Auteur Topic: Harde tik bij koude motor  (gelezen 3491 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VaraderoLix

Harde tik bij koude motor
« Gepost op: 17 november 2016, 19:12 »
Hallo allemaal,

Alhoewel ik hier al veel gelezen (en geleerd) heb is dit mijn eerste keer dat ik post.

Mijn Varadero uit 1999 heeft sinds een paar dagen iets raars en ik ben benieuwd of jullie een idee hebben wat het zou kunnen zijn. Bij een koude motor (met choke halverwege, plm. 1600 tpm) en in z'n vrij hoor ik soms een harde tik uit het blok komen. Voor zover ik kan bepalen komt het aan de linkerkant van het blok. Tijdens (of waarschijnlijk net voor) die tik wordt de ontsteking vrij kort (halve seconde ongeveer) onderbroken, waarna de motor wel gewoon weer doordraait. De tik is zo duidelijk dat ik 'm in mijn bovenbeen voel, ter hoogte van de tank. Het begon met af en toe een keer maar nu gebeurt het bij een stoplicht toch best wel vaak. Bij een warme motor heb ik het nog niet gehad.

Het lijkt erop dat als ik meer toeren maak dat het niet optreedt maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Ik heb echt geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken. Iemand toevallig een idee wat dit zou kunnen zijn??

Offline xrvtuur

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2016, 20:41 »
Bij een 99er denk ik dan gelijk aan nokkenasketting spanner, weet je of ie ooit wel eens zijn vervangen?
Varadero SD02  2004

Offline VaraderoLix

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2016, 09:18 »
Hoi xrvtuur,

Nee, ik heb geen idee want ik heb 'm 2e hands gekocht bij een bedrijf. Uit je woorden (en wat gezoek in het forum) maak ik op dat dit vaker voorkomt bij '99ers en dat ze om de 50k vervangen moeten worden? Ook de 'nieuwe' versie van de spanners? Er staat nu zo'n 57k op de teller dus het zou wel passen allemaal.

Ik zal vandaag eens proberen te achterhalen of ze al eens vervangen zijn maar er stond 48k op de teller dus ik vermoed dan van niet. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar 'm net verkocht voordat dit (en de brandstofpomp die ik inmiddels vervangen heb) zou kunnen gebeuren ::)

Offline xrvtuur

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2016, 11:21 »
Misschien kun je er eens mee langs een honda dealer, die kan misschien aan de hand van je framenummer zien of die spanners vervangen zijn met een onderhouds beurt lang geleden, en kan hij ook eens luisteren of het dat inderdaad kan zijn. je hebt een hoop schade als je nokkenas ketting een paar tandjes gaat verspringen
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2016, 13:24 »
 :(

Ik zou zelfs overwegen  de motorfiets te verkopen en een ander all road model te overwegen

gezien de km stand is een groot onderhoud ook aan de orde en dan spreek je toch over fikse kosten  in vergelijk met de dagwaarde

wat dat betreft  is genoeg keus zodat een overstap de moeite waard kan zijn

zie het als een kans

De eerste modellen zijn gewoon minder betrouwbaar.(en zuipen als een ketter)
Het is toch van de zoten dat dergelijke cruciale onderdelen in de categorie slijtdelen vallen

gewoon honda onwaardig ???
« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 13:28 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2016, 15:31 »
het was alleen maar een veertje wat brak in die spanners, kan gebeuren toch, toeleveranciers ed...   de meeste varadero's hebben nu toch geen last meer. en we weten nog niet of varaderolix zelf kan sleutelen, die spanners zelf vernieuwen kost je 200 euro, daar koop je ook niet direct een andere motor voor. hoeveel kilometer staat er nu ook al weer op die kawa van jou ad?
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2016, 18:05 »
nee Arthur niet afdwalen

Een veertje van niets  dat breekt  enje  normaal gesproken  met een schadepost van minimaal 1800 euri  achterlaat

en als dit nu sporadisch voorkomt maar ik zelf kan je al 4 namen noemen van mensen die deze ervaring hebben gehad waaronder eigenaars die het 2 x hebben gehad en ondanks de zogenaamde upgrade spanners

en inderdaad de meeste varadero's hebben er nu  geen last meer van.

de meerprijs voor een meer betrouwbaarder exemplaar is ongeveer het zelfde bedrag als wat je aan herstelling moet uitgeven mocht het je overkomen.
En een reeds defecte motorfiets is ook niet veel waard op de markt
zodoende mijn overweging

 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline VaraderoLix

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2016, 18:35 »
Als het alleen het veermechanisme zou zijn dan valt het qua werkzaamheden heel erg mee. Als ook de geleiders vervangen moeten worden dan zou ik iets minder blij zijn omdat de koppeling en het vliegwiel eraf moeten. Ik zit er natuurlijk niet om te springen maar hier lang mee doorrijden is geen optie.

