Auteur Topic: testrit  (gelezen 2958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eric van Heck

testrit
« Gepost op: 26 oktober 2016, 22:22 »
Hallo Transalpers,

Vrijdag ga ik een 650 bekijken en waarschijnlijk testrijden. Natuurlijk heb ik de lijsten met tips doorgenomen / van buiten geleerd. Ik ben redelijk technisch, maar helaas heb ik nog niet zoveel motor-ervaring dat ik alle genoemde onderdelen kan vinden, laat staan beoordelen op kwaliteit. Maar goed, no guts no glory.....
Uiteraard verwacht je voorbeeldig weggedrag, geen trillingen ed. Maar een van de tips heeft me aan het denken gezet: hoe beoordeel je  dat de motor "uit zichzelf" rechtdoor moet rijden. Stuur (voorzichtig) loslaten? Maar dan valt het gas terug en rem je krachtig op de motor. Toch? Versnelling in neutraal?? Bij welke snelheid doe je dit het best??

Ander punt dat me bezig houdt: hoe hoor je of beide cilinders werken? Of: wat hoor je als één cilinder niet meedoet?

Dank voor jullie tips,

Eric - nog nieuw hier - van Heck
Transalp XL650V-6 2006

Offline Arjen

Re: testrit
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:21 »
Welkom!

Rechtuit rijden idd voorzichtig met losse handen. Zorg dat je in een hoge versnelling rijdt (dus lage toeren) dan remt hij niet zo op de motor. Bv 50kmh in 4 en 70-80 in 5e versnelling.

Voor wat betreft lopen op 1 cilinder, luister op youtube naar wat Alpjes, dan herken je het snel als iets niet klopt.

Succes en houd ons op de hoogte! :-)
“Never Stop Exploring”

Offline Floris

Re: testrit
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2016, 18:07 »
Ander punt dat me bezig houdt: hoe hoor je of beide cilinders werken? Of: wat hoor je als één cilinder niet meedoet?

Dat merk je meteen: met één cilinder valt er absoluut niet mee te rijden. Ik heb het onlangs meegemaakt en het was me gelijk duidelijk.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Waffie

Re: testrit
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:24 »
geen paniek

een XL 650 heeft zelden de problemen zoals die wel bij een xl 600v op leeftijd te verwachten zijn

als je alles hebt gelezen aangaande aankoop keuring moet het vast wel gaan goed komen
maar bedenk wel dat ook de xl 650 v al wat jaar mee loopt
 gebruikssporen zul je altijd mogen hebben

en niet trillen... no way  het blijft gewoon een klopboor op steriods

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: testrit
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:36 »
Als één van de uitlaatbochten koud blijft, dan doet de cilinder het niet :-) Als ze beiden koud zijn dan ben je vergeten de motor aan te zetten.

Offline Floris

Re: testrit
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:39 »
Als ik een 2e hands motor ga bekijken/proefrijden dan gebruik ik de app ´Finnink iKenteken´ om informatie op te vragen. Vooral het aantal voorgaande eigenaren en datum overschrijven kenteken vind ik erg interessant. Een motor die al 10 eigenaren heeft gehad en pas een half jaar geleden op naam van de huidige eigenaar is gezet, die laat ik staan.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Eric van Heck

Re: testrit
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2016, 22:13 »
Dank voor de tips!
Ik zal mijn handschoenen uit trekken om de bochten te voelen na de rit  >:D

Kenteken check op ovi.rdw. nl geeft 4 eigenaren,  maar hij staat bij een bedrijf, dus de laatste telt niet....
Op de foto's is te zien dat de schijfremmen voor nogal ingesleten zijn, ik ga een schuifmaat meenemen met twee muntjes ;-) Minder dan 4mm is vervangen las ik hier ergens. Kosten ca 100.- per stuk? En blokken, neem ik aan?

Ik vind het heel spannend  :P
Eric
Transalp XL650V-6 2006

Offline Eric van Heck

Re: testrit
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2016, 22:56 »
Kort verslag van de testrit (je)
Eerste indruk van de motor: best heel goed! Afgezien van een missende spaak, een deukje in de tank, een los bagagerek zag ik geen gebreken. Bandjes: mwaa, kan nog even...
Motor starten lukte (net) niet met de eigen accu, er moest hulp bij komen. Wat een geluid! Lekker diepe tevreden roffel....
Rijden: in de eerste instantie oké. Stuur los was geen probleem. Later op asfalt bij 55km/u een rare trilling. Hmmm.
Op de snelweg veel wind om mijn kop; heb mijn oordoppen nog niet binnen  :( Op de oprit wel lekker kunnen doortrekken; power genoeg voor mij  >:D

Bij terugkomst was ik toch niet overtuigd van de zithouding en die rare trilling. Thuis realiseerde ik me dat ik in mijn onervarenheid mogelijk te veel kleding aan had waardoor mijn nieuwe broek te strak zat in de knieën. Of moet ik op een Africa Twin met mijn relatief lange benen? Ik ben maar gemiddeld lang met 1.83m.

Misschien moet ik ook nog maar eens een andere proefrijden...

Eric
Transalp XL650V-6 2006

Offline Waffie

Re: testrit
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2016, 23:50 »
je meort zeker meerdere gaan proefen

en met respect ook de CB 500 X proberen

zelfs ik was verrast
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline M_Duiker

Re: testrit
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2016, 14:04 »
Kort verslag van de testrit (je)
Eerste indruk van de motor: best heel goed! Afgezien van een missende spaak, een deukje in de tank, een los bagagerek zag ik geen gebreken. Bandjes: mwaa, kan nog even...
Motor starten lukte (net) niet met de eigen accu, er moest hulp bij komen. Wat een geluid! Lekker diepe tevreden roffel....
Rijden: in de eerste instantie oké. Stuur los was geen probleem. Later op asfalt bij 55km/u een rare trilling. Hmmm.
Op de snelweg veel wind om mijn kop; heb mijn oordoppen nog niet binnen  :( Op de oprit wel lekker kunnen doortrekken; power genoeg voor mij  >:D

Bij terugkomst was ik toch niet overtuigd van de zithouding en die rare trilling. Thuis realiseerde ik me dat ik in mijn onervarenheid mogelijk te veel kleding aan had waardoor mijn nieuwe broek te strak zat in de knieën. Of moet ik op een Africa Twin met mijn relatief lange benen? Ik ben maar gemiddeld lang met 1.83m.

Misschien moet ik ook nog maar eens een andere proefrijden...

Eric

kijk anders voor een 700? Die rijd heerlijk ook voor mensen van lengte.. ben zelf 1.88
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Offline Eric van Heck

Re: testrit
« Reactie #10 Gepost op: 05 november 2016, 16:23 »
Bedankt voor de tip, maar het is te laat: ik heb inmiddels al een TA650 gekocht. Helemaal tevreden. Met wat minder dikke kleren onder miin motorpak zat het al een stuk comfortabeler   ;) Ook bleek mijn broek met klittenband wat losser om mijn kuit te kunnen, wat ook veel scheelde. Gewoon uitproberen, en ontdekken wat het beste werkt. Ik ben er wel achter dat moderne pakken beter / warmer zijn dan 28 jaar geleden :P
Eric
Transalp XL650V-6 2006