Auteur Topic: RD07A 1996 Project  (gelezen 30012 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Floris

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #60 Gepost op: 08 november 2016, 09:13 »
Goeie foto's, ga zo door
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #61 Gepost op: 17 november 2016, 18:41 »
N.a.v. dit topic: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14604.0

Van de week de koppen en kleppen weer opgehaald bij het revisiebedrijf. Volgens de jongens daar waren alle inlaatkleppen en 1 uitlaatklep buiten limieten, zo'n 4 á 5 honderste. Geleiders en zetels zijn goed. Als ik het nu nameet met mijn eigen micrometer dan lijkt het eigenlijk wel mee te vallen. Wellicht gebruiken ze daar andere limieten dan dat Honda zelf specifiek voor dit model motor gebruikt, óf, mijn micrometer en schuifmaat zijn niet goed.

Binnenkort maar eens langs bij Waffie voor een goeie second opinion, Ik ben ook maar een aanklooiende beunhaas  8).


De inlaatklep (de waarden zijn bij alle kleppen nagenoeg hetzelfde). Dunste punt op de inlaatklep: 5,480mm.




De uitlaatklep, dunste punt gemeten (beide kleppen zijn nagenoeg hetzelfde): 6,560mm.




De zetels van de kleppen lijken niet helemaal te sluiten na het slijpen, zie de zwarte streep.

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #62 Gepost op: 17 november 2016, 21:58 »
Citaat
lijken niet helemaal te sluiten na het slijpen, zie de zwarte streep.

Sluiten wel, maar zijn verder ingeslagen als de rest.
Zou je die streep weg willen slijpen ga je buitende tolerantie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #63 Gepost op: 18 november 2016, 19:10 »
Ja precies. Die tolerantie, is dat de 'seat width' zoals staat in Haynes?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #64 Gepost op: 18 november 2016, 20:32 »
Ja correct.
Verder slijpen gaat daar ten koste van.

Zoals je kunt zien aan de inlaatkleppen zit je daar ook al aardig tegenaan, maar nog ruim voldoende.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #65 Gepost op: 18 december 2016, 22:26 »
Sneak preview  8)

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Brombeer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #66 Gepost op: 18 december 2016, 22:58 »

Netjes hoor  8)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #67 Gepost op: 19 december 2016, 13:36 »
VHT lak zo te zien.  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #68 Gepost op: 28 december 2016, 20:17 »
Ondertussen zijn we alweer wat verder dus bij deze een monsterpost (foto alert!!). Het blok is gespoten en zit weer zo goed als helemaal in elkaar. Alles is zo'n beetje los geweest, schoongemaakt, geïnspecteerd en weer in elkaar gezet. Ik moet nog wat kleine dingetjes doen, maar die doe ik pas als het blok weer in het frame zit (dynamobout en koppelingskorf-moer torqen, enkele keerringen installeren). Ik ben benieuwd hoe de VHT lak zich houd overigens. Ik ben dagen bezig geweest met voorbereiden, schuren, krabben ontvetten etc. dus ik hoop dat het goed gehecht is.

Voor:


Na:


Voor:


Na:











Overigens ben ik nog bij Waffie geweest voor een second opinion van de cilinderkoppen en kleppen. Heel officieel gezien zou je kunnen zeggen dat een deel van de kleppen vervangen zou moeten worden, maar redelijkerwijs kan het allemaal nog best een ronde mee. Nu het in elkaar zit wil ik nog een compressietest doen om zeker te weten dat het goed is. Ik heb dus de kleppen nog goed kunnen slijpen en daarna weer ingebouwd. Daarna de koppen weer op de kop, brandstof in de kop gegoten en dat zat er 's avonds nog steeds in (een uur of 6 verder).






Het blok gesplitst om de uitgaande as te vervangen, mooie klus! Zo'n blok stelt toch eigenlijk helemaal niet zoveel voor als je het een keer open hebt gezien. De tandwielen overzetten was nog wel een priegelklus en goed opletten geblazen. Je wil niet tandwielen verwisselen of omdraaien.








Krukas lagers zien er goed uit. Van de drijfstanglagers heb ik helaas geen foto's.










Uitgaande as wisselen










Iemand die weet wat dit betekent?




Overigens zat er nog wel aardig wat prut op de zeef van de oliepomp, maar ik zie op verschillende Honda fora dezelfde foto's voorbijkomen. Het lijkt me dus niet echt ernstig. Overigens meteen nog de oliepomp bekeken en dat zag er ook prima uit.





Beter




En dan de boel weer in elkaar














En dan even door de versnellingen heen om te zien of het spul op de juiste manier in elkaar zit (uiteraard voordat de cilinderkoppen er op gaan).

https://www.youtube.com/watch?v=1HrjUsPMuPs


Alle bouten, moeren, beugeltjes etc etc zijn verzonken bij GTO Plating in Veenendaal.




Mooi klusje voor in een warme woonkamer, alles uitzoeken ;)




De startmotor ook aangepakt:










Het frame en een hoop los spul weggebracht naar de poedercoater, Waayenberg Coatings te Barneveld. Het zou ergens na O&N klaar moeten zijn.










De cockpit heeft nog een upgrade gehad. Ik heb er een over- en ondervoltage waarschuwingslampje in gezet van eBay en een oliedrukmeter. Voor de oliedrukmeter heb ik een verloopje die op de plek van de drukmeter komt met een aftakking voor de drukmeter.










Zo ziet dat voltage waarschuwingslampje er uit. Groen is goed en gaat steeds roder en sneller knipperen bij een over of onder voltage (ongeveer de standaard waardes).

https://www.youtube.com/watch?v=NOFKVPOP1Sc





Dat doosje helemaal links is een voltmeter met 2 USB opladers, daar moet ik nog een beugeltje voor maken. Ik wil er ook nog een gewone 12v plug op zetten.






De veerpoten zijn ook klaar, nieuwe seals, bushings en 10W olie. De oude olie was behoorlijk zwart.










Ook komt er nog een ophoogkit in, via het Engels XRV forum. Dan kan ik mijn lange poten hopelijk wat beter kwijt samen met de verlaagde stepjes van Pim.




Ik ben ook begonnen met de velgen, gelukkig geen ernstige corrosie gevonden. Er zat een klein plekje op de achtervelg bij het ventiel gat, die heb ik weggeschuurd en dat valt gelukkig ook wel mee. Ze zijn nu helemaal geschuurd, maar er zit toch nog wat kleine corrosieplekjes aan de de buitenkant, ik vraag me af hoe ernstig dat is.








Deze plekjes op de velg, moeten die helemaal weg?




Even een stellage in elkaar gemeubeld voor het spuiten.




En deze ga ik polijsten




De accubak helemaal opgepoetst en de verzonken beugeltjes en klemmetjes teruggezet

« Laatst bewerkt op: 29 december 2016, 20:24 door Turbinerepairdude »
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline PimW

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #69 Gepost op: 28 december 2016, 20:28 »
Netjes hoor! :)

Offline honda2x

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #70 Gepost op: 28 december 2016, 20:51 »
Zeer knap werk  ;D wat een verschil

Offline V-Twin

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #71 Gepost op: 28 december 2016, 20:54 »
Inderdaad net wat Pim zegt je pakt het grondig aan. Zo te zien doe je zoiets niet voor het eerst  ;)

Offline jaspersFZR

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #72 Gepost op: 30 december 2016, 11:32 »
sodeju! Lekker bezig zeg!!! Dat ziet er allemaal erg netjes uit!
de transalp wordt steeds mooier

Offline J-P

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #73 Gepost op: 30 december 2016, 13:07 »
Heerlijk als je dat allemaal zelf kan! Chapeau!
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #74 Gepost op: 31 december 2016, 19:19 »
Bedankt heren, het is leuk werk dus dan gaat het bijna vanzelf  8).

Op de laatste dag van 2016 de carterbak gedeeltelijk gepolijst, alleen het middenstuk moet nog.

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Waffie

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #75 Gepost op: 31 december 2016, 22:51 »
ziet er fantastische uit  :D

Als je zover gaat zou ik serieus er ook aan nieuwe wielen denken ( excel/morad/baerh met rvs spaken)

en  nadien laten taxeren

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #76 Gepost op: 01 januari 2017, 11:13 »
Tjémig zeg, je pakt het idd héél grondig aan! Mooi om te zien  8)

Heb je toevallig een linkje voor die verhogings-kit?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #77 Gepost op: 01 januari 2017, 12:00 »
Als je zover gaat zou ik serieus er ook aan nieuwe wielen denken ( excel/morad/baerh met rvs spaken)

Akront 6mm cross replica  :)

(ook niet gratis hoor..)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #78 Gepost op: 01 januari 2017, 12:16 »
Tjémig zeg, je pakt het idd héél grondig aan! Mooi om te zien  8)

Heb je toevallig een linkje voor die verhogings-kit?

http://www.xrv.org.uk/forums/sale-wanted/123289-africa-twin-front-rear-riser-kits-2-sets-left-8.html

Bij 2 geïnteresseerden kan hij ze gaan maken, er moet dus nog 1 iemand zijn die deze kit ook wil.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #79 Gepost op: 01 januari 2017, 12:24 »
Akront 6mm cross replica  :)

(ook niet gratis hoor..)

Ik las inderdaad ergens in een post van jouw dat je €630 hebt betaald, voor en achtervelg gespaakt en al zonder banden. Dat is absoluut niet gratis nee  ;D.

Wat ben je kwijt voor een set excel velgen?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Brombeer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #80 Gepost op: 01 januari 2017, 13:00 »
Nou ja, niet gekeken naar je onderhandelings-skills,

Een voorvelg kost zomaar 200 euro of wat meer. Achter is die wat duurder nog. Spaakset incl. arbeidsloon is al snel 130 euro en dan rammel je incl. verzendenkosten zómaar over de 600 euro heen hoor.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Yank

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #81 Gepost op: 01 januari 2017, 13:50 »
Ik heb ze destijds laten om maken bij:

http://www.pebro-wheels.com/

Was toen voor beide wielen ook 550 euries kwijt, wel met rvs spaken.
Wel super mooi gedaan.

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #82 Gepost op: 13 januari 2017, 21:36 »
Ondertussen ben ik weer ietsje verder, ik ga gestaag door  :)).

De carterbak is ook gepolijst en klaar, er zitten nog steeds wat krassen en butsen in, maar er zit ook 'leven' in hé  ::). Er zitten ook nog nieuwe RVS schroeven in en nieuwe rubbers in (ik las ergens dat je last van vibratie kan krijgen met oude verrotte rubbers).






Project velgen, wat een werk zeg en dan viel het spuiten wel mee. De voorbereiding heeft veel tijd gekost en alle verf is in drie lagen gespoten (primer, zwart, goud en blanke lak). Ik ben wel tevreden met het resultaat, ik ben alleen wel erg benieuwd of de verf goed hecht en of de corrosie enigzins gestopt is. Ik las ergens dat je de binnenkant even moet inspuiten met Tectyl ML waarmee je vocht buiten de deur houd. Iniedergeval was dit een redelijk goedkope oplossing, niet de beste uiteraard.

In de primer.





Het resultaat (hubs en spaken zwart, velgrand 24-karaats bladgoud  >:D). Nieuwe lagers liggen al klaar.




En wat andere spulletjes opnieuw in de verf gezet






De radiatoren










Oliekoeler




Kroonplaten






Thermostaathuis




Begonnen met de remmen














Ook nog even kleppen gesteld en de compressie gemeten, die is gelukkig een stuk beter nu.Wel een verschil van 1,5 bar tussen de cilinders. Bij personenauto's is het meen ik niet de bedoeling dat het drukverschil tussen de cilinders groter is dan 1 bar. Is dat bij motoren ook zo?




Voor




Achter




En de poedercoater belde nog  8).













Na nog een kilootje of wat aan straalgrit uit het frame geblazen te hebben, heb ik de holle plekken nog even goed in de tectyl gezet. Hetzelfde met de achterbrug, cockpitframe, middenbok etc.




En voor de leuk, zo zag het frame er uit






De volgende stap is het blok inbouwen!
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline The Headless Horseman

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #83 Gepost op: 13 januari 2017, 22:42 »
Mooi hoor  8) Vooral de kleur van het frame is netjes, dat zie ik weleens anders bij poedercoaten  :-\
En die wielen  :o Prachtig man!

Erg goed bezig jij  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #84 Gepost op: 14 januari 2017, 01:55 »
een compressie meting doe je liever met de carb erop en tijden het meten(lees starten) geef je vol gas

heb je dat hier ook gedaan ?

anders krijg je meet fouten
en mogelijk is het verschil te verklaren door een meetfout
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #85 Gepost op: 14 januari 2017, 05:47 »
Ik had de carb er niet op zitten Waffie, maakt dat zoveel uit denk je? Als je vol gas geeft met de carbs er op staan de gaskleppen helemaal open, nu staan de inlaatkanalen ook helemaal open. De carbs liggen momenteel uit elkaar voor de ultrasoon reiniger.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Yank

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #86 Gepost op: 14 januari 2017, 07:57 »
Nou geweldig hoor, zeker de wielen zijn echt super gedaan. Hier wordt toch zeker niet meer gereden hé! ;)

Petje af.

Offline Brombeer

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #87 Gepost op: 14 januari 2017, 15:30 »

Met de materiaalkeuze, toleranties en smering van tegenwoordig doe je een compressietest op bedrijfstemperatuur.

Jatochniettan? ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline J-P

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #88 Gepost op: 14 januari 2017, 15:42 »
SUper!!!!
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline LJ

Re: RD07A 1996 Project
« Reactie #89 Gepost op: 14 januari 2017, 16:37 »
Nou geweldig hoor, zeker de wielen zijn echt super gedaan. Hier wordt toch zeker niet meer gereden hé! ;)

Petje af.

Klopt, ik hang 'm aan 't plafond als ik klaar ben  >:D.


Met de materiaalkeuze, toleranties en smering van tegenwoordig doe je een compressietest op bedrijfstemperatuur.

Jatochniettan? ::)

Ja precies, maar dat kan nu nog ff niet  ::).
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd