Auteur Topic: Transalp start niet meer bij kouder weer?  (gelezen 8155 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2016, 18:42 »
Citaat
Als je een hogere spanning krijgt dan de batterij aangeeft (1,5V en 9V) weet je hoe laat het is

Of je krijgt een juiste en de batterij is bijna leeg  :'(
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2016, 23:22 »
Rob is langs geweest op zijn motorfiets

eerst een meting gedaan  op de accu bij stilstaand= 13.6 volt

daarna de motorfiets gestart  met licht aan= gemeten spanning over de accu kruipt om hoog richting 16 volt bij ca 5000 rpm

accu was overigens  zeer warm en stond bijna droog dus eerst de accu weer op peil gezet met demi water
vervolgens stekker verbindingen naar de regelaar gecheckt en die zagen er schoon uit (geen corrosie)
vervolgens een nieuwe regelaar geplaatst en opnieuw de laadspanning gemeten en blijft dan max rond de 13,5-14 volt hangen bij 5000 rpm

De accu  is nog niet vervangen  in afwachting van de performance dezer dagen
mocht de cranking power  problemen geven zullen we deze alsnog moeten vervangen
 


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Rob de Bob

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #32 Gepost op: 11 november 2016, 08:44 »
Yes, ik had gisteravond al willen reageren, maar i.v.m. andere afspraken is het daar niet van gekomen.

Ad stuurde me gister tijdens m'n werk een berichtje dat ik dezelfde dag nog langs zou kunnen komen, dus even snel vrij gevraagd laat in de middag en naar Sprundel gereden. Ik wist dat ik daarmee een risico nam, gezien sommigen van jullie al hadden geadviseerd om er niet mee door te rijden. Maar omdat ik er toch moest komen, en het niet heel erg ver rijden is, heb ik toch de gok genomen. Zat wel met lichte spanning op de motor moet ik eerlijk zeggen :angel:.

Bij Ad bleek de (originele) accu inderdaad bijna droog te staan  ::). Doen we dus zo niet nog een keer.

Gelukkig blijkt tot op heden alleen de spanningsregelaar kapot te zijn. Daarbij zal ik de accu('s) wel in de gaten houden. De MotoBatt liet de slechtste metingen zien, maar die wil ik nog wel een keer testen of tie het nog doet op de nieuwe spanningsregelaar.

Bedankt allen voor jullie adviesen en het actief meedenken!

Offline Arjen

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #33 Gepost op: 12 november 2016, 11:43 »
Fijn om te horen dat het opgelost is. Nu weet je ook dat je multimeter het prima doet  :))
“Never Stop Exploring”

Offline DPC

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #34 Gepost op: 12 november 2016, 13:55 »
Mijn Alp wilde ook niet starten afgelopen dinsdag.
Dit draadje dus nauwlettend in de gaten gehouden (en de K75 maar weer uit de stalling gehaald).
Had gelijk maar een nieuwe accu besteld ondanks dat de oude accu volgens de vorige eigenaar ook redelijk nieuw was.

Nieuwe accu vervolgens volledig opgeladen (12.86V)

Vanochtend met koude handjes de accu verwisseld en wat bleek, de kabels zaten bijna los op de polen. Denk dat ze handvast aangesloten zaten en vergeten vast te draaien.
Oude accu gemeten, ook 12.8 V.

Toch maar de nieuwe accu geplaatst, start weer als een nieuwe maar denk dat de oude accu gewoon nog goed is, die ligt nu aan de druppelaar, ik laat de Ctek een dag zijn ding doen en daarna de oude accu een paar dagen in de gaten houden en meten.

Spanning gemeten met motor op toeren (3000 rpm) , rond de 14.5 V
Ik hoop dat het startprobleem in ieder geval verholpen is.

Groeten van een nieuwe Transalp rijder (dwz, ik ben nieuw op de Transalp, de Alp is van '99)
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Oldtimer

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #35 Gepost op: 12 november 2016, 18:39 »
Veel voorkomende problemen bij wat kouder weer zijn meestal slechte verbindingen, accu's die aan hun eind zijn of door korte ritjes met verlichting aan bijna niet opgeladen worden.
Een losse accupool is er ook eentje, maar ook de oxidatie tussen klem en accupool.
Al eerder werd genoemd een laag niveau van het accuzuur.

Realiseer je dat een koude motor bijna 50% meer vermogen vraagt met starten. Deels door de dikkere olie, maar ook door vocht.
Als het elektrisch systeem in orde is, en ook de verdere onderhoudstoestand van de Alp heb ik nog niet meegemaakt dat hij niet startte.

Ook niet bij 10 graden vorst ( al komt dat bijna niet meer voor.)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline DPC

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #36 Gepost op: 12 november 2016, 19:43 »
Ik denk (hoop) ook dat het de combinatie kou en slechte verbinding was.
Laag niveau  accuzuur  is niet van toepassing (als het goed is), het betreft een Gel accu (LandPort GB12a-a)
Accu is weer geladen en heeft na een paar uur van de lader af een spanning van 13,2 Volt

Ik hou hem een tijdje in de gaten

Nieuwe accu is wel een traditioneel type maar dan 14Ah. De aansluiting gelijk voorzien van ani-lube.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Rob de Bob

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #37 Gepost op: 15 november 2016, 13:26 »
Nog even aanvullend. Nadat ik de spanningsregelaar had vervangen, bleek toch dat mijn accu's het loodje gelegd hebben/te zwak zijn. De MotoBatt was al eerder opgeblazen, want er zat zo'n dikke bobbel halverwege. De originele heb ik dus zelf eigenhandig kapotgereden, ondanks wijze adviezen van jullie  ::).

Starten ging nog steeds moeizaam daarom, dus ben afgelopen zaterdag nog om een nieuwe MotoBatt accu geweest, en nu start ie weer prima! Binnenkort eens een voltmeter installeren.

Offline Oldtimer

Re: Transalp start niet meer bij kouder weer?
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2016, 13:29 »
Citaat
Binnenkort eens een voltmeter installeren.

Heel strak plan.  8)

Een ezel enz............... >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.