Auteur Topic: Me, myself and my Alpie  (gelezen 1602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BigM

Me, myself and my Alpie
« Gepost op: 02 oktober 2016, 11:09 »
Beste mensen,

Mijn naam is Menno en ben net de 30 gepasseerd. Ik woon samen met mijn vriendin en zoon(tje) in Hoorn.
Afgelopen jaar heeft mijn vader een Triumph Tiger Adventure 1200 uit 2012 gekocht (wat een beest btw)en die beviel hem zo goed dat hij zijn oude beestje aan mij heeft gedoneerd. Kortom: ik ben sinds deze zomer trotse eigenaar van een Honda Transalp uit 1993  8)

De laatste weken heb ik als een voyeur het forum afgestruind en talloze interessante, nuttige, mooie en leuke items gelezen. Met name alle projecten die gaan over de technische eigenschappen van de Transalp en de modificaties die veel mensen hebben gedaan. Overigens lijkt ogenschijnlijk simpel hoe sommige mensen het lasapparaat bedienen en even een onderdeel lassen. Zeer inspirerend.

Voordat ik de Transalp geschonken kreeg heeft mijn vader de originele gouden velgen vervangen voor zilverkleurige. De gouden velgen waren echt rot. Vooral achter kon je zowat je vinger er door prikken.
Sinds hij bij mij in de garage staat heb ik de volgende zaken kunnen doen.
- Nieuwe koppelingskabel (kabel kwam niet helemaal goed in het verlengde uit de buitenkabel en was gaan rafelen)
- Nieuwe remblokken achter
- Nieuwe banden, Pirelli MT21 (ietwat extremer dan ik voor ogen had)
- Via marktplaats 2e hands achter knipperlichten gevonden in de buurt. Oude zijn gebroken en met tape gerepareerd (mijn vader is zeer pragmatisch)

Wat is mijn doel met mijn transalp:
Mijn droom is om lange (meerdaagse) offroad ritten te maken in groepsverband (vandaar mijn aanmelding bij TCN). Dit is ook waar ik mijn Transalp op wil aanpassen. Naar aanleiding van het surfen op het forum heb ik de volgende wensenlijst samengesteld:
- Voorkant verhogen door middel van een XR vork (niet alleen voor het offroaden, ook vanwege het feit dat ik 2 m. lang ben)
- Achterkant verhogen door middel van een AT achterbrug met eventueel een langere vering
- Progressieve veren in de XR vork monteren
- Stevige bash plate onder het blok (ik zag een mooie voorbij komen op het forum gemaakt door een clublid)
- CDI units herplaatsen
- RVS uitlaat en andere demper (omdat het kan)
- Koplampunit vervangen voor een rallyvariant (heb toevallig al een koplamp van een KTM 690 liggen)
- Verstralers monteren op valbeugels
- Handvatverwarming
- Bredere en langere voetsteunen (voor mijn maat 48,5 touringlaarzen)
- Spuiten of wrappen van mijn kappen
- Verhoogd zadel plaatsen (2 meter he, anders is het net of ik mijn hurken zit :P)
- Led verlichting in de knippers en het achterlicht
- Grotere benzinetank (mogelijk langs de zijkant achter zoals bij deze alp)


Het open doel: waarom koop je geen AT?
Los van het feit dat een AT een flinke aanschafprijs heeft, heb ik begrepen (onder andere door het lezen van dit forum) dat deze generatie Transalp nog het meest offroad georiënteerd is en het minst storingsgevoelig is. Ik heb wel 2 rechter handen maar ben geen monteur.

Het zal wel even duren voordat ik bovenstaande wishlist heb gerealiseerd maar dan heb ik ieder geval iets om naar toe te werken. Wat het meeste prioriteit heeft is dat ik stukje bij beetje mijn motor leer kennen en dat hij technisch in goede staat is.

Ik kijk nu al uit naar het delen van kennis en ervaringen op het forum en in real life tijdens toerritten (gezien mijn bandenkeuze offroad ritten) en sleuteldagen e.d.

Vragen opmerkingen en suggesties zijn altijd welkom.

Vriendelijke groeten,

Menno
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 07:55 door Jeroen »

Offline The Headless Horseman

Re: Me, myself and my Alpie
« Reactie #1 Gepost op: 02 oktober 2016, 12:05 »
Welkom hier Menno  :). Mooie plannen met je Alp  8) Al vast succes gewenst met de aanpassingen!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Floris

Re: Me, myself and my Alpie
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2016, 12:17 »
hoi Menno, jij en ik zitten op hetzelfde traject. Ik ben al flink op weg met de benodigde onderdelen voor de ombouw. Alleen de donormotor is er nog niet, maar dat komt nog wel. Het lijkt me leuk om elkaar op de hoogte te houden via techniek algemeen/het grote kleine klusjes topic.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Timy

Re: Me, myself and my Alpie
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2016, 12:37 »
Hallo Menno! *zwaai*

Hou het forum in de smiezen m.b.t. de Alpchallenge en andere initiatieven m.b.t. offroad rijden. Die komen er vast en de alp is nu al geschikt om het te gaan doen! Maar we spreken elkaar wel  :P
Zou overigens de 'gewone' clubritten ook niet links laten liggen. Erg gezellig en leuk om andere Alp/Twin/Dero/etc. malloten te ontmoeten  :D
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel