Ondertussen zijn we alweer wat verder dus bij deze een monsterpost (foto alert!!). Het blok is gespoten en zit weer zo goed als helemaal in elkaar. Alles is zo'n beetje los geweest, schoongemaakt, geïnspecteerd en weer in elkaar gezet. Ik moet nog wat kleine dingetjes doen, maar die doe ik pas als het blok weer in het frame zit (dynamobout en koppelingskorf-moer torqen, enkele keerringen installeren). Ik ben benieuwd hoe de VHT lak zich houd overigens. Ik ben dagen bezig geweest met voorbereiden, schuren, krabben ontvetten etc. dus ik hoop dat het goed gehecht is.
Voor:
Na:
Voor:
Na:
Overigens ben ik nog bij Waffie geweest voor een second opinion van de cilinderkoppen en kleppen. Heel officieel gezien zou je kunnen zeggen dat een deel van de kleppen vervangen zou moeten worden, maar redelijkerwijs kan het allemaal nog best een ronde mee. Nu het in elkaar zit wil ik nog een compressietest doen om zeker te weten dat het goed is. Ik heb dus de kleppen nog goed kunnen slijpen en daarna weer ingebouwd. Daarna de koppen weer op de kop, brandstof in de kop gegoten en dat zat er 's avonds nog steeds in (een uur of 6 verder).
Het blok gesplitst om de uitgaande as te vervangen, mooie klus! Zo'n blok stelt toch eigenlijk helemaal niet zoveel voor als je het een keer open hebt gezien. De tandwielen overzetten was nog wel een priegelklus en goed opletten geblazen. Je wil niet tandwielen verwisselen of omdraaien.
Krukas lagers zien er goed uit. Van de drijfstanglagers heb ik helaas geen foto's.
Uitgaande as wisselen
Iemand die weet wat dit betekent?
Overigens zat er nog wel aardig wat prut op de zeef van de oliepomp, maar ik zie op verschillende Honda fora dezelfde foto's voorbijkomen. Het lijkt me dus niet echt ernstig. Overigens meteen nog de oliepomp bekeken en dat zag er ook prima uit.
Beter
En dan de boel weer in elkaar
En dan even door de versnellingen heen om te zien of het spul op de juiste manier in elkaar zit (uiteraard voordat de cilinderkoppen er op gaan).
https://www.youtube.com/watch?v=1HrjUsPMuPsAlle bouten, moeren, beugeltjes etc etc zijn verzonken bij GTO Plating in Veenendaal.
Mooi klusje voor in een warme woonkamer, alles uitzoeken
De startmotor ook aangepakt:
Het frame en een hoop los spul weggebracht naar de poedercoater, Waayenberg Coatings te Barneveld. Het zou ergens na O&N klaar moeten zijn.
De cockpit heeft nog een upgrade gehad. Ik heb er een over- en ondervoltage waarschuwingslampje in gezet van eBay en een oliedrukmeter. Voor de oliedrukmeter heb ik een verloopje die op de plek van de drukmeter komt met een aftakking voor de drukmeter.
Zo ziet dat voltage waarschuwingslampje er uit. Groen is goed en gaat steeds roder en sneller knipperen bij een over of onder voltage (ongeveer de standaard waardes).
https://www.youtube.com/watch?v=NOFKVPOP1ScDat doosje helemaal links is een voltmeter met 2 USB opladers, daar moet ik nog een beugeltje voor maken. Ik wil er ook nog een gewone 12v plug op zetten.
De veerpoten zijn ook klaar, nieuwe seals, bushings en 10W olie. De oude olie was behoorlijk zwart.
Ook komt er nog een ophoogkit in, via het Engels XRV forum. Dan kan ik mijn lange poten hopelijk wat beter kwijt samen met de verlaagde stepjes van Pim.
Ik ben ook begonnen met de velgen, gelukkig geen ernstige corrosie gevonden. Er zat een klein plekje op de achtervelg bij het ventiel gat, die heb ik weggeschuurd en dat valt gelukkig ook wel mee. Ze zijn nu helemaal geschuurd, maar er zit toch nog wat kleine corrosieplekjes aan de de buitenkant, ik vraag me af hoe ernstig dat is.
Deze plekjes op de velg, moeten die helemaal weg?
Even een stellage in elkaar gemeubeld voor het spuiten.
En deze ga ik polijsten
De accubak helemaal opgepoetst en de verzonken beugeltjes en klemmetjes teruggezet