Auteur Topic: verslapte klepveren  (gelezen 1269 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jopie

verslapte klepveren
« Gepost op: 06 november 2016, 11:19 »
Hier een vraag voor de doorgewinterde sleutelaars.
Kan het voorkomen dat drukveren door lang ingedrukt staan hun spanning verliezen?
Ik denk dan aan klepveren die maximaal ingedrukt blijven bij motoren die wat langer stilstaan. Ik zie hier wel vaak dat koppelings-drukveren vervangen worden omdat ze verslapt zouden zijn. Maar ik hoor dat nooit over klepveren.
In de WPHB staat wel vaak een testje om de spanning te controleren.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat een klepveer lam is geworden, na lang ingedrukt te hebben staan
Heeft iemand daar ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 06 november 2016, 11:42 door Jopie »

Offline PimW

Re: verslapte klepveren
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2016, 11:35 »
Ja dat kan. Echter de koppelingsveren zijn een stuk minder taai dan de klepveren.

Als je erbij bent kun/moet je ze gewoon even opmeten. Meestal word de lengte van de veer gemeten in rust.
Ik zou me er verder geen zorgen om maken.


Offline Yank

Re: verslapte klepveren
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2016, 11:53 »
Alleen door het gebruik, niet van het stilstaan! Ze zouden snel versleten zijn als ze van het ingedrukt alleen al zouden verslappen. Wel is het zo dat bij motoren met een hoge km stand bij revisie de klepveer lengte gemeten moet worden. Vaak staat er in de werkplaats instructie ook nog een bepaalde veerspanning vermeld bij een bepaalde indruk lengte.

Offline PimW

Re: verslapte klepveren
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2016, 12:19 »
Helaas! Ook van stilstand verslappen de veren, omdat ze onder voorspanning staan.