Auteur Topic: SD02 tweede versnelling kapot  (gelezen 2185 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Forerunnert

SD02 tweede versnelling kapot
« Gepost op: 28 oktober 2016, 13:58 »
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs de tweede versnelling van mijn Varadero SD02 uit 2003 kapot gemaakt. Terwijl ik redelijk hard accelereerde in de tweede versnelling schoot deze eruit en/of ik schakelde mis.
Daarna schokte deze een tijdje bij forse acceleratie in zijn 2, maar nu is het punt bereikt dat hij gewoon in vrij schiet bij meer dan minimale acceleratie, dus vrijwel onbruikbaar.

En dat is een beetje jammer omdat ik net een grote revisie gedaan had, alles weer glom en prachtig was en de volgende 10 jaar en 50.000km in zicht waren (huidige stand 46.000km).

Ik ben aan het verzinnen hoe dit op te lossen omdat bij de dealer de kosten waarschijnlijk zo uit de pan gaan rijzen dat het voor mij niet te doen is.
Aan de andere kant lijkt het me een leuke klus om zelf te doen alleen heb ik momenteel niet de middelen om het blok eruit te halen: ik heb niets om de wielen van de grond te krijgen.

Mijn vraag aan jullie is wat de mogelijkheden zijn in mijn geval:
- naar de dealer en ogen dicht bij het afrekenen (ik reken op EUR>1000,- is dat reeel?)
- paddock stand/hijsmiddelen en onderdelen kopen en gewoon beginnen (dan kan ik gelijk de klepspeling controleren)
- hopen op hulp van iemand in omgeving Schiedam, misschien een kleinere onafhankelijke werkplaats?
- ?

Ik heb een paar blokken te koop zien staan maar blok vervangen doe ik liever niet omdat de mijne zo mooi loopt. Versnellingsbak omzetten zou wel kunnen natuurlijk maar ook een risico wegens gekocht en versleten gebleken.
2e hands versnellingsbakken heb ik niet kunnen vinden voor een SD02 maar wel heel veel voor een VTR1000F SC36: weet iemand of de onderdelen daarvan compatible zijn? Ik vraag dat omdat nieuwe tandwielen/schakelvorken voor de 2e versnelling bij de paar suppliers die ik vond 'levertijd op aanvraag' hadden, blijkbaar zijn ze schaars.

Iemand suggesties?

Bedankt,
Michel

Offline Waffie

Re: SD02 tweede versnelling kapot
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2016, 14:18 »
hallo,

mogelijk  zit je probleem enkel in de overbrenging van de schakelpook en daar kun je bij  zonder het blok te moeten demonteren(zit achter het koppelings huis.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Forerunnert

Re: SD02 tweede versnelling kapot
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2016, 14:39 »
Zou dat probleem niet ook invloed hebben op de andere versnellingen?
Daar heb ik namelijk helemaal geen probleem mee: redelijk soepel schakelen, geen bijgeluiden of anderszins.

Welk probleem zoek ik als ik naar de schakelpook kijk?

De koppeling heb ik overigens al uit elkaar gehad maar die was nog als nieuw: gemiddeld 0.1mm slijtage. De koppelingsveren waren wel versleten en inmiddels vervangen.

Offline Waffie

Re: SD02 tweede versnelling kapot
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2016, 19:58 »
ja en nee,

de schakelas gaat van de linkerkant naar de rechterkant en op dat uiteinde zit je bediening
als daar al iets fout zit  (krom) blijft hij eruit schieten
je weet pas meer als je demonteert,

de schakelvork bedient je tandwielen
en de wals geleid  weer de schakel vorken
maar de bediening van de schakelwals zelf gaat via het schakel pedaal
de diagnose moet wel juist zijn  maar  indien demontage van het motorblok nodig is  voor herstel ben je met een ander motorblok  sneller en goedkoper uit.
 de carters beslaan namelijk ook de cylinders en alles moet dus uit elkaar om er zelfs maar bij te kunnen

maar  kan wel natuurlijk

maak vooraf een kosten beraming en benodigde tijd
wat je wel wilt aanpakken of juist niet maar  bekijk ook of het financieel opweegt tegen de dagwaarde



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: SD02 tweede versnelling kapot
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2016, 20:31 »
je wielen hoeven niet van de grond want een dero heeft geen frame aan de onderkant, je legt een of  twee auto banden onder je blok, schroef alle los wat aan het blok zit, haal de blok/frame bouten los en dan til je het frame naar boven toe van je blok af. ik heb het gedaan met een takeltje aan mijn schuurzolder. je blok trek je dan op de autoband er onder vandaan. let op het blok weegt 70kg, dus eerst even blikje spinazie.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: SD02 tweede versnelling kapot
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2016, 20:36 »
ik kijk hier altijd of onderdelen op andere modellen voorkomen, klik op je onderdeel en je ziet waar het nog meer op past,

http://www.bike-parts-honda.com/moto-honda-identification-XL1000VA4-11849.html

eventueel heb ik nog versnellingsbak spul liggen van mijn kapotte blok, spul heeft 40000km gelopen, het ligt allemaal wel uit elkaar
Varadero SD02  2004