Auteur Topic: Hobbelen voorwiel en even voorstellen  (gelezen 4029 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mideko

Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Gepost op: 15 oktober 2016, 14:53 »
Hallo Allemaal!

Sinds een maand ben ik in het bezit van m'n eerste motor: een transalp 600 uit '98. Zeer blij mee! Er moet vooral veel mee gereden worden. 



Heb veel kennis geput uit dit forum en ben daar zeer dankbaar voor!

Nu heb ik de banden (TKC 70 achter, K60 scout voor, incl. binnenbanden) laten vervangen door een garage en het voorwiel hobbelt zachtjes maar toch duidelijk merkbaar tussen 50 en 80 km/u. Terug bij de garage vertelde de monteur mij dat m'n velg beetje ovaal was, band lag er goed om. Dit kon hij niet verhelpen en kon me alleen aanraden naar Haan te gaan voor een nieuwe velg. Lijn band lijkt recht langs de velg te lopen, geen platte kant ontdekt. Er zit een corrosie plek op de velg, is behandeld en monteur vond het niets ernstigs. Geen losse spaken te bekennen. Wiellagers lijken in orde.   

-Kan dit niet gewoon een hoogte slag zijn en te verhelpen door spaakspanning op de juiste plekken te wijzigen (bij fietswielen doe ik dit zelf, bij motor ga ik er niet aan beginnen)?

-Kan ik het tijdens de proefrit gemist hebben omdat de voorband erg gecupt was?

-Is het te verhelpen door balanceren?

-Moet ik de monteur vragen de band er opnieuw om te leggen? 

-Kan het veel kwaad om er op te blijven rijden (gehobbel wordt door vork opgevangen, toch?)?


Misschien laat ik het wiel maar meteen checken door iemand die het spaken, velg, banden pakket beheerst, de monteur gaf me niet veel vertrouwen dat hij met gespaakte wielen aan de slag wilde gaan.

Dank alvast voor advies en wijsheid!

Michiel

Ps. Lid worden zit in de pijplijn  :angel:
 





« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2016, 14:56 door Mideko »

Offline downunder

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2016, 15:18 »
een hoogteslag is redelijk eenvoudig te controleren toch?  voorwiel van de grond en het wiel laten draaien. dan volgens een vast punt op je vork de velgrand volgen.

Offline Mideko

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2016, 15:32 »
Het lijkt inderdaad een hoogteslag te zijn, nauwelijks te zien. Is dat te te verhelpen bij dit type wiel (mits de spaken te stellen zijn natuurlijk)?

Offline downunder

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2016, 15:47 »
als je het voelt hobbelen zal het meer dan nauwelijks zijn denk ik. Een kleine slag is meestal wel te verhelpen mits de spaaknippels een beetje meegeven. op naar een vakman of fietsenmaker die er verstand van heeft :)

Offline Herman

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2016, 17:41 »
hallo Mideko,

Het hobbelen hoort helaas een beetje als eigenzinnige eigenschap bij de transalp  :o
Als je hier op het forum zoekt naar "hobbelen" vindt je nog veel meer eigenaren die
dit opgemerkt hebben, inclusief mezelf......

Ik zelf heb de theorie waarvan ik nog nooit een medestander heb gevonden  :angel: >:D
Dat het hobbelen wordt veroorzaakt door een geringe onrondheid van het voorwiel....
en achterwiel  :o
Ik heb er ooit een tekening van geplaats, omdat het voorwiel groter is dan het achterwiel
zal om het x aantal omwentelingen de minimale onrondheid een keer in fase en in tegenfase
zijn......mocht je goed in natuurkunde zijn kun je dit zelfs berekenen.
Je voelt hierdoor naar mijn mening het fenomeen "hobbelen".
Ik heb twee alpjes 600, uit 98 en 99....ze hebben het beide.

groet Herman

Offline PimW

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2016, 18:02 »
Ik zeg niet dat dit onjuist is, maar het feit dat dit voornamelijk geconstateerd word bij Transalpen doet mij vermoeden dat het ergens anders in zit (of op zijn minst een combinatie).

Er zijn namelijk heeel veel motoren met een 21'' en 17'' wiel.

Offline alain

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2016, 18:34 »
hallo Mideko,

Het hobbelen hoort helaas een beetje als eigenzinnige eigenschap bij de transalp  :o
Als je hier op het forum zoekt naar "hobbelen" vindt je nog veel meer eigenaren die
dit opgemerkt hebben, inclusief mezelf......

groet Herman

Niet enkel hobbelen, maar ook zwabberen.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2016, 18:41 »
Wanneer komt het zwabberen voor?

Offline alain

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2016, 19:04 »
Zwabberen: bij versleten balhoofdlager, bij brede koffers, hoge belading achteraan, snelheid boven 120, missschien door banden die al wat versleten raken.

Dit is al vaker een topic op dit forum geweest. Was heel veel verbeterd na plaatsen van nieuw balhoofdlager door Waffie, maar begint na 9000 km toch weer op te duiken, maar nog niet zo erg.