Weet één van jullie wat er dan vaak kapot gaat? De plastic geleiders zijn of het veermechanisme (lifter assembly)? Of beiden? En waar kopen jullie je onderdelen? Bij cmsnl kom je op zo'n 250 euro voor de geleiders en de lifter voor beide kanten...

Waffie, je hebt zeker een punt voor een motor die zo oud is maar verder is ze nog niet zo heel slecht en rijdt lekker. Ben met je eens dat het slecht is dat het kan gebeuren. Maar het is technologie van 17 jaar oud natuurlijk. Het is wel jammer dat die onderdelen los ook nog zo duur zijn! En geld voor een andere (inruil) motor heb ik op dit moment gewoon niet ;)

Offline Sandra

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2016, 19:35 »
 Neem de adviezen van Waffie als Honda kenner /specialist maar wel serieus!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2016, 19:40 »
Ja tuurlijk snel een andere motor gaan kopen joh, tsss wat een advies, lijkt motoport wel
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2016, 19:54 »
en om er nog wat nuance in aan te brengen, er zijn mensen die tonnen en tonnen met die ouwe dero's  rijden, dan weten we nog helemaal niet of het wel die spanners zijn bij zijn motor. om dan al gelijk te adviseren om maar een andere motor te kopen.... ik weet het niet hoor ::)

ik heb bij een auto wel eens een gebroken spanrolletje gehad, ook 2500 piek schade, tja shit happens, bij een nieuwe/andere motor kun je ook pech hebben
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2016, 20:26 »
Als het alleen het veermechanisme zou zijn dan valt het qua werkzaamheden heel erg mee. Als ook de geleiders vervangen moeten worden dan zou ik iets minder blij zijn omdat de koppeling en het vliegwiel eraf moeten. Ik zit er natuurlijk niet om te springen maar hier lang mee doorrijden is geen optie.

Weet één van jullie wat er dan vaak kapot gaat? De plastic geleiders zijn of het veermechanisme (lifter assembly)? Of beiden? En waar kopen jullie je onderdelen? Bij cmsnl kom je op zo'n 250 euro voor de geleiders en de lifter voor beide kanten...

Waffie, je hebt zeker een punt voor een motor die zo oud is maar verder is ze nog niet zo heel slecht en rijdt lekker. Ben met je eens dat het slecht is dat het kan gebeuren. Maar het is technologie van 17 jaar oud natuurlijk. Het is wel jammer dat die onderdelen los ook nog zo duur zijn! En geld voor een andere (inruil) motor heb ik op dit moment gewoon niet ;)

je hebt alleen de lifter assembly nodig plus de pakking die er onder zit. je kan het inderdaad bij cmsnl kopen, maar ook gewoon bij iedere honda dealer, vaak is dat goedkoper omdat je dan geen verzendkosten hebt. maar je moet eerst uitzoeken of dat wel je werkelijke probleem is.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Harde tik bij koude motor
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2016, 23:37 »
even resumeren heren, en vooral VaraderoLix

ten eerste,
Ik ben niet begonnen over de distributie ketting spanners.
alleen maar hierop gereageerd.

terug naar de eigenlijke vraagstelling

Geluiden uit het blok kunnen  we onmogelijk op afstand beoordelen en of de beleving van doorgronden.
Als we een diagnose willen stellen zullen we de oorzaak moeten kennen
en van daaruit de oplossing moeten doorvoeren.
Dit kan lastig zijn omdat de kosten mogelijk onbeheersbaar worden.
Motorrijden is emotie en dat is vaak een slechte raadgever.
Er zijn eigenlijk maar enkele mogelijkheden
Ermee doorrijden totdat duidelijk wordt wat de oorzaak was(kan gevolgen hebben)
Of preventief zaken gaan vernieuwen en hopen dat we daarmee ook de oorzaak  te pakken hebben.
Of de derde
en dat is niet langer afwachten maar je probleem van de hand doen en opnieuw beginnen.
het zijn keuzes.. niets meer dan dat
Zoals mijn vrienden ook aangeven.
De distributie ketting spanners zijn  bij de eerste modellen niet betrouwbaar maar vervangen(250 euri) geeft je niet de zekerheid dat je probleem daar gezocht moet gaan worden.
Maar deze kosten dragen er wel bij dat de beslissing om verder te zoeken is beïnvloed.
Immers je wilt niet het gevoel hebben dat je centen hebt weggegooid.
en daar schuilt het gevaar.
Bepaal dus goed hoever je financieel wilt gaan.
het kan pijn gaan doen en ik wil je juist in bescherming nemen in hoeveel pijn.
sterkte met je keuze ?


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl