Auteur Topic: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder  (gelezen 11526 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Gepost op: 31 oktober 2016, 12:36 »
Hi,

3 weken geleden een Transalp 600 gekocht via Marktplaats. Mintgroen. Ziet er nog redelijk uit naar mijn idee.
Het is mijn eerste motor en rijdt lekker. Wil de motor inzetten voor woonwerk en vakantie. En gewoon de leuke dingen.

Opgehaald, rondje gereden en de eerste probleempjes komen boven. Stuur lijkt tikkie scheef te zitten, en voelt alsof dit lossig zit. Alsof er een rubberen ring tussen stuur/vork zit.. heel klein beetje wiebel.

Tevens - ernstiger - reed ik gisteren 135 op de A15 en blokkeerde mijn blok volledig. Achterwiel dus meteen stil en heb 150 meter rubber streep getrokken in de linkerbaan. Net bij een Tankstation bij Knooppunt Deil. Motor achtergelaten, vriend gebeld en met de schrik in het lijf naar huis.

Nu dus de eerste problemen. Motor weer ophalen, laten controleren of het uberhaupt nog te maken is en dan zien we weer verder. Morgenavond hopelijk een boedelbakje en een auto te leen (heb ik zelf niet) om de motor op te halen.

Ik ben er erg verdrietig over, ik reed zo lekker!

Enfin. Ik reed. Ik slipte. Ik sta nu stil. Tips/ideeen zijn altijd welkom!

Groetjes,

Alexander
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline xrvtuur

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2016, 13:20 »
Welkom hier, als je de motor in zijn vrij zet en je wiel.draait nog niet staat waarschijnlijk je remklauw vast, je kan proberen om met een waterpomp rang de remblokken iets terug te duwen, kun je in ieder geval weer rijden. En dan moet je remklauw uit elkaar, das allemaal geen drama hoor. Dus check eerst je remklauw even.
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2016, 16:59 »
Als je 135 rijd en dan een streep trekt ga ik er maar vanuit dat je blokje vastgelopen is.

Enige oplossing is dan een ander blokje zoeken.,
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2016, 20:58 »
Ja, in zn vrij / met de koppeling in kan in gewoon rijden/rollen. Dus tja, het blok zit vast.

@ Oldtimer; Altijd een ander blok? Is er niks te repareren? Dat zou wel treurig zijn. 

Waarom loopt een blok vast? Olie?
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2016, 08:52 »
Tja, olie of oliepomp die het begeeft.
Vloeistof in het algemeen, dus ook koelvloeistof kan je nekken.
Blok vervangen is over het algemeen goedkoper dan reviseren.afhankelijk van wat er vast zit uiteraard.
Krukas, of alleen de cilinders ?? wie zal het zeggen
Maar om de schade te achterhalen moet wel het blok open.
Met in en uitbouwen kan ik je wel helpen en mss weet ik nog wel een blokje.
Meestal ben je dan rond de 400 euro wel klaar.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2016, 10:14 »
Hi Oldtimer,

Oke, mijn situatie is als volgt.
1) ik ben verre van rijk
2) ik ben handig en kan best veel zelf (wel veel brommerblokken gereviseerd dus weet hoe het er uit ziet, wat wat is, etc)
3) Ik woon in een beroerde buurt op 3 hoog achter dus kan thuis op straat in het donker/koud niet veel doen MAAR mijn ouders hebben een lege garage waar alles mag!
4) Het is mijn enige vervoer dus ik wil dit graag best snel gerepareerd hebben

Dus dan het volgende:
Hoelang duurt het om een blok te wisselen? Want ik heb dan liever een ander blok, dan kan ik weer touren. En dan kan ik dit blok in de tussentijd reviseren.


Ik baal er flink van. Ik woon in Den Haag en de motor staat nu nog bij een tankstation op de A15. Dus ik moet hem eerst ophalen.

Waar zou jij een blokje vandaan kunnen halen? Want dat moet dan ook vervoert worden...

Bedankt voor het meedenken!

ik ga ook een Haynes guide bestellen, dan weet ik in elk geval waar alle schroefjes, boutjes en moertjes zitten.

Thnx!!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2016, 10:59 »
Controleer als je bij de motor bent eens of er nog olie in het blok zit. Dat is de meest voorkomende reden van motorschade bij de transalp.

Een vastloper bij 135km/u is niet niks en mocht dat het inderdaad wezen (lijkt het wel een beetje op helaas) dan zul je behalve cilinders en zuigers ook goed naar de krukas (big- en small end krijgen ontzettend op hun sodemieter, alsmede de lagers in het carter) moeten kijken.

Maar: dat gaat je even tijd kosten en de onderdelen zijn prijzig.
Een wisselblok vinden is ook niet eenvoudig (marktplaats/ebay) en lijkt erg duur maar als je het vergelijkt met de nieuwprijs van de benodigde onderdelen waarschijnlijk goedkoper.

Als je krap bij kas zit: Haynes kun je ook als pdf downloaden (alle beetje helpen nietwaar).


Offline Oldtimer

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2016, 11:29 »
Citaat
Dus dan het volgende:
Hoelang duurt het om een blok te wisselen?

Wisselen is ongeveer 1 dag werk als alles compleet aanwezig is.
Maar reageer even via PM. Ik kan even kijken naar een blokje en kan je dan vertellen wat de prijzen zijn.

Mag eventueel ook via m.janssen19apedingchello.nl
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #8 Gepost op: 01 november 2016, 11:56 »
Thnx.

Als ik de motor vanavond haal gooi ik die bij mijn ouders in de garage. Dan kan ik eventueel naar het olieniveau kijken. Maar let maar op, zal wel kurkdroog zijn! Slecht gevoel bij...

Gebeld met een motorzaak die ik viavia ken, onderdelen + arbeidsloon om het blok te reviseren is niet mals. 2500 euro dacht hij zo ongeveer. Een ander blok heeft hij niet dus niks over te zeggen.

Maar 2500 is een no go, dat slaat nergens op.

Ik kan het blok zelf wel reviseren, maar ook hij zei dat onderdelen erg duur zijn (afhankelijk van wat er allemaal krom/stuk is).

Dus dan moet het een blokwissel worden... dat is wel te doen en ook niet goedkoop, maar goed, dit is ook niks.

@ Oldtimer; Ik stuur een mailtje !

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #9 Gepost op: 01 november 2016, 12:02 »
Over het algemeen kost een blokje tussen de 3 en 500 euro.
Afhankelijk van km stand enz.

Er komen wel kosten bij van pakkingen e.d. en reken daar ongeveer 75 euro voor.
Voor de rest is het dubbeltjes werk.  ( exclusief de uren uiteraard ).
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #10 Gepost op: 01 november 2016, 12:20 »
Als ik voor rond de 500 euro weer kan rijden - en kan blijven rijden - ben ik zeer gelukkig. Ik vond en vind het echt een leuke motor! En aangezien het mijn enige vervoer wil ik graag verder er mee. En ik heb wel wat wensen om een wereldreis te maken (en dichterbij huis) en daar lijkt deze motor mij ook erg fijn voor!

Ik had net dit weekend een gps op het stuur gezet.. was zo trots dat ik al niet meer verdwaalde!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Rob de Bob

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #11 Gepost op: 01 november 2016, 14:43 »
Welkom en balen dat het zo snel einde blokje was  :'( God zij dank dat er geen ongeluk gebeurd is!

Offline Raymond

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2016, 15:47 »
Zo dan, blokkeren met 135 km/h is heftig. Wat een geluk dat er niets verder gebeurt is.
Aangezien je 'm pas aangeschaft heb, ben ik wel benieuwd naar een aantal dingen.
Weet je hoeveel km het blok gelopen heeft?  Waar had je de TA gekocht ? Veel voor betaald? Weet je iets over het onderhoud van de TA?
Gelukkig zitten er hier mensen met veel kennis, goude handjes en veel onderdelen die je graag willen helpen.
Succes iig

Offline Floris

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #13 Gepost op: 01 november 2016, 17:06 »
Aangezien je 'm pas aangeschaft heb, ben ik wel benieuwd naar een aantal dingen. Weet je hoeveel km het blok gelopen heeft?

Ik heb ook nog vragen:
- Hoeveel km gereden tussen aanschaf en vastloper?
- Na de aanschaf nog olie bijgevuld?
- Na aftappen: zit er metaalgruis in de afgetapte olie?

Mijn advies: laat je helpen door iemand die vaker een blokwissel heeft gedaan, ookal kost dat wat extra. Als je het niet goed doet, heb je kans op een nieuwe tegenslag en daar zit je echt niet op te wachten.

Succes!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2016, 18:30 »
 >er staat 80.000 op de teller. Of het de waarheid is weet ik niet...
Verder oogt alles keurig... geen olievlekken , geen kapotte andere delen.

Na aanschaf olie gepeild en dat was laag. DUS bijgevuld. MAAR ik weet niet met hoeveel, maar 'best wat' .  Althans, ik vond dat r el wat in inging... maar dus te weinig.

Ik ga de motor straks ophalen. MAG ik nu e oor koud is proberen te starten?  Of juist niet doen?

Metaalgruis zal ik checken!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2016, 18:30 »
Oh, en niet meer gereden na de vastloper...
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline duikie

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2016, 19:42 »
Hier op het forum heeft Waffie loop en sloop blokjes in de verkoop. Misschien is dat een optie.
Transalp PD10,1997

Offline Oldtimer

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2016, 19:42 »
ben bang dat starten niet lukt. maar proberen kan altijd.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2016, 21:11 »
 EN zoals verwacht.. startte niet. DE startmotor pruttelt wat... er klinkt een soort van slagje en dan niks.
1x geprobeerd.

Motor staat nu bij mn ouders in garage te wachten op het volgende stapje in dit avontuur.

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Waffie

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2016, 22:55 »
We kunnen alles oplossen.....maar ik ga je eerst op je donder geven, ;)

De enige reden dat een transalp blok echt stuk gaat is oliegebrek

ik weet dat  niet iedereen het doet maar olie controleren is een wezenlijk onderdeel van onderhoud en daar komt bij dat een v twin olie verbruikt als deze aangesproken word met ca 7000 rmp (jouw 135km/h)
Er zit ca 2,7 ltr olie in het blok en als deze is vast gelopen vind ik vaaknog maar 200 ml terug
met een verbruik van ca 1liter/1000 km (met zulke snelheden)rijd je hem dus droog in 2000 km terwijl het verschil in max/min peil slechts 400 ml is
okee dat is jouw leer moment,

ik hoeft niet te demonteren om te weten dat je carter helft is beschadigd (ingeslepen)
je drijfstang waarschijnlijk krom is en je krukas blauw want de reden dat je niet kunt starten is omdat de lagerschalen van je drijfstang over elkaar zijn geslagen.
je oliepomp vol met grijs zit
samengevat
te duur om te maken

alternatief is een ander blok
 en als we dat hebben kunnen we verder
 gaat wel weer goed komen

mooie dwarrel ben je :angel:



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #20 Gepost op: 02 november 2016, 09:27 »
@ Waffie; Ik denk dat je gelijk hebt. Helaas wist ik gewoonweg niet... Heb dat ding meegekregen, olie gepeilt (was laag), bijgevuld en ben gaan rijden. Bij mn andere voertuigen hoefde ik dit niet bij te vullen... althans, niet zo vaak. En gaat er een olielampje branden als het te laag wordt. Bij een Alp niet?

Oke, dus een ander blok. Dat ga ik opdiepen.
Straks mn agenda even leegschudden en een lijstje maken met alle shit die ik moet verzamelen, dan kan ik dat naar mijn ouders sturen, dan ligt het daar klaar. Dan kan ik er een weekend heen en proberen het in orde te maken!

Dwarrel... ja, maar wel een knappe! Dankje;)
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #21 Gepost op: 02 november 2016, 09:31 »
Citaat
dan kan ik dat naar mijn ouders sturen, dan ligt het daar klaar.

Dus je hebt een blokje gevonden. ?

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #22 Gepost op: 02 november 2016, 09:49 »
ohnee! nog geen blok gevonden! Dus tips zijn welkom!!

Maar ik ben niet wekelijks @ ouders, dus wil eerst alles verzamelen... heel irritant als ik daar op een zondag aan het knutselen ben en je mist 1 bout... dan vervloek ik alles!

Dus pakkingen, keerringen, bougies..etc, dat het er maar klaar ligt.

En wil niet teveel en te lang rommel maken bij hun in de garage.. anders ligt dit motor daar weken in onderdelen..
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #23 Gepost op: 02 november 2016, 10:16 »
Er zit een oliedruk lampje op je dashboard, die zou aan moeten gaan als het oliepeil gevaarlijk laag is.


Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #24 Gepost op: 02 november 2016, 10:30 »
Lampje werkt wel, bij starten... maar heeft verder nooit gebrand..  :-[
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Waffie

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #25 Gepost op: 02 november 2016, 13:41 »
is het geen idee om die motorfiets  bij een van de club specialisten te krijgen

waar staat de motorfiets ?

ik denk dat dat vlotter gaat

ps

ik heb ergens nog een blok liggen dat  niet vast gelopen is (olie verbruik zeg ik niets van)
je zult het alleen zelf in de stelling moeten zoeken en eruit moeten komen trekken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline James Bond

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #26 Gepost op: 02 november 2016, 19:51 »
Tip: koop een zilverkleurig blok ipv een zwarte. Dat zijn de sterkste bolkken. Wel ff de opnemer verwisselen (naast de koppeling) en het is plug en play. Zie ook voor ombouwfotos in dit voorsteltopic: " AT en TA rijder ".
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Jeroen

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #27 Gepost op: 02 november 2016, 22:11 »
Er zit een oliedruk lampje op je dashboard, die zou aan moeten gaan als het oliepeil gevaarlijk laag is.

Mijn ervaring met olie lampjes van Honda is dat die pas gaan branden 14 dagen NADAT je had moeten bijvullen...
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Waffie

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #28 Gepost op: 03 november 2016, 00:08 »
Het olie controle lampje werkt op olie druk in het druk smeer systeem

als deze gaat branden is er  al totaal geen oliedruk meer.
echter er zijn een aantal delen die gesmeerd worden door de spat smering  voor smering van de zuigerhemden en de koeling

de interne wrijving is zeer groot op het moment dat er geen smering meer is en dat heeft gewoonweg grootte gevolgen

7000 rpm betekend ook dat de zuigers 14.000 keer per minuut in beweging zijn een krukas ruim  100 rondjes maakt per seconde
je kunt bijna geen voorstelling maken dat dit technisch mogelijk is met enkel wat druppels olie er tussen

en of juist niet   
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Blommetje

Re: Nieuw lid, nieuwe Transalprijder
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2016, 08:06 »
Hi!

Leuk dat iedereen zo meedenkt. Fijn!

Ik had een zilverkleurig blok. GEEN idee verder Hoe en wat het verschil js maar oké,  zal een zilver blokje zoeken.

De motor staat nu in Leerdam. Ik heb geen auto/trekhaak/bakje dus vervoeren is lastig. 


@ Waffie; waar staat die stellingkast? 
Wat weegt een blokje? Kan vast wel de auto van mn ouders lenen en t achterin kieperen.


- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -