Auteur Topic: Voorsteldraadje nieuw lid :-)  (gelezen 20801 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Gepost op: 13 november 2016, 20:22 »
Goedenavond allen,

hier een nieuw lid woonachtig in Brabant. Ik ben bezig met lessen en verwacht binnen 3 maanden een motor te gaan kopen voor deels woon/werk verkeer maar vooral toch om 'technisch' te kunnen gaan rijden. Ik denk aan trials, bossen, ruig terrein, zodra ik wat meer ervaring heb opgedaan.

Heb me onder andere geregistreerd omdat ik al redelijk zeker denk te zijn van wat ik wil ga rijden, en ik wil een 'harde' motor vinden. Ik ben niet vies van een beetje sleutelen en heb dat vroeger ook veel gedaan, maar het ding moet betrouwbaar zijn om minimaal twee keer per week een lange(re) rit te maken, ook in hartje winter.

Ik werk in de IT, maak veel kilometers (momenteel dus vooral met de auto) en heb als grote hobby paintball. Ik moet dus vrijwel altijd spullen meeslepen. Fatsoenlijke winterkleding (incl helm, laarzen, handschoenen) heb ik reeds (nieuw) aangeschaft.


Alhoewel niet ontechnisch heb ik weinig motorspecifieke ervaring, ik verwelkom daarom (aankoop)tips, omdat ik voornemens ben om ofwel een Transalp ofwel een Africa Twin te gaan rijden. Dit laat ik afhangen van het aanbod, de prijs en de looks. Als de prijs laag genoeg is ben je minder kieskeurig en verwacht je nog wel wat klusjes... maar ik weet niet voor welk bedrag je een echt goede motor mag verwachten. O.a. van de AT liggen de prijzen bij dealers nog flink uit elkaar, ondanks vergelijkbare kilometerstanden.

Ik ben benieuwd naar jullie en wat ik hier op dit forum allemaal kan gaan meemaken :-).
Transalp XL600V

Offline jaspersFZR

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2016, 10:12 »
Welkom ook uit brabant. Ik paintball niet meer, maar wel veel gedaan (hoogtepuntje was altijd mahlwinkel)

Succes met de zoektocht! Aankooptips zwerven hier veel rond. Kijk ook eens op motoraventurist.nl daar staan alp specifiek wat handige tips.
de transalp wordt steeds mooier

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2016, 18:14 »
Ik heb ondertussen een leuke PD06 uit 1990 weten te vinden. Deze gaat nog een beetje vertroeteld worden, voorzien van een kuipbeugel, koffers plus rek... middenbok en handkappen zitten er al op. Ding heeft 63k gelopen en ziet er nog netjes uit.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2017, 19:42 »
Tadaa :-)



De motor is helemaal af en zal volgende week vrijdag opgehaald worden. Het was een standaard Transalp PD06 uit 1990 met alleen een middenbok, maar hij miste de duosteuntjes. Die zitten er nu op, er is een nieuwe achterplaat op gekomen (met bijpassende topkoffer), een Hepco & Becker kofferset en een paar Givi valbeugels. De banden zijn vervangen door een nieuwe set Dunlop on/offroad.

Motorrijbewijs is ondertussen binnen, alle examens van de eerste keer gehaald ;D.
Transalp XL600V

Offline luwe

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2017, 20:11 »
welkom hier maar dat zal wel lukken
groeten uit Twente :)
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 16:58 door luwe »

Offline Raymond

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2017, 20:50 »
Welkom, mooie TA.
Waar in brabant rij je ?

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2017, 21:36 »
Welkom, mooie TA.
Waar in brabant rij je ?

West Brabant, Utrecht, Zeeland en soms een beetje Belgie en Duitsland.
Transalp XL600V

Offline Raymond

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2017, 21:47 »
Top, woon zelf in de gemeente Bergen op Zoom.
Er zijn nog een aantal hier in de omgeving, en ook wij treffen elkaar wel eens. Succes

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2017, 21:57 »
Op deze mooie oldtimer rijd een kale knar met een zwart pak een een knalgele helm, valt niet te missen :-).
Transalp XL600V

Offline luwe

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2017, 23:38 »
mooi berg op en weer naar beneden  >:D

Offline Oldtimer

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2017, 09:32 »
Citaat
kale knar met een zwart pak een een knalgele helm, valt niet te missen

Met die knalgele valt die kale toch niet op  >:D

Maar mooi alpje heb je daar.
Zal zeker wel een keer bewonderd worden bij een van onze ritten.
Welkom in elk geval en veel plezier.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marccoef

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2017, 13:37 »
Moooi ding!

