Auteur Topic: Banden voor Marokko - Koeling TA700  (gelezen 1784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Grey alp

Banden voor Marokko - Koeling TA700
« Gepost op: 19 oktober 2016, 18:20 »
We gaan er waarschijnlijk volgende lente heen. Ik met m'n Transalp700 en m'n maat met z'n VStrom 1000.
Er zijn ongetwijfeld verschillende van jullie die er al geweest zijn met hun motor en vraag me dus af welke banden hiervoor het best geschikt zijn. Even duidelijk maken dat we geen echte offroad of de duinen induiken gaan doen maar wel hier en daar een zanderige piste of gravelweg. Banden moeten vooral ook prima op asfalt voldoen en liefst de heen en terugreis overleven.

Ook het volgende. M'n 700 (2008) doet het nog prima maar loopt bij warm/heet weer en vooral traag of stilstaand verkeer zeer snel warm (is gekend probleem bij de 700). In Griekenland en Sicilië (vergelijkbaar met de Marokkaanse lente) bv was het soms zo heet dat de fan met momenten continue bleef koelen ,zelfs tijdens het rijden bij gewone snelheden en ondanks de rijwind! Dat wil ik dus voorkomen. Wat kan ik daar aan doen? Heeft een extra extra koeling nut? Een 2de fan of zoiets die ik preventief manueel kan bedienen?
Vraag me nog altijd af waarom de 650 dit probleem totaal niet heeft? Op dezelfde reis in Sicilië sprong zijn fan hooguit 3 keren aan ,in volle Palermo spits terwijl de mijne vele overuren deed....

Offline Waffie

Re: Banden voor Marokko - Koeling TA700
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:29 »
hallo,

hoe grof In profiel van de banden wil je het zoeken,

wordt  het een TKC 80 (most wanted) of  bijv een mefo  MFC 99 exploxer(mijn voorkeur)
of de heidenau K 60

alle zeer geschikt maar kijk er eens na
over je warm draaien

het genereren van warmte is evident  aan een verbrandingsmotor.
de warmte hoeveelheid is een vast gegeven en met meer cc is er ook meer warmte af te voeren

wat dus betekent  in de praktijk dat er een grotere radiateur nodig is  echter die is  net zo groot gebleven als op de 650.
ook ligt de werk temp hoger als op de 650
al met al te verwachten problemen die echter wel op te lossen zijn

mijn idee =de oplossing kan zijn om  bij een ander koelings medium te gebruiken zoals  bijv evans cooling
radiateurs vergroten= mogelijk maar een dure oplossing
maar een grondige check en poetsbeurt  van het inwendige deel of alles goed werkt zou mijn begin zijn

misschien werkt je waterpomp onvoldoende

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2016, 21:31 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Banden voor Marokko - Koeling TA700
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2016, 22:30 »
Ik heb Marokko es doorkruist op Tourances onder een XTZ750 Yamaha. Zand, stenen, duinen alles.

Marokko is in principe droog. Echte noppen hebben pas nut als je grip zoekt. Mijn ervaring is dat natte Noord-Europeesche omstandigheden daarom vragen.

Voor wat jij in je voornemen omschrijft, zou ik geen bandenwissel doen. Mag wel, natuurlijk.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline JanO

Re: Banden voor Marokko - Koeling TA700
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2016, 23:17 »
Ben 2 keer met T A in Zuid Oost Azië geweest met temp. van boven de 30 en 40 graden.  Eerste maal regelmatig de Vin kortstondig aan ,bij 103 gr weer uit. De tweede maal bleef in woestijn kontakt in geschakeld ,de meter liep langzaam door naar 112 gr. Bij stijging van de hoogte liep de temp.terug.
Volgens boekje kan de temp.door naar 132.gr,dan gaat de storingslamp branden.
Gewoon zorgen ,dat er korrekt vloeistof erin bevindt.
Ook in Ned. komt de Vin ,bij stadsverkeer en veel stoplichten in werking. Dus geen zorgen maken mijn inziens

Jan

Offline Grey alp

Re: Banden voor Marokko - Koeling TA700
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2016, 18:58 »
Bandenwissel zal sowieso pas na de winter zijn ,hopelijk krijg ik hier ondertussen nog meer Marokkaanse rijervaringen hierover.
TKC 80 lijkt me al iets te grof om comfortabel de Franse en Spaanse binnenwegen te doen. En de Tourance heeft veel weg van m'n huidige banden ,Bridgestone Battlewing 501/502 waar ik tevreden van ben,misschien voldoen deze dan in Marokko ook wel?

Koeling dan ,mijn ervaring is inderdaad aanslaan fan op 102 a 103gr en blijft blazen tot de temperatuur weer zakt naar 98gr.
Jouw 112gr heb ik nog nooit gehaald... Dus ik vermoed dat alles nog prima werkt.

Offline Brombeer

Re: Banden voor Marokko - Koeling TA700
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2016, 22:07 »
TKC 80 lijkt me al iets te grof om comfortabel de Franse en Spaanse binnenwegen te doen.

Daarmee heb ik ook es Marokko doorkruist op mn AT en daarna 'op' gereden in de Spaanse en Franse Pyreneen op weg naar huis. Op die TKC's kun je echt schofterig tekeer gaan op dat soort 'binnenwegen'. 

Prima allroadband, maar wel wat duur.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin