Auteur Topic: Voorsteldraadje nieuw lid :-)  (gelezen 20796 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arjen

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #90 Gepost op: 15 maart 2017, 15:34 »
Ik vermoed dat ze de carb hebben overgezet van het oude blok, op het nieuwe blok.

Mogelijk klopt de maat van de sproeiers niet?
“Never Stop Exploring”

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #91 Gepost op: 15 maart 2017, 15:46 »
Even gecheckt, ze hebben inderdaad de oude carbs overgezet.
Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #92 Gepost op: 15 maart 2017, 16:27 »
Citaat
1987 & 1988 (V-H & V-J)
1989 (V-K)
1990 (V-L) available in Germany, unchanged from V-K model.
1991 (V-M)
1992 & 1993 (V-N & V-P), unchanged from V-M, just colour changes.
1994 & 1995 (V-R)
1996 (V-T)
1997 (V-V)
1998 & 1999 (V-W & V-X), unchanged from V-V, just colour changes.

Citaat
Fuel System
Main jet:
V-H to V-R – front cylinder 128
V-H to V-R – rear cylinder 130

V-T – front cylinder 118
V-T – rear cylinder 120

V-V to V-X – front cylinder 115
V-V to V-X – rear cylinder 118

Pilot jet: 38

Pilot screw setting (turns out):
V-H & V-J models: 2½
V-K to V-P models: 2¼
V-R to V-T models: 1¾
V-V to V-X models: 2¼

Float height: 7.0 mm
Idle speed: 1300 ± 100 rpm
Throttle grip free play: 2.0 – 6.0 mm (1/16 - 1/4 in

Op je blok staat de engine code, hiermee kan je opzoeken welk bouwjaar deze heeft. Ik zou het even checken.

Wat me wel opvalt is dat de oudere sproeiers groter zijn, dus het kan ook op te lossen zijn via afstelling of synchronisatie.

Andere verdachten: inlaatrubbers (even busje deo pakken en met lopende motor op de inlaatrubbers spuiten, toerental verandering is lek). Vacuumslangetje voor benzinekraan en benzinekraan zelf.
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #93 Gepost op: 15 maart 2017, 16:52 »
Waar heb je deze sheet vandaan Arjen.
Heb er laatst naar gezocht maar vond hem niet.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #94 Gepost op: 15 maart 2017, 17:05 »
Het blok is zilver en heeft de code PD06E.

Waar zitten de inlaatrubbers? Dat kan ik zelf wel even checken :).

Ik heb de tank even goed afgetopt met Ultimate 98 en er wat injectorreiniger bij gegooid, onder het motto baat het niet...
Het is morgen toch mooi weer, dus zal haar nog eens flink opjagen en kijken wat er gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 20:46 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Oldtimer

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #95 Gepost op: 16 maart 2017, 09:35 »
Citaat
heeft de code PD06E

Is niet voldoende. svp het hele nummer weergeven. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #96 Gepost op: 16 maart 2017, 10:00 »
Houd je het oliepeil een beetje in de gaten? ;D

Offline Oldtimer

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #97 Gepost op: 16 maart 2017, 10:19 »
Citaat
Houd je het oliepeil een beetje in de gaten?

Gemeen Pim. 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #98 Gepost op: 16 maart 2017, 10:29 »
Kwenie mar ik merk dat als ik 120km/u rijd het olieverbruik toeneemt.

Op een onbekend blok meteen 150km/u gaan jagen zou ik het peil in de gaten houden  8)

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #99 Gepost op: 16 maart 2017, 10:52 »
Uiteraard hou ik de olie strak in de gaten zoals Waffie mij reeds leerde :).
En ik heb met een volle tank goeie benzine plus injectorreiniger zojuist even stevig doorgereden, geen centje pijn meer, ook niet bij aan mulder grenzende snelheden. Er zal wel een gremlin in de tank gezeten hebben?
Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #100 Gepost op: 16 maart 2017, 14:28 »
Waar heb je deze sheet vandaan Arjen.
Heb er laatst naar gezocht maar vond hem niet.

Ik tover hem meestal hier tevoorschijn.


Waar zitten de inlaatrubbers? Dat kan ik zelf wel even checken :).

