding niet helemaal symmetrisch is? Je wil niet dat lager om zeep helpen zo.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #41 Gepost op: 29 oktober 2016, 23:14 »
Afgelopen week vooral bezig geweest met allerlei onderdelen uit elkaar schroeven (eerst foto's maken) schoonmaken en sorteren. Ik heb alle boutjes, moeren en beugeltjes e.d. uitgezocht om te worden verzonken en de onderdelen die samen met het frame worden gepoedercoat uitgezocht en schoongemaakt. Dat schoonmaken was overigens een berg werk zeg, op veel onderdelen zat me toch een dikke aangekoekte laag kettingvet van hier tot Tokio. Het frame heb ik ook nog te grazen gehad met de hogedrukreiniger, die ga ik binnenkort met wat losse delen naar de poedercoater brengen.






Ook heb ik de cockpit wat opgekalefaterd. Uit elkaar gehad, opgepoetst en alle lampjes vervangen.






De tripmaster werkt hartstikke prima (en heeft de snelheidsfunctie), alleen het schermpje heeft wat cracklee. Iemand tips?
Ik zit te twijfelen of ik 'm opstuur naar http://jhau.maliwi.de/misc/fs.en.html#vm om die over- en onder voltage lampjes te laten inbouwen, dat is alleen wel vrij prijzig. Ik kan ook gewoon een simpele eBay voltmeter naast de cockpit inbouwen en dan weet ik het ook.




En het blok poetsen als voorbereiding voor het spuiten en alvast een begin maken om de cilinderkoppen te lichten om de cilinders en zuigers te bekijken en de kleppen te slijpen. Ik twijfel nog steeds of ik het blok ga splitsen om de uitgaande as te vervangen, maar dat gaat veel geld kosten en dat heb ik niet. Het is alleen zo zonde, omdat ik het hele zaakje nu mooi op de werkbank heb staan en de koppen er toch al afhaal. Maar goed, food for thought.

Heeft overigens iemand nog een bak met bouten over van een oud AT motorblok o.i.d.? De bouten die mijn blok bij elkaar houden zijn wat verweerd en die wil ik ook laten verzinken, maar dan moeten er wel andere bouten in zodat het blok niet uit elkaar valt.

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Waffie

Re: RD07A 1996
« Reactie #42 Gepost op: 30 oktober 2016, 11:27 »
ik vind het opnieuw laten verzinken van je bouten is omslachtig en risico vol  op pasbaarheid

heb er ervaring mee (verzinkerij Genk)

Alle bouten moeten eerst ontdaan worden van hun oude laag(zuurbad) en niet alle bouten zijn verzinkt maar ook  gechromatiseerd(goudgeel)

het is een dure behandeling als dit goed gedaan moet worden.
en kom nou niet met
en ja.. maar ik ken een maatje die dat wel even voor me doet
 ga dan gewoon opzoek naar mooiere bouten en of nieuwe bouten

fabrikanten genoeg genoeg  bijv fabory
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: RD07A 1996
« Reactie #43 Gepost op: 30 oktober 2016, 11:37 »
Als je laat verzinken: er is een groooot verschil tussen electrolitisch en thermisch.

Voor een steiger misschien niet, maar voor schroefdraad wel.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #44 Gepost op: 30 oktober 2016, 15:08 »
Jullie bedoelen dat er een extra laagje op komt, zodat het straks misschien niet meer past? Ik las wel dat je kans hebt dat het materiaal er wat brozer en dus wat zwakker van kan worden.

En wat kun je dan beter hebben, thermisch of elektrolytisch verzinken?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline PimW

Re: RD07A 1996
« Reactie #45 Gepost op: 30 oktober 2016, 15:33 »
Een vriend van mij heeft voor een zijspan ook eea laten verzinken, maar dat is in eerste instantie thermisch gedaan. Wat men dan doet is een klomp zink smelten en daar worden onderdelen in ondergedompeld.

Resultaat: schroefdraad zit vol met zink en het ziet er niet uit (tenzij je een steiger of bordes aan het maken bent).

Electrolytisch is een compleet ander process waarbij het oppervlak van de onderdelen dmv electrolyse voorzien word van een laagje zink. Moeilijker en duurder maar dan kun je naderhand nog wat met je onderdelen.

De reden om in dit geval te kiezen voor een oppervlakte behandeling van de onderdelen was de verkrijgbaarheid: het zijspan komt uit Rusland, de motor is Duits en de verbindingsstukken waren bijna allemaal speciaal gemaakt.
In jouw geval zou ik gewoon even rondkijken en nieuwe boutjes kopen, al dan niet origineel of bij bedrijven als Fabory, Jeveka etc.

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #46 Gepost op: 30 oktober 2016, 15:44 »
Ik heb al eens wat laten verzinken bij Waelbers in Ruinwolde, dat was elektrolytisch in een trommel en kostte €30 voor een emmer vol. Ik heb nooit problemen gehad met dat er iets niet paste.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline robgoesdakar

Re: RD07A 1996
« Reactie #47 Gepost op: 03 november 2016, 09:40 »
ik wil er zeker 1a2..! Zet mij maar in de lijst...!  Heb meer vertrouwen in deze dan in de Redcap..
Antwoord van Stef gehad dat hij het liever gewoon particulier wil houden, en dus individuele bestellingen regelt.
Dus ik zou zeggen, registreer je gewoon op xrv forum en bestel ze daar zelf. Ze gaan dus niet in mijn shop komen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: RD07A 1996
« Reactie #48 Gepost op: 03 november 2016, 10:54 »
Ik heb al eens wat laten verzinken bij Waelbers in Ruinwolde, dat was elektrolytisch in een trommel en kostte €30 voor een emmer vol. Ik heb nooit problemen gehad met dat er iets niet paste.

en dit nu precies wat ik bedoel,

mijn top 3

mijn cdi is ook nog nooit stuk geweest,
en de spanningsregelaar is na 20 jaar nog steeds als nieuw
mijn transalp verbruikt geen spat olie
en ik doe ruim 20.000 km met een achterband

 en nu gaat iedereen denken dat ik de benchmark ben voor dergelijke feiten

soms heb je gewoon geluk :))
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #49 Gepost op: 03 november 2016, 15:18 »
Ik snap niet goed wat nu je probleem is met verzinken is. Ik heb het al eens laten doen, er is niks afgebroken en alles pastte goed. Maar blijkbaar gaat het 9 van de 10 keer fout en heb ik geluk 8). En ik vind het wel wat hebben dat de originele bouten gewoon weer gebruikt worden.

Overigens ben ik zelf een techneut en ik ben realistisch genoeg om door zulk soort prietpraat, de voorbeelden die je noemt, heen te prikken.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline LJ

Re: RD07A 1996
« Reactie #50 Gepost op: 03 november 2016, 15:27 »
Antwoord van Stef gehad dat hij het liever gewoon particulier wil houden, en dus individuele bestellingen regelt.
Dus ik zou zeggen, registreer je gewoon op xrv forum en bestel ze daar zelf. Ze gaan dus niet in mijn shop komen.

Ik kreeg ook een mail terug, schijnbaar zijn ze net uitverkocht, maar begin 2017 heeft ie ze weer.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline piet v d s

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #51 Gepost op: 05 november 2016, 22:04 »
beste mensen ik rij al 45000km met zo een iets gesleten as
maar met een originele honda tandwiel [die met rubber bekleding] en de slijtage is gestopt
mijn slijtage is ontstaan door een sunstar tandwiel
die spiebanen zijn iets anders
huidige km stand 106000

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #52 Gepost op: 05 november 2016, 22:42 »
Te laat!  8). Hoewel ik waarschijnlijk ook nog wel even met deze as had kunnen rijden, heb ik heb toch besloten de uitgaande as te wisselen, de boel ligt nu zo mooi uit elkaar dat dit wel echt het moment is om het te doen. Ik was toch al van plan om de koppen er af te halen en dan ben je er al bijna. Dus, een as, een lager en een keerring bij Rugged Roads besteld, een complete pakking set en een bus VHT lak.


Het blok op de werkbank gehesen en slopen maar  8).




En even later.. Het vliegwiel kreeg ik er met mijn luchtsleutel niet af, van de week maar even langs bij een garage hier in de buurt.






Alles moet nog schoongemaakt worden, pakkingen krabben, spuiten etc.




Kop op de kop en wat peut er in, uurtje later was het weg  :o. Hetzelfde bij de kop van de achterste cilinder. Ik doe dit iniedergeval niet voor niets zeg maar. De kleppen gaan er ook nog uit om ze te slijpen en dan kan ik ook meteen de kleppen en de klepgeleiders opmeten.






