Auteur Topic: Kettingpons  (gelezen 4516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ceetje

Kettingpons
« Gepost op: 31 oktober 2016, 10:10 »
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede kettingpons. Op internet zijn er te koop vanaf 15 tot 115 euro. Zijn er hier mensen die goede ervaringen met een bepaald type kettingpons hebben ? Alle info is welkom.  :)

Grtzzzz, C.

Offline thedennman

Re: Kettingpons
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2016, 12:59 »
Koop a.u.b gewoon een goede, goed gereedschap is nou eenmaal wat prijziger dan die china troep...
als je er 1 koopt van 75 a 115 heb je hem evengoed binnen 2 a 3 keer zelf je ketting vervangen al terug verdient, met het uisparen van uurloon bij een motorzaak..

nog goedkoper is een eindeloze ketting kopen en deze in zn geheel monteren.. spaar je nog meer uit ;-) wel ffkrs de achterbrug losmaken.

In bv Duitsland mag de ketting niet eens geklonken zijn bij de keuring..
sorry voor t afdwalen ;-)

GreetszzZ

Offline xrvtuur

Re: Kettingpons
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2016, 13:23 »
+1, vergeet kettingpons, achterbrug eruit, kun je gelijk lagers smeren.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Kettingpons
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2016, 19:04 »
 bla bla

 top kerel die ziet waar ik een ketting met  een volniet geklonken heb
indentiek aan origineel ,

het klinken blijft  handen arbeid en die kerel die dat aan die produktie lijn doet is maar net zo dom als ik
ketting breek en klink gereedschap is er in verschillend design
 eerst de maatvoering 428/520/525/530/630 etc en dan nog de keuze van klinkschakel
holle nieten en volle nieten vragen om een ander tooltje
daarna heb je misschien ook nog een moment sleutel nog .

tja.. je kunt ook kiezen voor een clipschakel  maar dat is niet altijd gewenst

een gesloten ketting is dan ook mogelijk alleen niet ieder merk levert deze in elk land
zo zijn ze in nederland niet te krijgen tenzij je extra betaald
(ik wil ze graag vooraf klinken maar je zit dan wel vast aan de standaard lengte en tandwielen ander loop je kans dat de ketting te kort of te lang is
bij  de transalp 600  dus 118 links met een 15 tands en 47 tands tandwielenset

mvg
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 09:06 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Kettingpons
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2016, 20:24 »
Blabla, straks loopt Waffie weer in een ander topic te mopperen dat mensen nooit hun achterbrug as en linksysteem smeren en dat het daardoor vast rot, als je een nieuwe ketting monteert is dat juist een mooi moment om die dingen eens even te smeren.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Kettingpons
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2016, 21:12 »
 ;) waarschijnlijk wel, maar een onderhouds issue afdwingen door een gesloten ketting te gaan gebruiken is wel een radicale manier van werken,

de onderhouds toestand van de achterbrug as alsmede de prolink  is belangrijk maar de meeste motorfiets eigenaren hebben er nog nooit naar gekeken
ze komen er pas achter als het kwaad al gedaan is,
Ieder jaar demonteren is mijn advies
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Kettingpons
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2016, 21:38 »

Wat er eigenlijk word gezegd is, dat er verschillende typen klinkschakels zijn met elk hun eigen klinkgereedschapje.

Maar, eerst zul je de ketting moeten splitsen met een kettingbreker of -pons.

Je kunt de breek- of klinktooltjes afzonderlijk kopen, of als setje voor 1 specifiek merk/sluitschakeltype (DID bijv.), of volledige sets die breken en klinken ongeacht het sluitschakeltype. Dáár zit je wijde prijsverschil.

Normaal gesproken zal de ketting aan vervanging toe zijn. Mocht je die hebben maar geen pons, met de haakse slijpert kun je natuurlijk ook zeer eenvoudig de ketting 'breken'.

Er zijn figuren die zelf hun kettingen daarna klinken zonder benodigd klinktooltje, maar dat vergt enige ervaring. Alhoewel het een vrij rechttoe-rechtaan handeling is.

Je kunt ook bijvoorbeeld bij Waffie op de koffie. Hij kan het voor je doen, het je vóór doen en/of helpen (deels) zelf doen.