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2017, 18:03 »
Zo, de eerste 150 kilometers staan erop!

Vanmorgen opgehaald, gelijk even naar kantoor op en neer gereden, voornamelijk snelweg en daarna nog even mee kinderen van school halen (vrouwlief met de auto) voor wat stadsverkeer.

Conclusie: Het rijdt echt helemaal geweldig, veel relaxter dan de lesmotor, maar toch met net zo veel power.
En met de koffers ziet ze er nog net iets meter uit :-).

Transalp XL600V

Offline DPC

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2017, 23:59 »
Mooi hoor, heel veel veilige kilometers toegewenst. En gefeliciteerd met je rijbewijs. Geniet er van...
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Trigger

Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2017, 21:53 »
Heb vanmiddag een filmpje opgenomen voor Youtube, even testen of het me lukt video en audio apart op te nemen, monteren e.d..

Kwaliteit is behoorlijk bagger, maar het is in ieder geval duidelijk wat er gebeurt ;D.

Er zit wel een 'bijgeluid' in de Alp dat ik nog niet helemaal thuis kan brengen, het is vrij goed hoorbaar in de video.
Het loopt op met de snelheid, maar klinkt te 'langzaam' om een sneldraaiend voorwerp te zijn (zoals een aanlopend wiel of remschijf) dus ik gok op iets dat met de ketting te maken heeft? Geluid is heel duidelijk hoorbaar vanaf 09:20.


https://youtu.be/j1ACfY0c0m0

Commentaar op rijstijl uiteraard toegestaan, maar opbouwend graag C:-).
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 22:52 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Sopa

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2017, 22:14 »
Zo een opgenomen geluid is natuurlijk lastig te beoordelen, maar ik vind t een vrij heftig geluid. Ik zou t wel serieus nemen.

Offline Trigger

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2017, 22:24 »
Dat ga ik ook zeker doen, het is stilstaand niet te horen, dus zo'n video met geluid is essentieel voor de probleemstelling denk ik.
Moet er ook nog een keer een expert op laten rijden, had me ingeschreven als TCN lid maar die inschrijving blijkt kwijt >:(.
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2017, 22:33 »
het lijkt wel een koude diesel, heb je een gat in je uitlaat?
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2017, 22:39 »
het lijkt wel een koude diesel, heb je een gat in je uitlaat?

Dat vermoeden heb ik wel ja :D.

Bij koud starten, wanneer er nog waterdamp uit de einddemper komt, zie je een beetje damp onder het laatste hitteschild (op de einddemper) vandaan komen. De motor is zelf in goede staat, maar de uitlaat heeft flink wat roest, dus ik acht de kans groot dat daar ergens wat rotte plekken in zitten.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 22:47 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Rob de Bob

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2017, 22:44 »
Mooi filmpje! Persoonlijk vind ik de kwaliteit van beeld en geluid prima.

Galderse meren toevallig? Zitten paar leuke stukjes daar ja 😎

Offline Trigger

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2017, 22:52 »
Mooi filmpje! Persoonlijk vind ik de kwaliteit van beeld en geluid prima.

Galderse meren toevallig? Zitten paar leuke stukjes daar ja 😎

Inderdaad Galderse Meren!
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2017, 23:04 »
het geluid wat je hoort in het filmpje is volgens mij van je banden. En dan over je filmpje, ik weet niet of je hollywood aspiratie's hebt maar waarom spreekt the rolling dutchman geen dutch?
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2017, 06:51 »
het geluid wat je hoort in het filmpje is volgens mij van je banden. En dan over je filmpje, ik weet niet of je hollywood aspiratie's hebt maar waarom spreekt the rolling dutchman geen dutch?

Omdat ik dan weinig kijkers buiten Nederland zal hebben :D.

