Even op alle reacties ingaan:
Ik heb de afspraak met Ad voor morgen afgezegd, omdat de borgplaat er momenteel af ligt. Ik vind het onverantwoord om nu nog met de motor te rijden. De 'spetters' op het einde van de as zitten definitief vast, dus het is geen vuil of iets dergelijks.
De tanden aan het eind van de as lijken inderdaad flink afgeknauwd te zijn, ik kan alleen maar gissen naar de reden.
De afspraak bij de afleverbeurt was dat hij alle slijtagedelen zou vervangen die aan vervanging toe waren.
Dit lijkt mij in dit geval zeer zeker van toepassing, en een oliefilter van een tientje mag je dan toch zeker niet overslaan.
In plaats van morgen naar Ad te rijden breng ik de motor terug naar de dealer (zit hier 1.5km vandaan, dat durf ik nog wel aan) en ga ik hem vragen om in ieder geval de motor in de staat te brengen zoals ik van een afleverbeurt mocht verwachten, dat wil zeggen de filters, olie, en de ketting/tandwielset. Als daarbij blijkt dat hij dit niet kan, omdat de as daar niet meer toe in staat is, zou ik zeggen dat dit toch echt zijn probleem is.
Ik hou echter rekening met het feit dat ik aan het kortste eind trek (ze zijn tot nu toe erg vriendelijk en behulpzaam geweest, maar je weet het niet) en als ik dan alleen een kettingset loskrijg (en misschien zelfs dat niet) moet ik overwegen deze vast te lassen aan de as. Dan is dit de laatste kettingset die er op gaat voor ik een blokrevisie moet doen.
Op zich vind ik het helemaal niet zo'n vervelend idee om naar het idee van Oldtimer de motor compleet op te knappen, ik mis alleen echt de gereedschappen en alhoewel ik niet on-technisch ben heb ik nog nooit een blok van binnen behandeld. Waarschijnlijk is daar wel extra expertise nodig.