Hallo Allemaal!
Sinds een maand ben ik in het bezit van m'n eerste motor: een transalp 600 uit '98. Zeer blij mee! Er moet vooral veel mee gereden worden.
Heb veel kennis geput uit dit forum en ben daar zeer dankbaar voor!
Nu heb ik de banden (TKC 70 achter, K60 scout voor, incl. binnenbanden) laten vervangen door een garage en het voorwiel hobbelt zachtjes maar toch duidelijk merkbaar tussen 50 en 80 km/u. Terug bij de garage vertelde de monteur mij dat m'n velg beetje ovaal was, band lag er goed om. Dit kon hij niet verhelpen en kon me alleen aanraden naar Haan te gaan voor een nieuwe velg. Lijn band lijkt recht langs de velg te lopen, geen platte kant ontdekt. Er zit een corrosie plek op de velg, is behandeld en monteur vond het niets ernstigs. Geen losse spaken te bekennen. Wiellagers lijken in orde.
-Kan dit niet gewoon een hoogte slag zijn en te verhelpen door spaakspanning op de juiste plekken te wijzigen (bij fietswielen doe ik dit zelf, bij motor ga ik er niet aan beginnen)?
-Kan ik het tijdens de proefrit gemist hebben omdat de voorband erg gecupt was?
-Is het te verhelpen door balanceren?
-Moet ik de monteur vragen de band er opnieuw om te leggen?
-Kan het veel kwaad om er op te blijven rijden (gehobbel wordt door vork opgevangen, toch?)?
Misschien laat ik het wiel maar meteen checken door iemand die het spaken, velg, banden pakket beheerst, de monteur gaf me niet veel vertrouwen dat hij met gespaakte wielen aan de slag wilde gaan.
Dank alvast voor advies en wijsheid!
Michiel
Ps. Lid worden zit in de pijplijn