De zuiger van de voorste cilinder heeft een beetje 'sleepsporen', niet te voelen met de nagel. Ik hoop dat het niet zo schokkend is. De zuigerveren zien er verder goed uit, zuigerpen ook, geen speling en geen kantelende zuigers etc.




De zuiger van de achterste cilinder ziet er beter uit. Een oplettend oog ziet dat er maar één zuigerpen-ring op de zuiger ligt, mogen jullie raden waar die ander gebleven is  ::.




De cilinders, beide zien er zo ongeveer hetzelfde uit. Geen stootranden, krassen of andere narigheid. Ik ga de cilinder en de boring nog opmeten, maar ik heb een vermoeden dat het wel goed zit.




De nokkenassen zien er ook prima uit, geen pitting of overmatige slijtage. Wel iets verkleuring, maar dat lijkt me niet zo'n punt.






De volgende stap is het blok splitsen. Dat wordt nog wel even een gevogel, maar ik heb er alle vertrouwen in.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #53 Gepost op: 06 november 2016, 11:10 »
Citaat
mogen jullie raden waar die ander gebleven is  ::.

Bij het eruit halen is hij weggesprongen en je kunt hem nergens meer vinden. ( ervaringsdeskundige   :'(  )
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #54 Gepost op: 06 november 2016, 19:29 »
Zoiets, hij ligt nu ergens onderin het carter. Maar goed dat het blok uit elkaar gaat  :angel:.

Nadat ik er achter kwam dat de bout van het vliegwiel linkse draad had  ::) heb ik het vliegwiel er af kunnen meubelen. Met een dikke vrachtwagen wielbout en tegelijk het hart van het vliegwiel iets verhitten kwam ie zo los.




Startkoppeling ziet er nog goed uit. Slaat vast de ene kant op en draait vrij de andere kant op. Het veertje heeft nog goed spanning dus de tonnetjes blijven goed op hun plek zitten. Ook geen slijtsporen op het loopvlak van de startkoppeling.






Vervolgens het blok verder kaal gemaakt. Nokkenaskettingen, tanwielen, koppelingskorf, vliegwiel, schakelmechanisme en oliepomp verwijderd. Het blok kan nu gesplitst worden, maar hier wacht ik nog even mee tot ik de nieuwe pakkingset, nieuwe as, lager en keerring binnen heb, want dan kan ik meteen door.








Blok aan de kant en aan de gang met de kleppen, maar ik krijg de klepspies er niet uit met mijn beunhaas tang. Heeft of weet iemand een goede kleptang die ik kan lenen?

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #55 Gepost op: 06 november 2016, 21:31 »
Heb er eentje. Moet je wel ff naar duiven.  ;)

Pasta en klep zuigsteeltjes ook.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #56 Gepost op: 06 november 2016, 22:11 »
Oef das een end weg, ik kom uit omgeving Utrecht. Bedankt voor het aanbod! Ik houd je even in gedachten.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline honda2x

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #57 Gepost op: 07 november 2016, 13:27 »
ik weet  niet of je kunt lassen ander maak je er toch gewoon1  komt altijd weer van pas voor ander projeckten??

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #58 Gepost op: 07 november 2016, 21:05 »
Kleptang is geregeld, mijn vader had er nog 1 liggen. Vanavond alle kleppen uit de koppen gemeubeld.




Maar het valt toch een beetje tegen, met name de uitlaatkleppen en met name vooral de uitlaatklep van de voorste cilinder. Ik zag al dat de benzine vooral door de uitlaatkleppen was gesijpeld en dat klopt ook wel, die zijn toch wel in een slechte staat. Ik moet de kleppen en de klepgeleiders nog opmeten, ik moet nog ergens een binnen micrometer opsnorren overigens.






Overigens is de uitlaatklep van de achterste cilinder net iets minder slecht dan de voorste, misschien is deze nog wel te redden met slijpen. Deze heeft net iets meer 'vlees'. Maar misschien moeten er gewoon nieuwe kleppen in (a €50,- p/s....).




De inlaatkleppen en de zittingen zien er gelukkig wel allemaal goed uit.




Van de voorste cilinder (ik heb de klep al iets geslepen):




En van de achterste cilinder:

« Laatst bewerkt op: 07 november 2016, 21:25 door Turbinerepairdude »
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Janno

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #59 Gepost op: 08 november 2016, 07:53 »
Nog nooit een motor zo van binnen gezien.
Zeer interessant om te volgen :)

Complimenten hiervoor!