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Kettingpons
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2016, 02:10 »
Ik heb n dure klinker uit Australie,  werkt prima.  En n goedkope van Motion Pro,  ook goed (maar groter). 
Kettingbreken met de slijptol en lekker zelf klinken,  werkt prima!
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Kettingpons
« Reactie #8 Gepost op: 01 november 2016, 09:08 »
inderdaad

dat breken is bij mij  in de praktijk ook met een haakse slijptol en een snijschijf (0.8 mm) en dat gaat bliksem snel)
(in a blink of the eye)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ceetje

Re: Kettingpons
« Reactie #9 Gepost op: 01 november 2016, 09:11 »
Jaja, alle lagers-dus de pro-link en achterbrug zijn schoongemaakt en opnieuw ingevet. Zie afbeelding. Maar ik heb nog een goede 525 kettingset liggen, van Waffie gekocht, dus wilde ik een kettingpons aanschaffen. Het is ook niet de bedoeling dat ik bij elke kettingwissel de hele boel open gooi. Oh, alles ging gemakkelijk los en zag er werkelijk als nieuw uit. Bling, bling, zal ik maar zeggen.  ;) In mijn openingspost vroeg ik naar ervaringen met bepaalde merken kettingpons. Maar merken of types heb ik nog niet voorbij zien komen. Wel een hoop goede raad enzo ... :-*



Is dit wat ? Ziet er wel goed uit en is gefabriekt in Duitsland.
http://www.motomoto.nl/mm/1338-thickbox_default/kellermann.jpg

Offline Waffie

Re: Kettingpons
« Reactie #10 Gepost op: 01 november 2016, 09:14 »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ceetje

Re: Kettingpons
« Reactie #11 Gepost op: 01 november 2016, 09:28 »
Juist, Waffie. Wanneer ik die link van jou open zie ik dezelfde kettingpons van kellermann voor 78,99 eu. Is dat wat ?  ??? Oja, ik heb een Gedore momentsleutel ....

Grtzzz, C.

Offline Waffie

Re: Kettingpons
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2016, 10:22 »
ik heb nooit een kellerman gebruik
al is het model identeik aan die van RK chain en die gebruik ik al jaren

wel wat nieuwe onderdelen nodig gehad (de doorn) maar dat vond ik geen probleem,

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ceetje

Re: Kettingpons
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2016, 11:41 »
Okidoki.  :) Ik denk dat ik genoeg info heb. Het gaat de Kellermann worden. Iedereen bedankt !  ;)

Grtzzz, C.

Offline xrvtuur

Re: Kettingpons
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2016, 21:09 »
Jaja, alle lagers-dus de pro-link en achterbrug zijn schoongemaakt en opnieuw ingevet. Zie afbeelding. Maar ik heb nog een goede 525 kettingset liggen, van Waffie gekocht, dus wilde ik een kettingpons aanschaffen. Het is ook niet de bedoeling dat ik bij elke kettingwissel de hele boel open gooi. Oh, alles ging gemakkelijk los en zag er werkelijk als nieuw uit. Bling, bling, zal ik maar zeggen.  ;) In mijn openingspost vroeg ik naar ervaringen met bepaalde merken kettingpons. Maar merken of types heb ik nog niet voorbij zien komen. Wel een hoop goede raad enzo ... :-*



Is dit wat ? Ziet er wel goed uit en is gefabriekt in Duitsland.
http://www.motomoto.nl/mm/1338-thickbox_default/kellermann.jpg

De hele boel open gooien?  als je achterwiel eruit is zijn het nog twee bouten los en je achterbrug kan eruit. ik wil het doen voor 78,99 8) (ex voorrijkosten)
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Kettingpons
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2016, 22:39 »
Hallo arthur

maar  dan is nog steeds zijn ketting niet aan elkaar(hij heeft een open kettingset)
en vanuit financieel oogpunt kosten die lagers ook de hoofdprijs niet meer
het zijn  bijna altijd de zelfde 2 die stuk gaan (inderdaad niet smeren en geringe beweging)

vaak is het eruit kunnen meppen van de assen en of bouten al voldoende
dan invetten en of in  spuiten en we kunnen weer
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hans Schaap

Re: Kettingpons
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2016, 22:54 »
Ik gebruik de Kellerman al jaren en ben zeer tevreden.

Met name de magnetische houder om de plaat op de schakel te persen en de aanslag dat je m niet te vast perst werken erg makkelijk.

Let op er zijn twee versies in omloop zorg dat je de laatste versie hebt deze is naar zeggen verbeterd..
En bestel gelijk het aambeeld voor massieve klinkschakels mee.

Het breken van de oude ketting doe ik met de haakse slijper en nooit met mijn tool.

Ik heb ook het tool voor DID kettingen daarvan is het persgedeelte ideaal omdat bij DID de holle niet een koperen rand heeft.
Met andere gereedschappen pers je snel te hard waardoor deze ring splijt.
Met de originele tool heb je daar geen kans op en wordt hij mooi rond gevormd.

Groet Hans
« Laatst bewerkt op: 01 november 2016, 22:57 door Hans Schaap »
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl