Auteur Topic: Electrisch aansluiten mistlichten  (gelezen 5090 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

Electrisch aansluiten mistlichten
« Gepost op: 17 november 2016, 10:25 »
Sinterklaas neemt voor mij een paar mooie mistlichten mee  :P


Nu wil ik ze graag kunnen bedienen met een extra schakelaar op mijn stuur EN zorgen dat er geen spanning op staat wanneer het contact uit staat. Heeft iemand voor mij een paar foto's en aansluitschema hoe ik dit het beste aan kan sluiten (XL600V)? Ben niet zo bekend met de kabelboom en aansluitingen op de Transalp.

Dank!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2016, 11:52 »
Ik zou er in elk geval een relais tussen zetten.
De spanning kun je weghalen op de rode steker, rechts onder de topkuip.

Deze vervangt dus in het schema de plus draad vanaf de accu.

Mocht je problemen ondervinden weet je de weg naar Duiven.
een schemaatje van het relais erbij gedaan.





PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline voorstad

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2016, 14:04 »
Dank! En iemand nog tips waar ik het beste een stuurschakelaar en een schakelrelais kan halen?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2016, 15:41 »
Wat dacht je van Technica in de van Welderenstraat ?

Kies voor een 12 volt minimaal 10 ampère relais

Maar ook de motorzaken hebben het liggen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline alain

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2016, 19:20 »

De spanning kun je weghalen op de rode steker, rechts onder de topkuip.

Deze vervangt dus in het schema de plus draad vanaf de accu.


Dat draadje van de rode stekker, komt die van een beveiligd circuit dat nog de extra 40watt  of meer kan leveren? Want die mistlamp heeft koelvinnen, dus die wordt warm, dus die verbruikt.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2016, 21:53 »
Citaat
extra 40watt

Hier zit een zekering tussen van 30 ampere ( is dus 360 watt )
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline alain

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2016, 22:19 »
Afgezekerd met 30A: dat moet dan een redelijk dikke draad zijn (minstens 2.5mm2 ?). Ik zal dat eens bekijken.

Ik heb namelijk zelf ook nog een LEDstraler liggen die ik nog moet installeren. Vorig jaar ben ik in een niet-verlichte tunnel ten val gekomen, maar gelukkig zonder veel erg. Volgend jaar reis ik opnieuw door regio's met niet-verlichte tunnels.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Arjen

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2016, 22:33 »
Doe maar minstens 6mm2 denk ik zo... dus daar kunnen je lampjes wel bij :)
(wel ff checken)
“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2016, 02:04 »
Doe maar minstens 6mm2 denk ik zo... dus daar kunnen je lampjes wel bij :)
(wel ff checken)

Volgens mij is de voedingsdraad die naar je contact loopt zo'n beetje 4 mm2.

Heel je motor draait daarop, maar zo heeft de fabrikant dat op basis van de standaard opstelling bedacht.

Als de totale optelsom van verbruik de capaciteit daarvan overschreidt, moet je die voedingskabel dus ook vervangen.

De eerstvolgende vraag is dan: kunnen de contacten van het contactslot dat aan?

Dus ga niet zomaar wat zitten roepen.

En een misvatting is de zekering. Een (smelt)beveiliging is bedoeld om de kabelboom te beschermen tegen kortsluiting, niet tegen overbelasting.

Een kabel kun je ook nog veilig overbelasten, dit uit zich in warmte ontwikkeling. Zolang je de smeltgrens van de isolatie niet overschreidt, kun je dit 'veilig' doen.

Er is veel over te Googlen, maar het is zeker geen gesneden koek.

Ten laatste, bedenk bij 'aftappen' vanaf een bestaand circuit hoevéél je wilt gaan aftappen. Een GPS van 0,01Ah of een set lampen van samen 200W (plm 200W:12V=16Ah).

Daarnaast, gebruik je die lampen 3 uur lang in het donker, of kortstondig bijvoorbeeld bijlichten in een tunnel.


Brom
 

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2016, 03:28 »
zo maar een idee van mij

de lampen zelf stuur je met een relais maar de stroom benodigd voor de lampen kun je toch rechtstreeks van de accu afnemen(wel zekeren)
het relais kun je bijv aansturen met  de stroom van het stadslicht of zelfs de plus draad van het remlicht

schilt een hoop gedoe,
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alain

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2016, 06:59 »
Ook moet je elk spanningsverval over bedrading en contacten trachten te vermijden, want dat gaat ten koste van de lichtopbrengst van de lampen.
Dan is het schema van Marien onverkort bruikbaar, behalve de zekering die er nog tussen moet.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline voorstad

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2016, 08:05 »
De mistlampen in kwestie zijn 2x10w led. Moet ik er wel bij vermelden dat ik met een 100w halogeen voorlamp tijd.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2016, 09:11 »
Bij led moet je wel rekening houden met polariteit.
+ op plus dus.
Qua vermogen geen probleem.

Zoals Ad ook roept kun je de spanning voor de lamp ook direct van de accu halen met een zekering ertussen.
Goede oplossing maar wel wat meer kabeltjes werk.
In mijn schema staat dat ook zo getekend, maar zonder die extra zekering
« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 09:15 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline voorstad

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2016, 10:12 »
zo maar een idee van mij

de lampen zelf stuur je met een relais maar de stroom benodigd voor de lampen kun je toch rechtstreeks van de accu afnemen(wel zekeren)
het relais kun je bijv aansturen met  de stroom van het stadslicht of zelfs de plus draad van het remlicht

schilt een hoop gedoe,

En begrijp ik goed dat dit betekent dat de mistlampen dan altijd aan gaan samen met het stadslicht en uitgaan wanneer contact eraf is?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline PimW

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2016, 10:17 »
Niet als je daar een schakelaartje bij gebruikt.

Offline voorstad

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2017, 14:19 »
Sinterklaas neemt voor mij een paar mooie mistlichten mee  :P


Nu wil ik ze graag kunnen bedienen met een extra schakelaar op mijn stuur EN zorgen dat er geen spanning op staat wanneer het contact uit staat. Heeft iemand voor mij een paar foto's en aansluitschema hoe ik dit het beste aan kan sluiten (XL600V)? Ben niet zo bekend met de kabelboom en aansluitingen op de Transalp.

Dank!

Lampjes eindelijk gemonteerd nadat een gewaardeerd clublid twee boutjes op m'n valbeugels had gelast. Helaas ben ik niet overtuigd van de kwaliteit van de lampen. Ten eerste bleek het glaasje niet helemaal lekker de o-ring af te sluiten, dus die heb ik maar als eerste gekit om een beetje spatwaterdicht te blijven. Ten tweede, na de eerste rit hingen beide lampjes nog alleen maar aan hun draad. De lamp die in een beugel geschoven zit, wordt geborgd met een tapboutje. Dit tapboutje was foetsie en de lampen dus bijna bijna ook.

Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een wat degelijkere oplossing, echter de SW-Motech of Touareg oplossingen van meer dan 300 euro vind ik dan ook weer te gek.

Heeft iemand suggesties voor mooie, degelijke en ook nog betaalbare  ledverlichting die er niet de eerste rit aftrilt en bij het eerste beste regenbuitje er de brui aan geeft?
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 14:21 door voorstad »
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline alain

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2017, 15:22 »
Je kunt ze monteren op een rammount. Dan gebruik je de lamp enkel indien nodig.

Bij mijn TA trilt de valbeugel teveel.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2017, 16:43 »
Citaat
Heeft iemand suggesties voor mooie, degelijke en ook nog betaalbare  ledverlichting die er niet de eerste rit aftrilt en bij het eerste beste regenbuitje er de brui aan geeft?

Niet bij aliexpress kopen maar bij een goede motorzaak  ;) ;)

Had hetzelfde probleem en ik heb ze weggegeven.
Uiteraard zijn er oplossingen voor maar dan moet je wel een draaibank en nog wat ander geneuzel hebben.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline STA

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2017, 08:49 »
Ik zou er in elk geval een relais tussen zetten.
De spanning kun je weghalen op de rode steker, rechts onder de topkuip.

Deze vervangt dus in het schema de plus draad vanaf de accu.

Mocht je problemen ondervinden weet je de weg naar Duiven.
een schemaatje van het relais erbij gedaan.

even terug komend op dit relais.

Er zit ook nog een verschil in een maak of wissel relais, ik had bovenstaande relais met de 87b die werkte uiteindelijk niet met mn accessoires erop wel die gene zonder de letter b dus had ik 2x 87 zonder letters.
Groet STA

Offline Goobi

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2017, 09:08 »
Heeft iemand suggesties voor mooie, degelijke en ook nog betaalbare  ledverlichting die er niet de eerste rit aftrilt en bij het eerste beste regenbuitje er de brui aan geeft?

Check dit topic eens:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10888.msg105509#msg105509

Gekocht bij die andere AliExpress: DealExtreme. Zijn 2 x 10 W, stroom afgetapt bij het stadslicht dus voeding loopt via het contactslot (en een schakelaar op het stuur).
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Oldtimer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2017, 09:38 »
Citaat
Er zit ook nog een verschil in een maak of wissel relais

Ja. Wat ik heb getekend is een wissel relais die je dus op 2 manieren kunt gebruiken.
Er zijn relais die gewoon op de punten 87 open zijn wanneer ze spanningsloos zijn en sluiten wanneer er spanning op wordt gezet en dus als een gewone aan/uit schakelaar werkt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Joxer

Re: Electrisch aansluiten mistlichten
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2017, 09:34 »
Check dit topic eens:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10888.msg105509#msg105509

Gekocht bij die andere AliExpress: DealExtreme. Zijn 2 x 10 W, stroom afgetapt bij het stadslicht dus voeding loopt via het contactslot (en een schakelaar op het stuur).

Ik heb die nog thuis liggen.
Gaan niet gebruikt worden omdat ik de TA waar ze op zouden gaan, de verkoop in gaat.
(En op de andere TA zitten ze al).
Mogen voor weinig weg.