Wat betreft de banden... ik heb het gevoel dat het te 'mechanisch' klinkt om banden te zijn. Het klinkt alsof er 2 verschillende materialen tegen elkaar aanlopen, zoals bv een de kettingbegeleider oid? Ik heb er nog weinig verstand van, maar ik weet wel hoe bandengeruis klinkt (ik heb al behoorlijk wat banden versleten onder de leasewagens) en dat is toch anders.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2017, 07:39 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Floris

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2017, 08:44 »
Wat betreft de banden ... ik heb het gevoel dat het te 'mechanisch' klinkt om banden te zijn.

Ik doe een gokje ...

Als ik naar het filmpje kijk dan lijkt het alsof de achterband nieuw is. Klopt dat? En heeft meneer Motorport misschien een te brede band gemonteerd, zodat die nu ergens aanloopt?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline voorstad

Re: Eerste (bruikbare) videomateriaal van de Alp
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2017, 09:39 »
Ik doe een gokje ...

Als ik naar het filmpje kijk dan lijkt het alsof de achterband nieuw is. Klopt dat? En heeft meneer Motorport misschien een te brede band gemonteerd, zodat die nu ergens aanloopt?

Uit ervaring kan ik zeggen dat een 140 band (op een standaard velg past officieel maximaal 120 breed) inderdaad tegen de originele uitlaat kan schuren. Maar het is eenvoudig te zien door even aan de binnenkant te kijken of je een glimmend plekje ziet op je uitlaat......
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2017, 09:41 »
Metaal tegen rubber zou inderdaad dat geluid verklaren. De band is (inderdaad nieuw) 130 breed en de velg is voorzover ik weet inderdaad standaard. Ik zal straks eens kijken, zou wel erg slecht zijn als een professionele motorzaak een dergelijke fout zou maken!

Om even van onderwerp te wisselen trouwens: Gisteravond even de AVB dunnetjes over mogen doen. Iemand die ik ken uit mijn buurt heeft ook gelest bij mijn rijschool, en zijn vader ging nu voor een proefles. Daar moesten wij bij zijn natuurlijk. Aangezien de instructeur met de proefrijder op een lesmotor wegreed, heb ik de pionnen maar meegenomen in de topkoffer en aldaar wat oefeningen uitgezet.

Slalommen ging al prima, maar ik heb nu ook een fatsoenlijke noodstop geoefend, en de uitwijkoefening. Het was enigzins spannend om steeds harder en verder door te knijpen zonder ABS, maar de Alp stelde niet teleur. Alhoewel ik nu heb ondervonden waarom mensen de remmen van de Alp als 'niet zo geweldig' bestempelen (ze missen wat 'bite'), uiteindelijk haalde ik met hard werken ruwweg dezelfde stopafstand als met de lesmotor (CB650f met ABS) - zij het met een blokkerend achterwiel en een beetje 'fishtailing'. Ook de uitwijkoefening ging voorbeeldig. Voor de toeschouwers een leuk zicht om eerste een naked bike te zien, en dan een relatief slagschip wat net zo lenig om de pionnen heen vliegt. Leuk detail: Ik ging zo schuin dat ik de pionnen raakte met de koffers.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2017, 09:51 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #26 Gepost op: 17 februari 2017, 15:59 »
Ik heb even gauw gekeken, maar ik zie nergens slijtageplekken van/op de achterband. Op het plaatje dat op de achterbrug gemonteerd zit staat dat er een 130 band op moet, en dat zit er ook op. Verder heb ik de ketting gecontroleerd, voorzover dat met mijn gebrekkige kennis mogelijk is.

De ketting heeft (uiteraard) speling, ik gok zo op het zicht tussen de 3 en 4 centimeter. Een te strakke ketting zou ook bijgeluiden kunnen geven. De binnenzijde van de schakels is aan de droge kant, maar op de scharnieren van de schakels zit volgens mij voldoende vet.

Wat kan ik het beste gebruiken om hem te olien/invetten? Ik heb nog ergens een busje kroon kettingolie staan.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2017, 14:27 »
Ik denk dat ik weet waar 'het geluid' vandaan komt. Helaas is Q-Music er niet bij om me een prijs te geven ;D.

Als ik een gangetje of ~30 of hoger heb en met ingetrokken koppeling stationair uitrol, hoor ik de ketting heel duidelijk, aan de zijde van het blok. Bij lagere snelheden hoor je een beetje getik, maar dat is vrij zachtjes. Bij hogere snelheden vermoed ik dat dit kettinggeluid dat 'gehuil' word wat je op de video hoort. Als je heel goed oplet 'voel' je het geluid ook, een soort weerstand waar de motor bij elke revolutie van de ketting 'doorheen' gaat.

