Techniek > Honda Varadero

Harde tik bij koude motor

(1/3) > >>

VaraderoLix:
Hallo allemaal,

Alhoewel ik hier al veel gelezen (en geleerd) heb is dit mijn eerste keer dat ik post.

Mijn Varadero uit 1999 heeft sinds een paar dagen iets raars en ik ben benieuwd of jullie een idee hebben wat het zou kunnen zijn. Bij een koude motor (met choke halverwege, plm. 1600 tpm) en in z'n vrij hoor ik soms een harde tik uit het blok komen. Voor zover ik kan bepalen komt het aan de linkerkant van het blok. Tijdens (of waarschijnlijk net voor) die tik wordt de ontsteking vrij kort (halve seconde ongeveer) onderbroken, waarna de motor wel gewoon weer doordraait. De tik is zo duidelijk dat ik 'm in mijn bovenbeen voel, ter hoogte van de tank. Het begon met af en toe een keer maar nu gebeurt het bij een stoplicht toch best wel vaak. Bij een warme motor heb ik het nog niet gehad.

Het lijkt erop dat als ik meer toeren maak dat het niet optreedt maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Ik heb echt geen idee wat dit zou kunnen veroorzaken. Iemand toevallig een idee wat dit zou kunnen zijn??

xrvtuur:
Bij een 99er denk ik dan gelijk aan nokkenasketting spanner, weet je of ie ooit wel eens zijn vervangen?

VaraderoLix:
Hoi xrvtuur,

Nee, ik heb geen idee want ik heb 'm 2e hands gekocht bij een bedrijf. Uit je woorden (en wat gezoek in het forum) maak ik op dat dit vaker voorkomt bij '99ers en dat ze om de 50k vervangen moeten worden? Ook de 'nieuwe' versie van de spanners? Er staat nu zo'n 57k op de teller dus het zou wel passen allemaal.

Ik zal vandaag eens proberen te achterhalen of ze al eens vervangen zijn maar er stond 48k op de teller dus ik vermoed dan van niet. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar 'm net verkocht voordat dit (en de brandstofpomp die ik inmiddels vervangen heb) zou kunnen gebeuren ::)

xrvtuur:
Misschien kun je er eens mee langs een honda dealer, die kan misschien aan de hand van je framenummer zien of die spanners vervangen zijn met een onderhouds beurt lang geleden, en kan hij ook eens luisteren of het dat inderdaad kan zijn. je hebt een hoop schade als je nokkenas ketting een paar tandjes gaat verspringen

Waffie:
 :(

Ik zou zelfs overwegen  de motorfiets te verkopen en een ander all road model te overwegen

gezien de km stand is een groot onderhoud ook aan de orde en dan spreek je toch over fikse kosten  in vergelijk met de dagwaarde

wat dat betreft  is genoeg keus zodat een overstap de moeite waard kan zijn

zie het als een kans

De eerste modellen zijn gewoon minder betrouwbaar.(en zuipen als een ketter)
Het is toch van de zoten dat dergelijke cruciale onderdelen in de categorie slijtdelen vallen

gewoon honda onwaardig ???

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View