Ik heb zelf een powercommander op mijn 2004 Varadero en moet toegeven dat ik de investering niet op vind wegen tegen de (niet?) merkbare verbetering tijdens het rijden. Een positieve grafiek is natuurlijk een leuke beloning, maar wat heb je er aan als je dit niet tijdens het rijden merkt? Voor het verbruik hoef je het niet te doen omdat de injectiedero sowieso al erg zuinig is (voor een dikke 1000cc Vtwin van rond de 280 kg!)
Op mijn carbudero had de tuningjob (Dynojet gasnaalden in combi met K&N luchtfilter en Rino uitlaatdempers) een veel beter merkbare invloed: het brandstofverbruik daalde aanmerkelijk (15 tot 20%), de koppelkromme nam behoorlijk toe (+ 5 PK in het middengebied) en als resultaat pakte de motorfiets gewoon veel beter op.
Heb inmiddels een aantal keren op het laatste model gereden (dus vanaf modeljaar 2007). Vind de injectie dusdanig goed uitgebalanceerd dat ik er niet over zou peinzen om de investering voor een powercommander te doen. Duurzaam luchtfilter (BMC of K&N)? OK, maar vooral omdat ik dan niet iedere 12.000 km aan een (te-) duur Honda exemplaar vast zit. Andere uitlaatdempers? Tuurlijk, een V-2 moet je horen.
Maar dankzij de injectie kan het motormanagement prima op het luchtfilter resp. de uitlaten worden aangepast; hiervoor heb je echt geen powercommander nodig. Uiteraard zal een leverancier dit niet met me eens zijn; maar ja, het is ook zijn of haar broodwinning, maar ook mijn uitgave!
Het (steevast) tanken van +98 (minimaal) benzine levert je qua motorbeleving véél meer op dan het laten monteren en afstellen van een powercommander.
Voor de carbudero (dus het model tot 2003) zou ik het laten plaatsen van dynojet gasnaalden in de carburateur zonder meer adviseren gezien de (erg!) positieve invloed op het karakter (en de dorst... ) van het carburatie-blok.
Bernard, het is jammer dat ik de Varadero niet meer heb anders zou ik je graag het verschil laten voelen. Het was niet een verschil van "het lijkt dat ie iets beter is geworden of zit het tussen m'n oren" maar echt vanaf de eerste meters "woohh! Dat ding gaat er als een speer vandoor!".
Het is zeker niet de eerste motor van mij die op een tesbank gestaan heeft dus ik wist ongeveer wat ik kon gaan verwachten en ik hoopte iig van die rukkerige injectie af te komen, het uiteindelijke resultaat was dus ver boven verwachting.
Misschien ligt het verschil in diegene die de mapping gemaakt heeft. Ik denk dat veel "tuners" gewoon uitgaan van de standaard mappings die Dynojet zelf levert voor verschillende configuraties.
De tuner waar ik geweest ben heeft besloten de mapping helemaal vanaf nul te maken. Koste +/- 2,5 uur testbanktijd met twee man (één achter de PC en één op de motor).
Iedereen die een beetje kijk heeft op tuning ziet dat het verschil in koppelverloop behoorlijk is en zoiets in real live niet niet "tussen de oren zit".
Over deze tuner: hij is minder bekend bij het grote publiek en zit daar ook helemaal niet op te wachten. Broodwinning dmv zijn zaak is voor hem een bijzaak geworden en als je bij hem in de werkplaats komt snap je ook waarom. Pure passie heeft deze man voor zijn werk en geld komt op een tweede plaats.
Klein voorbeeldje: de uitlaatgassen meet hij niet uit één van de dempers maar meteen na de collector (moet daar je wel een gaatje boren en draad tappen).
Ondertussen "doet" hij wel de motoren van veel bekende racers waaronder bv de WK supersport CBR's van Benjan Motoren.
Het luchtfilter heb ik idd zelf aangepast en dat scheen een goede zet geweest te zijn (niet helemaal per ongeluk
). De smoorklep die in het luchtfilter van een 2003 Varadero zit is dus verwijderd waardoor de luchttoevoer een heel stuk gelijkmatiger wordt. Deze smoorklep zit er puur vanwege de geluidseisen en staat bij stationair gewoon open, gaat boven de 2500 rpm dicht en loopt tegen de 4000 weer open.
Voorwaarde is wel dat de Powercommander afgesteld wordt door iemand die weet waar hij mee bezig is
Tegenwoordig kan iedereen een motor "tunen" door er een Powercommander in de zetten en de "bijbehorende" mapping te laden. Even op de bank laten zien wat het veschil is en er is weer een klant tevreden
(of niet zoals in Bernard z'n geval..)
Ik zeg zeker niet dat alle "Dynojetcenters" zo werken maar het feit dat de testbanken als paddestoelen uit de grond schoten toen de Powercommander op de markt kwam ligt er wel...