Ik heb de ketting goed ingespoten en daarna weer een kilometer of 80 gereden, maar het geluid blijft. Het loopt blijkbaar niet dermate stroef dat het verbruik er onder lijdt, maar ik zou het toch graag oplossen.

Iemand een idee?

- edit -

Volgens Haynes moet de 'chain slack' 35 tot 45mm zijn. Ik heb een poging tot meten gedaan, en vermoed dat ik minder dan 30mm heb (eerder 25mm) - dat is dus te strak. Eens kijken of ik kan uitvogelen hoe ik hem losser zet...

- edit 2 -  :D

Motor zonder zijkoffers (want gewicht) goed op de zijstandaard gezet, onbelast dus, en nogmaals gemeten. Nu meet ik 45mm, dus dat is correct. En maar goed ook, want die asbouten zitten zo gruwelijk goed vast dat ik ze nooit los had gekregen.

Nu ben ik helaas nog geen steek verder, want nu weet ik nog niet wát het geluid en die 'weerstand' veroorzaakt. Voor de zekerheid de ketting nog maar eens ingespoten.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2017, 16:01 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2017, 13:29 »
Ga eens op de motor zitten of laat iemand de motor ens achter in de vering drukken en kijk dan naar de speling op de ketting.

Wanneer de achteras in lijn staat met het voortandwiel en het scharnierpunt van de achterbrug staat de ketting op zijn strakst en dan moet hij nog net een beetje slack hebben. Dit word in de literatuur vaak teruggerekend naar een speling op de middenbok of zijstandaard maar dat is wat tricky.

De as zit als het goed is op ~90Nm, ik zet er vaak een ringsleutel op en ga daar even op staan (trek me op aan de motor zegmaar, ik kom massa te kort ;D ).

Heeft de ketting harde stukken? Zitten er schakels vast of kun je ze allemaal met de hand heen en weer bewegen? Wat is de staat van de ketting (Druk met een vinger in het midden onder de achterbrug de ketting omhoog en trek aan de achterkant van het achtertandwiel de schakels naar achter toe)?
Heb je de ketting op verschillende punten gemeten? Een ketting kan plaatselijk uitrekken, dat zie je terug in een varierende kettingspanning.

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2017, 13:53 »
Ga eens op de motor zitten of laat iemand de motor ens achter in de vering drukken en kijk dan naar de speling op de ketting.

Wanneer de achteras in lijn staat met het voortandwiel en het scharnierpunt van de achterbrug staat de ketting op zijn strakst en dan moet hij nog net een beetje slack hebben. Dit word in de literatuur vaak teruggerekend naar een speling op de middenbok of zijstandaard maar dat is wat tricky.

De as zit als het goed is op ~90Nm, ik zet er vaak een ringsleutel op en ga daar even op staan (trek me op aan de motor zegmaar, ik kom massa te kort ;D ).

Heeft de ketting harde stukken? Zitten er schakels vast of kun je ze allemaal met de hand heen en weer bewegen? Wat is de staat van de ketting (Druk met een vinger in het midden onder de achterbrug de ketting omhoog en trek aan de achterkant van het achtertandwiel de schakels naar achter toe)?
Heb je de ketting op verschillende punten gemeten? Een ketting kan plaatselijk uitrekken, dat zie je terug in een varierende kettingspanning.

Ik heb alle schakels gecontroleerd met de hand. Sommige bewegen zwaarder dan andere, maar geen van allen zitten vast en ook als een schakel zwaar beweegt, is hij niet roestig, het gaat wel soepel, zeg maar. Ik heb maar op één punt gemeten.

Zojuist een afspraak gemaakt met Waffie om zaterdag langs te gaan, het zit me niet lekker als er een risico bestaat dat mijn uitgaande as hierdoor beschadigd raakt. Ik heb het geluid ook op het internationale Transalp forum laten horen en daar werd ook direct naar een 'plaatselijk uitgerekte' ketting gewezen als veroorzaker van dit symptoom.

Als dat zo is, vind ik dat ik nog even te rade moet gaan bij de dealer. Ik heb dan wel geen garantie, maar er is een afleverbeurt gedaan waarbij 'alles wat versleten is, vervangen werd'.
Transalp XL600V