Hoe lang gaat een balhoofdlager op een Transalp mee? Ik ben een rustig rijder, maar reed de laatste vijf jaren wel vaker in het oostblok met hier en daar wel minder goede wegen, en vooral veel rechte wegen.

Het stuur dat gevat is in silentblocs is natuurlijk mede oorzaak van een onvast gevoel.

En mijn andere motor is een 1200GS met 100.000km, en niet het minste gevoel van onzekerheid.

Maar alles samen genomen rij ik minstens even graag met de Transalp, en ik pas gewoon mijn snelheid aan indien nodig. Ik ben niet gehaast op reis.



PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Hans Schaap

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2016, 19:24 »
Mikedo,


Vraag is welke banden heb jij nu laten monteren.
Enkele merken/typen hebben af en toe hoogteslag in de band.
En dat in combinatie met de velg kn soms net teveel zijn zodat je het gaat voelen.
Dat samen met de theorie van Herman geeft dit beeld.


Wanneer je vermoed dat het een combinatie is van band en velg kun je ook nog eens proberen de band een halve slag te draaien.
En kijken wat daar het resultaat van is.


Zwabberen is wel iets heel anders.


Verder is het idd wat Herman zegt het komt bij dit type motor wat vaker voor lijkt het dan bij andere typen.
Het is echter niet alleen voorbehouden aan Alpen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Mideko

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2016, 22:27 »
Allereerst, Dank voor het meedenken en de reacties! Heb een paar topics doorgelezen voordat ik dit topic aanmaakte, maar kwam er toch niet helemaal uit.

Ben niet van plan om genoegen te nemen met het gehobbel. Ik vind het raar tijdens de proefrit en gebruik na aankoop met de oude banden het niet opgemerkt te hebben. Doet me toch vermoeden dat het aan de scout band ligt of montage. Bij m'n mountainbike zit soms de binnenband dubbel of gevouwen, geeft een soortgelijk gevoel. Of als de buitenband slecht in het velg bed ligt, lijkt hier niet aan de hand.

Misschien helpt band kwart of halve slag draaien op de velg zoals hans zegt. Nieuwe banden zijn een Continental tkc 70 (120/90) achter en een heidenau k60 scout (90/90) voor. Heb er dikke 3mm binnenbanden bij genomen (beetje mtb paranoia) .

Enfin, baal er van. Met de nieuwe banden rijdt de alp erg lekker. Zwabberen doet hij alleen boven de 130 bij een windvlaag, dus nauwelijks. Balhoofd is soepel en geen speling.

Aan de reacties te horen kan ik er wel mee doorrijden dus, haha. Toch nog gerust gesteld.


Offline Mideko

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2016, 22:57 »
Herman, begrijp je theorie, interessant. Maar dan lijkt me dat het gehobbel steeds moet komen en gaan, korte periode dat voor en achtewiel in fase meehobbelen. Ook moeten de transalpen die nieuwe velgen hebben er dus geen enkele last van hebben (ik vind ovale wielen niet tot de afleveropties behoren van wielbouwers).

Ik ga toch even checken of mijn gehobbel fluctueert  ;)

 

Offline Arjen

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2016, 23:06 »
Even langswippen bij clubdealers Hans in Elburg, of bij Rob in Alpen aan de Rijn. Die kunnen altijd even met je meekijken...
“Never Stop Exploring”

Offline Mideko

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2016, 00:16 »
Ga ik doen, Arjen. Zal langs Rob gaan (motorbandenzaak.nl toch?). Is het dichtst bij vanuit Amsterdam. Zal lief en leed hier als update melden. Nieuwe inzichten altijd welkom!

Offline Waffie

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2016, 10:38 »
ja, dit is wel een uitzonderlijke combinatie die ik ook niet zou aan raden
een relatief tamme band achter en een grove band voor en dat alles ook nog met dikke binnenbanden

bedenk dat dikke binnenbanden flink kunnen variëren in rubber dikte ( het is dus min 3 mm dik)
en dat deze niet zijn toegstaan op de openbare weg (te veel hitte ontwikkeling.

ben benieuwd wat rob gaat vinden. 8)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline James Bond

Re: Hobbelen voorwiel en even voorstellen
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2016, 14:27 »
Na montage van 1 scout k60 achterband in alphen a d rijn, hobbelde mijn transalp uit 1987 ook. De voorband had ik kort daarvoor ergens anders ook laten vervangen door een scout k60 band.
Het gehobbel was vooral merkbaar aan de voorkant. Maaaaaaar, wat bleek, de nieuwe achterband zat niet helemaal goed gemonteerd, dwz hij volgde de velg niet helemaal. Was ook moeilijk te zien, nl. aan de kettingzijde van de motor. Een paar millimeter verschil over ca 30cm omtrek.
Oplossing: band leeg laten lopen. Oppompen naar ca 4 bar, weer leeg laten lopen en op de juiste spanning brengen. Gehobbel verdwenen.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)