Auteur Topic: E10 benzine in je Transalp?  (gelezen 3088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

E10 benzine in je Transalp?
« Gepost op: 27 oktober 2016, 11:58 »
Aangezien er vanaf volgend jaar in België geen Euro95 meer te verkrijgen is,  toch maar eens opgezocht hoe dat voor de Transalp zit.

Volgens deze lijst en deze lijst, kunnen alle XL 600V, XL650V en XL700V modellen probleemloos op E10 rijden.

Zijn er andere ervaringen?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline PimW

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2016, 12:49 »
Het kan, in de zin dat de rubbertjes bestand zijn tegen langdurige blootstelling aan de ethnanol (volgens Honda iig).

Maar ik denk niet dat ze gekeken hebben naar de mogelijk hogere verbrandingstemperatuur, die bij onze oudjes misschien wel tot hoger lieverbruik zou kunnne leiden... Volgens mij had Brombeer daar wat van geconstateerd.

Offline scrambler

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2016, 15:00 »
De motor gaat er op kunnen rijden en het  verbruik zou iets hoger liggen.
Maar het echte gevaar zou erin schuilen dat bepaalde onderdelen niet bestand zijn tegen de agressieve werking van de ethanol . Vooral bij oldtimers en motoren die lang stilstaan (winterstalling...) kan het goedje ernstige schade aanbrengen aan carburatoren en  rubbers.
Ook benzinetanks gaan gemakkelijker oxideren doordat de ethanol soms de coatings (ook van bepaalde kunststoftanks!) zou aantasten.
Door het hogere verbruik en de mogelijke schade adviseert men daarom om beter over te schakelen naar de 98.

Offline Ceetje

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2016, 15:33 »
Dus in ron 98 zit die troep niet ?

Offline Oldtimer

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:50 »
Citaat
Vooral bij oldtimers en motoren die lang stilstaan

Hohoho, het enige wat ik consumeer is alcohol. En ik heb geen flauw idee welk octaangehalte dat heeft.
Maar ervaringen zijn dat de motor er echt niet mooi op loopt.
In geval van E10, kies ik gewoon de octaan 98.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:23 »
Ik heb er wel eens een tankje op gereden, weinig van gemerkt.

Offline Brombeer

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2016, 21:59 »
(..) Maar ik denk niet dat ze gekeken hebben naar de mogelijk hogere verbrandingstemperatuur, die bij onze oudjes misschien wel tot hoger olieverbruik zou kunnen leiden... Volgens mij had Brombeer daar wat van geconstateerd.

Mjaa ik heb me er nooit lang in verdiept, maar ik was een poosje gelee op vakantie door heel Europa en mijn AT had dan weer wel en dan weer totaal geen olie verbruik. Nu bijvoorbeeld, afgelopen jaar in NL, geen olieverbruik.

Ditzelfde ethanolverhaal werd kort na die bewuste vakantie es aan de kaak gesteld hier en toen heb ik al die vakantietankbonnetjes er es bij gepakt. De keren dat ik E10 had getankt kwam aardig overeen met de keren dat ik ineens olie bij moest vullen.

Maar, die 'conclusie' is verder niet degelijk onderbouwd. Het was hooguit 'nogal opvallend'.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2016, 22:07 »
Ja precies, maar de vraag is nog altijd waar herr Honda het besluit op baseerd dat het tanken van E10 ok is. Volgens mij puur op basis van de gebruikte rubbers in de motor.

De compressie zal niet hoog genoeg zijn om daadwerkelijk te leiden tot detonatie (gokje).

Ik ben niet zo bang een keer E10 te tanken als het niet anders kan maar de ondoorzichtigheid waarmee de goedkeuring gegeven word vind ik niet zon prettig gevoel.

Offline Arjen

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2016, 22:57 »
Alle voor de Europese markt gebouwde Honda motorfietsen, brommer/scooters vanaf 1993 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10).

Bij motoren voorzien van een carburateur kan E10 onder koude weersomstandigheden zorgen voor minder goede prestaties of rijeigenschappen.

@Voorstad: op beide lijsten staat dat de PD06 vanaf 1989 geschikt is. Er zijn oudere modellen, dus ze zijn toch niet allemaal geschikt.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2016, 23:00 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline Sandra

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2016, 00:17 »
Waarom zou je die E10 waarvan je niet ZEKER weet of het gevolgen heeft voor je lieveling uberhaupt tanken voor die paar centen verschil...???
Wij tanken met de motoren, de gewone auto en de oldtimers uitsluitend nog Aral 102 (tanken in Duitsland)die heeft bio ether als toegevoegd bestanddeel en dit reinigt ook nog eens goed. Alle blokken lopen er perfect op!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline V-Twin

Re: E10 benzine in je Transalp?
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2016, 14:15 »
Alle voor de Europese markt gebouwde Honda motorfietsen, brommer/scooters vanaf 1993 zijn geschikt voor het gebruik van benzine met maximaal 10% bio-component (E10).

Het lastige van dergelijke termen vind ik altijd wat hier nu precies mee bedoeld wordt. Gaat het om motorfietsen die als model vanaf die datum zijn gebouwd of gaat het om een willekeurige motor met een fabricagedatum van 1993 of later.

M.a.w. een motor die vanaf 1991 ongewijzigd tm 1998 op de markt is gebracht voldoet die nu wel of niet. Ik denk dat de meeste mensen denken dat deze motor vanaf 1993 E10 bestand is maar ik heb daar zo mijn twijfels bij.