Jouw motorblok ziet eruit als een V, een voorste en achterste cilinder. Bovenop de V zit je carburateur, verbonden via een (vrij stijve) dikke zwarte ...rubber ronde aansluiting op zowel voorste als achterste cilinder.



“Never Stop Exploring”

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #101 Gepost op: 16 maart 2017, 17:44 »
Het is toch briljant wat ik hier allemaal van jullie kan leren :)).

Gelukkig was het loos alarm en kan ik lekker knorren nu, ze is helemaal klaar voor de lente:

Transalp XL600V

Offline Raymond

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #102 Gepost op: 16 maart 2017, 18:07 »
150 km/h  8) , tja dat is de TA wel er pushen denk ik.
Ik geniet met 120 van een heerlijke rit.

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #103 Gepost op: 16 maart 2017, 18:11 »
Dat is ook niet mijn gewoonlijke 'cruising speed' hoor, meeste lange ritten zijn gewoon lekker 100km/h rechterbaan.

In dit geval wilde ik even zeker weten dat het allemaal goed werkte, nadat ze gisteren met 135 begon te bokken.
Transalp XL600V

Offline Raymond

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #104 Gepost op: 16 maart 2017, 18:26 »
Zo is het. Goed testen, goed onderhouden en veel van genieten.

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #105 Gepost op: 17 maart 2017, 12:39 »
zou ik het peil in de gaten houden  8)

Even aangenomen dat de dealer het blok precies tot de streep gevuld heeft, heb ik in de afgelopen ~120km nog geen verbruik kunnen noteren, net even warm gemeten op de middenbok, olie precies tot op het 'max' streepje. Benzineverbruik zullen we het maar even niet over hebben.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #106 Gepost op: 23 maart 2017, 11:33 »
Zojuist 9,3 liter getankt op 207 kilometer oftewel 1 op 22 gereden. Nette score :).
Transalp XL600V

Offline Oldtimer

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #107 Gepost op: 23 maart 2017, 17:12 »
Citaat
Benzineverbruik zullen we het maar even niet over hebben.

waarom niet. >:D >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #108 Gepost op: 23 maart 2017, 17:13 »
waarom niet. >:D >:D

Omdat de bijbehorende snelheden misschien pijn doen in het hart van enkele liefhebbers ;D.
Transalp XL600V

Offline Peter Van

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #109 Gepost op: 25 maart 2017, 18:59 »
Kom een keer op de koffie in Etten-Leur, kunnen we een rondje de boel een onveilig maken op de Alps
PD06 - Huzar

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #110 Gepost op: 26 maart 2017, 16:22 »
Zal ik een keertje doen, maar wat betreft dat onveilig maken, ik ben nog een vrij rustige rijder ;). Ik probeer wel eens wat vlotter te rijden, maar 'raggen' voelt nog niet helemaal comfortabel, daarvoor heb ik nog te weinig kilometers gemaakt.

Het nieuwe motorblok heeft in ~350 kilometer ogenschijnlijk nog geen druppel olie verbruikt, dus ik heb geluk gehad volgens mij :).
Transalp XL600V

Offline Raymond

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #111 Gepost op: 26 maart 2017, 16:29 »
Top, Ettenleur ligt om de hoek. En de TA is een adventure bike toch geen racemonster

Offline Peter Van

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #112 Gepost op: 26 maart 2017, 18:49 »
Zal ik een keertje doen, maar wat betreft dat onveilig maken, ik ben nog een vrij rustige rijder ;). Ik probeer wel eens wat vlotter te rijden, maar 'raggen' voelt nog niet helemaal comfortabel, daarvoor heb ik nog te weinig kilometers gemaakt.

Het nieuwe motorblok heeft in ~350 kilometer ogenschijnlijk nog geen druppel olie verbruikt, dus ik heb geluk gehad volgens mij :).

Ik denk dat de meeste TA rijders het redelijk rustig aan doen ;)
PD06 - Huzar

Offline Trigger

Ik gíng dus voor een nieuwe remleiding...
« Reactie #113 Gepost op: 31 maart 2017, 08:43 »
Maar het scherpe oog van meester Ad ontgaat niets, en voor ik het wist stond ik mijn hele voorkant te ontmantelen:





Na het demonteren van de remleiding viel het me op dat de vorkhoes links gescheurd was. Maarja, dan moet de veerpoot eruit, dus dat moet dan maar nu we toch bezig zijn.

"Heb je de vorkolie wel eens vervangen?" vraagt Ad. Nee....
Nou ja, de boel ligt er nou toch uit...

En die remklauw heeft ook een klemmende zuiger...

Nadat hij constateerde dat de balhoofdlager waarschijnlijk uit hetzelfde jaartal stamt als dat restje prut dat nog uit de veerpoten kwam druppelen, vond ik het mooi geweest, dat komt een volgende keer wel.

Om 2 uur pas thuis, maar wel met een frisse voorkant die weer naar behoren duikt en remt, plus een hoop nieuwe kennis en ervaring.
Kudos en alle lof voor Ad en zijn vrouw, die hun onvermoeibare toewijding weer eens hebben gebotvierd op een Transalp van een hele dankbare eigenaar.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #114 Gepost op: 07 april 2017, 20:08 »
Vandaag het knipperlichtknopjesding even eraf gehad, en de contacten schoongemaakt met een doekje en wat WD40.

Resultaat: er zit nog steeds dezelfde vertraging in de knipperlichten, maar het knopje loopt nu stukken soepeler ;D.
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #115 Gepost op: 27 april 2017, 22:50 »
Onder de bezielende leiding van Meester Mies is vandaag de koppeling van deze Alp vervangen, vanwege het feit dat de oude begon te slippen. Ik bleek ook verkeerde olie te gebruiken, maar ondanks dat de oude koppeling nog niet helemaal 'op' bleek rijd dit nu wel stukken soepeler en fijner. Op naar die offroad cursus over 2 weken :).







Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #116 Gepost op: 28 april 2017, 00:16 »
Vandaag het knipperlichtknopjesding even eraf gehad, en de contacten schoongemaakt met een doekje en wat WD40.

Resultaat: er zit nog steeds dezelfde vertraging in de knipperlichten, maar het knopje loopt nu stukken soepeler ;D.

Alleen de contacten schoonmaken is vaak niet genoeg. Het schuifmechanisme binnenin de schakelaar staat min of meer "in het vet". Dit vet gaat op veel plekjes zitten (o.a. contactjes) maar ook in/tussen het veertje van het contactplaatje.

Lang verhaal kort: goed schoonmaken betekent hier compleet uit elkaar, alles schoonmaken met bijvoorbeeld remmenreiniger. Daarna alles weer in elkaar.

...en dan nog iets: WD40 bevat zowel kerosine als minerale olie. WD40 wordt toegepast als smeermiddel en als ontvetter. Denk daar even 10 seconde over na.

Zo'n klein busje is leuk voor in de tanktas (nood onderweg), maar als je de keuze hebt zou ik een middel gebruiken wat ervoor gemaakt is. WD40 wordt bijvoorbeeld gummig bij lage temperaturen en dan begint je probleem weer van vooraf aan. Daarom in dit geval dus remmenreiniger (of contact spray, ook goed).
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #117 Gepost op: 28 april 2017, 09:35 »
Citaat
Ik bleek ook verkeerde olie te gebruiken,

Aan het bakje eronder te zien ook veel te weinig  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #118 Gepost op: 29 april 2017, 17:38 »
Onverwacht nieuw verbruik record vandaag: 1 op 22.6.
En dat terwijl ik niet eens m'n best deed, en ook stukken 130 heb gereden. Zou dat door die wonderolie van Waffie komen ;D.

Of... De tip van arjen natuurlijk, spiritus in de tank (en dan nog vergeten de reserve te testen....)
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Voorsteldraadje nieuw lid :-)
« Reactie #119 Gepost op: 14 mei 2017, 18:00 »
Mijn Alp heeft nog maar eens bewezen een betrouwbaar werkpaard te zijn. Warm of koud, droog of regen, door de blubber of over steile hellingen, ze heeft zich voorbeeldig gedragen. Helaas lieten mij rijkunsten haar soms in de steek, dus hebben we tot twee maal toe samen de lokale flora van dichtbij bestudeerd ::).




Transalp XL600V